ايران  

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

برای بررسی مستقیم سرکوب های اخیر

رئیس پارلمان اروپا

راهی تهران می شود

 
 
 
 

پارلمان اروپا تصمیم گرفت یک هیات حقیقت را برای بررسی نقض حقوق بشر راهی ایران کند. این تصمیم به خواست شیرین عبادی از بنیانگذاران کانون مدافعان حقوق بشر ایران و برنده جایزه صلح نوبل گرفته شد. ریاست هیات پارلمان اروپا را "هانس گرت پوترینگ"، رئیس پارلمان اروپا برعهده خواهد داشت و اعضای هیات همگی از حقوقدانان خواهند بود. خبرگزاری رویتر با مخابره این خبر گزارش داد که حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران انگیزه اعزام این هیات به ایران است. این برای نخستین بار است که ریاست یک هیات اعزامی اتحادیه اروپا را رئیس پارلمان این اتحادیه سرپرستی و همراهی می کند.

از آغاز ناآرامی‌ها در ایران شیرین عبادی در تلاش بود توجه مجامع و نهادهای بین‌المللی را به وخامت وضعیت حقوق بشر در ایران جلب کند. خانم عبادی می‌گوید آنچه این‌روزها در ایران در جریان است، نقض گسترده حقوق بشر است و مجامع بین‌المللی باید در برابر آن عکس‌العمل نشان دهند.

رئیس پارلمان اروپا در این باره گفت: «من هرگزچنین کاری نکرده بودم. اما از آنجایی که خشونت علیه مردم در ایران بسیار شدید و مهم است، خودم به‌عنوان رئیس پارلمان اتحادیه اروپا به ایران می‌روم تا همبستگی خود و اعضای پارلمان اتحادیه اروپا  را با مردم ایران ابراز کنم. نقض مستمر آزادی‌ بیان و آزادی تجمع توسط مقام‌های ایرانی به هیچوجه پذیرفته نیست.»

شیرین عبادی، همچنین از "بان کی‌مون"، دبیرکل سازمان ملل نیز خواسته است که نماینده ویژه‌ای را به ایران اعزام کند.