ايران  

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

29 تیر 1388

infos@peiknet.com

 
 
 

شنبه 3 مرداد

همبستگی جهانی با مردم ایران

علیه کودتای خونین 22 خرداد

 
 
 
 

سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر، ۲۵ ژوئیه (شنبه، سوم مرداد) را روز جهانی همبستگی با مردم ایران، دفاع از حقوق بشر، حقوق شهروندی و آزادی مطبوعات در این کشور اعلام کردند. قرار است در تمام کشورهای جهان، بویژه پایتخت کشورهای بزرگ اروپائی تظاهراتی به همین منظور برپا شود.

کمپین بین المللی حقوق بشر ایران، سازمان عفو بین‌الملل، سازمان گزارشگران بدون مرز،دیده‌بان حقوق بشر و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر از جمله صادر‌کنندگان این بیانیه مشترک هستند.

این سازمان‌ها از مردم سراسر جهان خواسته‌اند که سوم مرداد ماه با حضور در تظاهرات همبستگی، حمایت خود از جنبش اعتراضی مردم ایران را نشان دهند.

شیرین عبادی برنده ایرانی جایزه صلح نوبل نیز از این برنامه حمایت کرده است.

این سازمان‌ها از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته‌اند که با احترام به قوانین حقوق بشر، بازداشت‌شدگانی را که به صورت مسالمت‌آمیز به دنبال بیان اعتراض خود بوده‌اند، آزاد کنند.

آزادی همه زندانیان سیاسی، عقیدتی و روزنامه‌نگاران از دیگر خواسته‌های این سازمان‌های حقوق بشری است.

سازمان‌های حقوق بشری تاکید کرده‌اند که این برنامه، کاملا غیرسیاسی است و تنها هدف آن، تضمین حقوق مردم ایران است

این سازمان‌های حقوق بشری همچنین خواستار پایان حمایت‌های دولتی درایران از اقدامات خشونت‌آمیز علیه معترضان به نتیجه انتخابات اخیر دراین کشور شده‌اند.

آنها در عین حال خواستار یک تحقیق مستقل با اعزام یک هیات ویژه از سوی سازمان ملل در خصوص خشونت‌های دولتی اخیر در ایران هستند.

در ایران اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات تاکنون منجر به کشته و زخمی شدن گروهی از معترضان شده است.

بازداشت ده ها فعال سیاسی و مدنی طی یک ماه گذشته بدون اعلام اتهام آنها باعث بروز نگرانی‌های زیادی در خانواده‌ها و سازمان‌های حقوق بشری شده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته خواستار آزادی تمامی بازداشت‌شدگان شد؛ درخواستی که پیش از این میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی مطرح کرده بودند.