ايران  

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

8  مرداد  1388

infos@peiknet.com

 
 
 

دیدار و سخنانی که باید زیر ذربین قرار می گرفت

نتایج رایزنی های مهم

برای یافتن راه حل بحران کشور

 
 
 
 
 

یکشنبه گذشته جمعی از استادان دانشگاه علم و صنعت با هاشمی رفسنجانی دیدار کردند. در این دیدار هاشمی رفسنجانی به نکاتی اشاره کرد که ناظران سیاسی آنها را ناشی از برخی رایزنی ها و تفاهم ها در عالی ترین سطح حکومتی ارزیابی کردند. تفاهم هائی که در عمل باید به آن پیشنهادهائی نزدیک باشد که هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه خود به آن ها اشاره کرد. سخنگوی استادان حاضر در جلسه نیز به نکات قابل توجهی اشاره کردند که در این خلاصه گزارش، هم برجسته ترین نکاتی که هاشمی طرح کرد و هم نکات مهمی که استادان به آن اشاره کردند را می خوانید:

 

هاشمی رفسنجانی در این دیدار گفت:

 

اشتباه یك حزب، فرد گروه و جریان قابل جبران است ولی اگر انقلاب و نظام خدای ناكرده زیر سوال برود اصلاح آن مشكل خواهد بود.

رهبری نواندیش و پیشرو در مسائل مختلف هستند و تبلیغ رسانه‌های خارجی مبنی بر القای جنگ قدرت در سطوح بالای نظام، انصافا ظلمی بزرگ و ناحق در مورد انقلاب اسلامی است و آنچه كه این روزها مورد اختلاف است مربوط به انتخابات و عوارض آن است كه اگر این اختلافات حل شود نزاع موجود تمام خواهد شد.

یكی از افتخارات مكتب اسلام و قرآن، انتقادپذیری و پایبندی به اصول قانونی است كه باید در نظام اسلامی این امر مهم نهادینه شود.

امید داریم با حل مسائل زودگذر از مرحله كنونی به خوبی عبور كنیم. امید من به رهبری است كه با توجه به افكار و تجربه خودشان برای حل مشكلات جاری اقدام كنند و نظر خود من برای حل كوتاه مدت همان پیشنهاداتی است كه در نماز جمعه مطرح كردم. اینجانب بارها از زبان رهبری معظم شنیده‌ام كه فرمودند: این‌ها كه به آسانی مردم را به زندان می‌برند اگر مثل من و تو طعم زندان را چشیده بودند چنین نمی‌كردند.

سپس پنج نفر از استادان دانشگاه علم و صنعت ایران به نمایندگی از استادان حاضر در جلسه به ارائه دیدگاه‌ها و نظرات خود در مورد مسائل روز جامعه پرداختند.

دكتر شهرتاش به عنوان اولین سخنران گفت: تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در یك فراخوان محدود و صرفا از سردلسوزی و شور انقلابی و به دلیل افزایش نگرانی‌هایشان نسبت به آینده انقلابی كه ثمره مجاهدت‌های حضرت امام (ره) و خون شهیدان است در این دیدار حاضر شده‌اند.

جمع حاضر كه دارای سوابقی از جمله رییس دانشگاه، معاونت دانشگاه، ریاست دانشكده و پژوهشكده، مدیریت در بخش‌های مختلف دانشگاه و عرصه‌های سیاسی – اجتماعی هستند.

ابتدا لازم می‌دانیم حمایت قاطع و پشتیبانی خود را از مفاد خطبه‌های جنابعالی در نماز جمعه ‌٢٦ تیر ماه و همراهی با شما در این نقش مهمی كه در حركت اصلاحی بر عهده گرفته‌اید اعلام كنیم. من در نماز جمعه شاهد بودم كه مردم و جوانان در حین خطبه‌ها در شعارهایشان حمایت و پشتیبانی از شما را فریاد می‌كردند و این مقبولیت، اگرچه مقبولیتی به ظاهر برای شماست اما در واقع تثبیت و تداوم مقبولیت قرائتی از اسلام است كه حضرت امام منادی آن بود و این بزرگ‌ترین خدمت و افتخار برای شماست.

تعبیر عالمانه و شجاعانه شما و لزوم حفظ یكپارچه اسلامیت و جمهوریت نظام و جایگاه بی‌بدیل مردم در مشروعیت بخشیدن به نظام جمهوری اسلامی در واقع زنده كردن دوباره باورها و درس‌های حضرت امام بود كه جمهوری اسلامی نه یك كلمه كم و نه یك كلمه زیاد و این محكم‌ترین شاخصه شما در رهروی مكتب حضرت امام است. جمع حاضر نیز این بحران بی‌اعتمادی كه عدم مشروعیت را در پی خواهد داشت جدی و واقعی می‌پندارد.

طراحی پیش قضاوت‌ها، تجلیل‌ها، سناریونویسی‌های خیالی و ذهنی و خودساخته و غیرمستند و غیرعلمی و غیركارشناسانه و شاید مغرضانه گرایشات و مطالبات سیاسی و اجتماعی مردم و تشكل‌های سیاسی و نهادهای مدنی قانونی و عدم درك صحیح از واقعیت‌های جامعه و افكار عمومی و اصرار بر صحت آن پیشگویی‌ها رسانه سراسری یا ملی را به سوی انعكاس غیرمنصفانه و یكجانبه و جناحی و استفاده ابزاری از آن سوق داده است. مسائلی از قبیل: رو در رو قرار دادن بخش‌هایی از جامعه در مقابل یكدیگر از سوی رسانه ملی، به جای تلاش برای ارتقاء اعتماد و وحدت ملی همه و همه باعث شده است بخش عظیمی از مردم اعتماد خود را به این رسانه از دست داده و گرایش به استفاده از رسانه‌های خارجی و ماهواره‌ای به شدت گسترش پیدا كند. به نظر می‌رسد وقت آن رسیده است كه قوانین و راهكارها و ساختار جدید و كارآمدتری برای اداره و نظارت بر عملكرد صداوسیما اندیشیده و تصویب شود و مجمع تشخیص مصلحت نظام به كمك مجلس شورای اسلامی به عنوان یك ضرورت ملی و امنیتی برای حفظ نظام و مهم‌ترین ركن آن كه اعتماد و حمایت مردم و افكار عمومی است به این مهم بپردازد.

بعد از خطبه های نماز جمعه شما حرف‌هایی در خصوص مشروعیت و مقبولیت زدند كه حرف‌های زیاد جالبی نیست. مشروعیت به هیچ وجه بدون مقبولیت به وجود نمی‌آید.  مقام معظم رهبری در خطبه ‌٢٩/٣/٨٨ گفتند كه "در تلاشند با كاهش مشاركت مردم مشروعیت نظام را زیر سوال ببرند" یعنی مشروعیت به صورت مستقیم با مشاركت مردم ربط دارد.