ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

پاسخ آیت  الله منتظری به سئوالات آیت الله کدیور

ولایت نظامی و امنیتی

ساقط، معزول و فاقد مشروعیت است

آیت الله منتظری در تازه ترین اظهار نظر خود پیرامون کودتای اخیر انتخاباتی، عملا عزل علی خامنه ای از رهبری را لازم دانست و در پاسخ به آیت الله کدیور نوشت که علی خامنه ای دیگر فاقد تمام شروطی است که یک رهبر باید داشته باشد. قتل، خیانت درامانت، رودروئی با مردم و زندانی کردن و اعتراف گرفتن از معترضان همگی دلالت بر ساقط بودن رهبر از مقامی است که به زور تصرف کرده است.

 
 
 
 
 

 

از بين رفتن شرط عدالت، امانتداری، تدبیر و برخورداری از رای اکثریت مردم خود به خود و بدون حاجت به عزل، موجب سقوط قهرى ولايت و تصدى امر اجتماعى و عدم نفوذ احكام‏ صادره از سوى متولى و متصدى است. مردم مى‏توانند متصدى و متولّى را بواسطه تخلف از شرط از منصبش عزل نمايند.

متصديانى كه شرعاً و عقلاً توليت و تصدى امر اجتماعى را از دست داده‏اند خود به خود از مقام خود معزول اند و تصدى آنان هيچگونه مشروعيتى ندارد و چنانچه به زور يا فريب و تقلب بر آن منصب بمانند مردم بايد عدم مشروعيت ومقبوليت آنها را در نزد خود و بركنارى آنان از آن منصب را با رعايت مراتب امر به‏ معروف و نهى‏ از منكر و انتخاب مفيدترين و كم هزينه‏ترين راه ممكن ابراز داشته و بخواهند.

قتل نفوس محترمه. ارعاب و اخافه مسلحانه و ضرب و جرح مردم بيگناه در شوارع. ممانعت قهرآمیز از اقامه فريضه امر به ‏معروف و نهى‏ از منكر و نصيحت به ائمه مسلمين از طريق انسداد كليه مجارى‏عقلانى و مشروع اعتراض مسالمت‏آميز.

سلب آزادى و حبس آمران بالمعروف و ناهيان عن‏المنكر و ناصحان و اعمال فشار براى گرفتن اقرار بر امور خلاف‏ واقع از آنها. ممانعت از اطلاع ‏رسانى و سانسور اخبار كه مقدمه واجب انجام فريضه امر به ‏معروف و نهى‏ازمنكر و نصيحت به ائمه‏مسلمين است. افترا به معترضان خواهان اجراى عدالت مبنى بر اين ‏كه "هر كه با متصديان امور مخالف است مزدور اجنبى و جاسوس‏خارجى است". كذب و شهادت دروغ و گزارشهاى خلاف واقع در امور مرتبط با حق‏الناس .خيانت در امانت ملى .استبداد به رأى و بى اعتنائى به نصيحت ناصحان و تذكر عالمان.

ارتكاب همه معاصى نامبرده يا اصرار بر برخى از آنها از بارزترين و گوياترين شواهد فقدان ملكه عدالت و از مصاديق‏آشكار ظلم و بی عدالتى است.

به‏راستى اگر اين‏گونه معاصى موجب فسق و خروج آشكار از عدالت در نگاه عموم نباشد پس چه‏ معصيتى است كه انجام آن گواه ستم و بی ‏عدالتى در انظار همگان است؟!

حفظ نظام به خودى خود نه موضوعيت دارد و نه وجوب آن وجوب نفسى مى‏باشد؛ بويژه اگر مقصود از "نظام" شخص ‏باشد.

بديهى است كه با كارهاى ظالمانه وخلاف اسلام نمى‏توان نظام اسلامى را حفظ يا تقويت نمود.

حاكميتى كه بر اساس چماق و ظلم و تجاوز به حقوق ديگران و تصرف غاصبانه و تغيير در آراء آنان و كشتن و بستن وبازداشت و شكنجه‏هاى قرون‏وسطى و استالينى و ايجاد خفقان و سانسور روزنامه‏ ها و اخلال در وسائل ارتباطى و زندانى كردن‏عقلاء و نخبگان جامعه به بهانه‏هاى واهى و تحميل اعتراف به امور خلاف واقع ب‏ويژه در زندان نزد شرع و عقل و عقلاء جهان‏محكوم و بى‏ارزش است.

هركس به هر مقدار آگاهى و توان در مقابل بى‏عدالتى‏ها و تضييع حقوق مردم مسئوليت دارد و بايد ديگران را هم آگاه كرده و هم با درنظر گرفتن شرايط موجود و حفظ مراتب امر به‏ معروف و نهى از منكر راهكار ارائه دهد.

مشروح پاسخ های آیت الله منتظری به سئوالات آقای کدیور را می توانید روی وبلاگ وی، از اینجا بخوانید.