ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

دومین گزارش مستقیم پیک نت

 ازتظاهرات اعتراضی 18 تیر

 
 
 
 
 

امیرآباد هنوز- 10 شب- پر از نیروهای نظامی است. از لباس شخصی تا گاردی ها. از ساعت 6 بعد ازظهر اتومبیل ها برای اعلام حمایت از راهپیمائی شروع کردند به زدن بوق. به ماموران انتظامی باطوم بدست و ماسک به صورت دستور داده شد از پیاده رو به خیابان رفته و در میان اتومبیل ها مستقر شوند تا بلکه مردم بترسند و بوق نزنند. اجتماعی نیروهای باطوم بدست پشت چراغ قرمزها رانندگان را تهدید می کردند که بوق نزنند، اما به محض سبز شدن چراغ و راه افتادن اتومبیل ها، بار دیگر شروع می کردند به زدن بوق.

همین نیروهای ماسک به صورت، در فرعی های امیرآباد اتومبیل هائی را که پارک شده بودند خرد می کردند.

درپیاده روها، حتی برای یک لحظه اجازه توقف به مردم نمی دادند. به چشم خودم دیدم که در امیرآباد عده ای را گرفتند و داخل ون های انتظامی انداختند. آنقدر این ون ها پر بود که به زور دستگیر شدگان جدید را می توانستند داخل آن جا بدهند.

سر یکی از چهار راه ها، زنی شیون کنان می گفت: "بچه 13 ساله را بردند. مادرش بفهمد دق می کند. آمده بود خانه ما مهمانی. ما آمدیم نگاه کنیم." دوان دوان امیر آباد را پایین رفت تا شاید بتواند کاری بکند.

از پدیده های قابل توجهی که امروز به چشم خود دیدم، دو دستگی در میان نیروهای انتظامی و نظامی بود. لابد میدانید که در بسیاری از کوچه ها و خیابان ها مکان هائی برای بازی فوتبال و بسکتبال هست که جوان ها می روند آنجا باز می کنند. در یکی از همین زمین ها، نبش کوچه نهم امیرآباد و بر خیابان، پر بود از نیروهای انتظامی. دور تا دور نشسته بودند و تعدادی از آنها فوتبال بازی می کردند و هر چند وقت یکبار فریاد "گُل گُل آنها بلند می شد"

در زمینهای ورزشی کوچمی که معمولا در کوچه ها و خیابانها میسازند عده ی زیادی (چند 10 نفر) از نیروهای گارد فوتبال بازی می کردند. زیاد تمایل نداشتند بیایند به خیابان!

این صحنه هم خنده دار بود و هم تعجب آور. آنها بتدریج اعزام خود را برای سرکوب مردم، جدی نمی گیرند و سر خود را تا وقتی که فرماندهان نیآیند و دستور حمله ندهند اینطور گرم می کنند. خیلی از ماموران اصلا تمایل ندارند که خودشان داوطلب حمله به مردم بشوند. این درحالی بود که عده ای از نیروهای انتظامی ماسک به صورت در خیابان و میان اتومبیل ها و یا در پیاده روها مستقر بودند. اگر کم کم بگوئیم خیلی از ماموران بواسطه ماموریت به مردم حمله می کنند، تا حد زیادی درست است. مشخصا می توان وحشیگری را در عده ای از اینها دید و در مقابل،عده ای از آنها به مردم حمله نمی کنند، بلکه بیشتر سعی می کنند جمعیت را پراکنده کنند.

امروز تعدادی نوجوان را هم باطوم بدستشان داده و در پناه نیروی انتظامی به خیابان آورده بودند. مثل یک بچه ذوق کرده بودند که باطول دارند و جلیقه پلنگی پوشیده اند.

اگر در فیلم هائی که از تظاهرات امروز در خیابان امیرآباد دیدید که در آنها آتش هست، این آتش مربوط به سطل های زباله است که بعد از شلیک گاز اشک آور مردم آنها را به خیابان کشیده و آتش می زدند تا گاز اشک آور را خنثی کنند.