ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

خاتمی در دیدار با نمایندگان ادوار مجلس

مردم اگر بیایند به صحنه

همه معادله های انتخات تغییر می کند

 
 
 
 

نمایندگان عضو مجمع ادوار مجلس که مهدی کروبی هم در میان آنها بود، با محمد خاتمی دیدار کرده و نظرات خود را درباره انتخابات آینده با وی در میان گذاشتند. خاتمی دراین دیدار گفت:

 

به مردم آگاهی بدهید و وضع حساس كشور را تشریح كنید. به آنها بگوئید كه حتی یك رای هم در این وضعیت تعیین‌كننده است.

مهمترین انتخابات، انتخابات ریاست جمهوری است. تنها فردی كه باید با رای قاطبه‌ ملت روی كار بیاید، رئیس جمهور است. به خاطر این جایگاه مهم و منحصر به فرد است كه قانونگذار به درستی رییس‌جمهور را مجری قانون اساسی عنوان كرده كه میثاق ملی است. به صراحت قانون اساسی رئیس‌جمهور مجری قانون اساسی است و قانون اساسی چارچوب نظم و سازوكاری است كه ملت باید در متن آن حضور داشته باشد و ایفای نقش كند. در آستانه‌ انتخابات باید از رئیس‌جمهور – کنونی-  بخواهیم به این امر مهم توجه داشته باشد.

شرط داشتن ضمانت اجرایی برای اجرای قانون اساسی این است كه مجری قانون پایبند به قانون باشد. برای این ‌كه میزان پایبندی به قانون را بسنجیم، كافی است در روزها و ماه‌های گذشته به دو امر توجه كنیم؛ مكاتبات بین رئیس قوه‌ مجریه و رئیس قوه‌ مقننه و دیگری گزارش دیوان محاسبات.

مهمترین رسالت رئیس‌ جمهور حفظ منافع ملی است، پس باید بتواند امكانات معنوی و مادی را بشناسد و امكانات موجود را در خدمت اعتلای كشور، پیشبرد اهداف كشور و حركت سریع‌تر در مسیر اهداف معین شده به كار گیرد، امكانات جدیدی ایجاد كند و از فرصت‌ها نهایت استفاده را داشته باشد. توجه داشته باشید كه فرصت‌ها در عرصه‌ سیاسی كم پیش می‌آیند و زود هم از بین می‌روند. البته فرصت‌ها در عرصه سیاسی از بین نمی‌روند بلكه به تهدید تبدیل می‌شوند.

در این مقطع حساس تاریخی با توجه به وضعیت بین‌المللی بحرانی كه در غرب ایجاد شده و قدرت‌های بزرگ را دچار ضعف كرده است، امكان مهمی به وجود آمده كه بتوانیم به نمایندگی از ملت سهم خود را در اداره جهان و جایگاه خود را در جهان بالا ببریم. اما چقدر از این امكان استفاده كرده‌ایم. توجه داشته باشید كه این فرصت از بین خواهد رفت. غرب مشكلاتش را حل می‌كند و موقعیتی متفاوت می‌یابد. ما در این موقعیت است كه باید بتوانیم از منافع ملی و سهم خود در عرصه‌ جهانی بیشتر استفاده كنیم نه این‌كه روز به روز منزوی شویم و نقش گذشته‌مان را هم از دست بدهیم.

 

این نکته بارها مطرح شده كه ما در موقعیتی هستیم كه آن‌ چه هست باید تغییر كند و این تغییر در جهت ارزش‌هاست؛ چرا كه وضع موجود متناسب با ارزش‌ها و آن چیزی نیست كه امام می‌خواست. تغییر به معنای بازگشت به اصول و ارزش‌ها و همچنین مسیری است كه در آن منافع ملی تامین شود و ما همه موظفیم كه در این جهت تلاش كنیم.

امكانات به شكل عادلانه تقسیم نمی‌شود، رقابت برابر نیست، از سویی از همه امكانات ملی و فراملی استفاده می‌شود و از سوی دیگر از ابتدایی‌ترین امكانات برای نامزدها دریغ می‌شود. آن‌كه باید صدای همه را به گوش همه برساند در اختیار گروه خاصی قرار می‌گیرد و برای استفاده از تریبون‌های مختلف موانع ایجاد می‌شود.  بعضی‌ها احتیاجی به ستاد ندارند و همه‌ كشور ستاد آن‌هاست و بعضی دیگر در تامین مالی ستادهای‌شان دچار مشكل هستند. در این وضع نابرابر رقابت دشوار است اما باید در صحنه حاضر شد.

چیزی كه می‌تواند همه معادله‌ها را به هم بزند حضور گسترده‌ مردم است. من فكر می‌كنم خیلی‌ها علاقمندند كه انتخابات بدون شور و شوق برگزار شود و درصد شركت‌كننده در انتخابات كم باشد؛ چراكه با شركت كم مردم جریانی موفق می‌شود انتخابات را به نفع خودش تمام كند پس تنها راه حضور مردم است. اگر این حضور پرشور باشد تردید نكنید كه نتیجه‌ انتخابات آن‌طوری خواهد شد كه به نفع كشور است و ایجاد این شور و شوق در جامعه كار بسیار مهمی است. شما عزیزان كه هر كدام مورد علاقه بخش‌هایی از جامعه هستید می‌توانید به مردم آگاهی بدهید و وضع حساس كشور را تشریح كنید كه حتی یك رای هم در این وضعیت تعیین‌كننده است.

باید برای حضور گسترده‌ مردم تلاش كرد؛ چراكه در این صورت ترفندها، تصرف‌ها و نابرابری‌ها نمی‌تواند برای كسانی كه نمی‌خواهند تغییری به نفع ارزش‌ها و منافع كشور رخ دهد اثر داشته باشد. من هم معتقدم در نهایت نباید كاری شود كه آرای اصلاح‌طلبان كه معتقدم اكثریت هستند به نفع طرف دیگر مصادره شود و با تفرق مشكل ایجاد شود. نامزدها برای حضور مردم فراخوان بدهند

 

 

 
 

BITARAF:COM

 بی طرف، کام - اخبار مهم ایران و جهان

>>> وبمسترها<<<

اخبار "بیطرف" در سایت شما