ايران  

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

سخنان هشدار گونه موسوی در دانشگاه شیراز

شرایط بغرنج کنونی را درک کنید

من حتی از مخالفان هم

می خواهم از من حمایت کنند

من 20 سال از حضور رسانه ای محروم بودم، حتی حالا که کاندیدای ریاست جمهوری هستم نیز این محرومیت ادامه دارد و یکبار به سراغ من نیآمده اند و نظرات من را منعکس نمی کنند. فضای آزاد را باید به کشور بازگرداند. برای دفاع از آزادی است که شهادت میدهم دکتر بهشتی و رهبر حزب توده در تلویزیون با هم مناظره کردند. وقتی مطبوعات را بستند، من یگانه فردی بودم که اصطلاح "یورش فله ای به مطبوعات" را طرح کردم. کسانی که قتل عام 67 را طرح می کنند توجه کنند به ساختار آن روز نظام. من فقط رئیس دولت بودم، یعنی قوه مجریه نه قوه قضائیه. این سئوال را از آن کسانی بکنید که مسئولیت آن را داشتند.

 
 
 
 
 

از گزارش سفر موسوی به شیراز و سخنرانی وی در دانشگاه این شهر، در پیک نت امروز  یک گزارش و یک خبر مقایسه ای داریم. خبر مقایسه ای همان است که بخشی از سخنان موسوی در انتقاد به دولت احمدی نژاد را در مقایسه با حمایت مجدد رهبر از احمدی نژاد در سفر به کردستان منتشر کرده ایم. گزارش دوم، گزارشی است تقریبا مستقل از انتقادات موسوی به دولت و عمدتا متمرکز است روز مسئله مهم آزادی ها و ضرورت درک شرایط بغرنج کنونی و هشداری به همه کسانی که هنوز برای حمایت از وی تعلل دارند و گرفتار بحث های انحرافی باقی مانده اند.

این گزارش را می خوانید:

من می‌گویم که مهم است دانشگاه امن باشد اما مهم‌تر از امنیت دانشگاه، امنیت خود دانشجوست. یکی از اولین وظایف دولت‌ها برآورده کردن نیازهای اولیه مردم جامعه است و در عین حال یکی از وظایف آنها، رهایی مردم از خوف و ترس است». ما امروز مشکلات پیچیده‌ای در کشور داریم؛ همین الان در بیشتر سایت‌ها این مساله مطرح شده که سومین رییس بانک مرکزی هم استعفا داده است.

یکی از مشکلات کشور عدم ثبات در مدیریت‌ها است و در طول این سه، چهار سال، حداقل سه رییس بانک مرکزی عوض کرده‌ایم.

تا سه، چهار سال قبل نشنیده‌ بودیم که فردی در بالاترین سطوح کشور بگوید من گوش این وزیر و آن وزیر را می‌پیچانم. ادبیات ما متاسفانه عوض شده است. “

انقلاب برای این ایجاد شد که از آزادی‌ها حراست کند. در اوائل انقلاب دکتر بهشتی با رهبر حزب توده در تلویزیون مناظره کرد.  این، یک پرسش اساسی است که چرا امروز در مقابل اعتراض، نظرات مختلف و انتقادات دانشجویان با برخورد تند و وهن‌آور رو به رو می‌شوند. آیا باید از اختلافات سیاسی – مثلا با نهضت آزادی را- در جهت تکفیر، سرکوب کردن و سر زیر آب کردن استفاده کنیم؟

دکتر خاتمی، برادر عزیز و گرامی ما است و نزدیک به سی سال است که با هم دوست هستیم و از ایشان تشکر می‌کنم که قویا از من حمایت می‌کنند و من به این حمایت مفتخرم. من با حمایت بسیاری از نیروها نظیر آقای خاتمی و آقای هاشمی رفسنجانی و نیروهای امام (ره) در صحنه حاضر هستم.

ما نیاز به تغییر در کشور داریم وگرنه نظام با مشکلات جدی مواجه می‌شود. من حتی مخالفان را هم به حمایت از خودم دعوت می‌کنم و از این مساله استقبال خواهم کرد.

دراین هنگام موسوی با اشاره به تشویق‌های پیاپی دانشجویان، پس از شنیدن نام سیدمحمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی خطاب به دانشجویان گفت: «من ابراز محبت شما به آقایان خاتمی و هاشمی را به آن عزیزان خواهم رساند.

اما بسیج

بسیج ویژگی‌هایی نظیر حراست از انقلاب، حراست از ناموس، فراتر از جناح‌ها حرکت کردن و عدم دخالت نظامیان در انتخابات دارد و ما این بسیجی را قبول داریم. بسیجی خوب و واقعی حتی اگر اختلاف سلیقه‌ای داشته باشد احترام برادر و دوست دانشجوی خود را نگه می‌دارد و در محدود کردن او مشارکت نمی‌کند. من خودم را چنین بسیجی می‌دانم و معتقدم که باید به عنوان یک بسیجی حامی آزادی‌های مصرح در قانون اساسی باشم. اگر امام (ره) هم امروز بودند از چنین بسیجی دفاع می‌کردند و امروز بسیجی‌های واقعی هم چنین هستند. بسیجی عزیز ما در فضای دانشگاهی، فضای امنیتی ایجاد نمی‌کند.

من در بسیاری از مقاطعی که بسیاری از افراد ساکت بودند ساکت نبودم. در رابطه با تعطیلی گسترده جراید که بسیاری افراد سکوت کردند، من موضع صریح گرفتم و به اصطلاح توقیف فله‌ای مطبوعات که هنوز هم به کار می‌برند در این رابطه موضع‌گیری کردم . در طول مدت این چند سال رسانه‌هایی که حتی همین امروز هم از نشان دادن برنامه کوچکی از من طفره می‌روند حتی یک بار هم به سراغ من نیامدند. شما به من می‌گویید که در این سال‌ها سکوت کردم ولی من به هیچ وجه سکوت نکردم بلکه در معرض محرومیت از فضای رسانه‌ای بودم ولی در حد محدودی که می‌توانستم، نظریات خود را صراحتاً بیان می‌کردم. طبیعی است من دانشجو نبودم که در دانشگاه به همراه دانشجویان شعار بدهم ولی به عنوان یک سیاستمدار خارج از این فضا همیشه مدافع آزادی‌اندیشه و عقیده آنها در دانشگاه‌ها بوده‌ام و این‌ اندیشه دیرین من بوده است.

موسوی در پاسخ به سوالی درباره مساله اعدام‌های صورت گرفته در اواخر دهه 60 در کشور گفت:

پیش از آن که این پرسش را مطرح کنید باید بافت و ساختار نظام جمهوری اسلامی را در نظر بگیرید و سوال را از کسی بپرسید که در آن رابطه مسئولیت دارد. می‌توانید از من راجع به مسئولیت‌های دولت که بارها مورد تایید حضرت امام، رزمندگان و ملت ما قرار گرفت سوال کنید ولی راجع به قوه قضائیه نمی‌توانم پاسخی بدهم. اگر بخواهیم برای سوال‌های خود جواب‌های درخوری داشته باشیم باید آنها را در چارچوب درست خود مطرح کنیم. من عضو شورای انقلاب فرهنگی و وزیر امور خارجه بودم و شهادت می‌دهم آزادی‌هایی که منجر شد شخصی چون شهید بهشتی در کنار دیگران نظیر آقای پیمان یا مثلا رهبر حزب توده در تلویزیون مناظره کند را کسانی تنگ کردند که بدن مطهر شهید مطهری، بهشتی و 72 تن دیگر را تکه تکه کردند. این همان چیزی است که نسل جوان ما باید مطالعه کند و ببینید از کجا به اینجا رسیده‌ایم.

برای اینکه بتوانیم گام‌های خود را محکم برداریم باید همه جوانب را مطالعه کنیم. من در مورد سیاست‌های خود همواره شفاف و روشن بوده و هستم.

مهمترین مساله‌ای که باید در این رابطه به آن توجه کنیم این است که ما باید نگاه خود به محیط دانشگاهی را عوض کنیم. نگاه امنیتی موجب می‌شود به جای آنکه دانشگاه را به عنوان یک فرصت در کنار کشور قرار دهد، آن را در مقابل نزاع قرار بدهد و چنین نگاهی محکوم است. ما بیش از سه میلیون دانشجو در کشور داریم و این یعنی همه ملت‌ ما. اگر نظامی نتواند به سه میلیون دانشجو و فرزند خود اعتماد کند مشکلات زیادی پیدا خواهد کرد و من چنین نگاهی ندارم. من مخالف هر نوع فضای تک صدایی و معتقد به فضای چندصدایی در کل جامعه از جمله فضای دانشگاه هستم. استقلال دانشگاه‌ها غیر از اثرات مثبت برای خود دانشگاه، اثرات مثبت مدیریتی هم در کل کشور خواهد داشت و من در این راه گام خواهم برداشت و وزیر علومی را انتخاب خواهم کرد که دستاوردهای خوبی که پیشتر در این رابطه داشتیم نظیر ماده 49 یا وظایف مجامع دانشگاه‌ها را دنبال کند و من در این راه گام برخواهم داشت.

دکتر زهرا رهنورد همسر مهندس میرحسین موسوی نیز که در این جلسه در کنار وی حضور داشت در رابطه با دغدغه دانشجویان گفت: انتظار از ریاست جمهوری دهم این است که تمام امکانات سخن گفتن و تحصیل کردن را در آزادانه‌ترین شرایط برای دانشجویان فراهم کند و تمام تعلیقی‌ها و تحریم‌ها، ستاره‌دارها و محروم‌ها را دوباره به شرایط تحصیل برگرداند.