بهاران خجسته باد!

از امروز، تا پایان تعطیلات رسمی در ایران، پیک نت منتشر نمی شود. درصورت وقوع حوادث غیرقابل پیش بینی، همین بخش بالای صفحه پیک هفته را جهت انتشار اخبار چنین حوادثی در نظر گرفته‌ایم. پیک هفته را بمناسبت نوروز تهیه و منتشر کرده ایم و در طول روزهای آینده مطالب تازه‌ای نیز به آن خواهیم افزود! در کنار سفره هفت سین خانواده همه قربانیان و زندانیان  جنبش سبز، قتل عام زندانیان سیاسی سال 67، همه جان باختگان قتل‌های زنجیره‌ای که از پایان قتل عام 1367 آغاز شد، همه مظلومان و قربانیان ترور و اعدام... سینه پرمهر و مشتاق ما را هم  بگذارید!

پيک هفته

 

پيک نت

پيوندهای پيک

بايگانی پيك

                                                 infos@pyknet.net

 

بیگانه ای
میان امواج انقلاب اکتبر
نسل کشی در قفقاز
و انقلاب گیلان

برخی انسان ها، در طول زندگی کوتاه و یا بلند خود، در مسیر رویداد و یا رویدادهائی قرار می‌گیرند که تاریخی است. حتی ممکن است در جریان این رویدادها جان خویش را از دست بدهند. "یان کولارژ" از جمله این افراد نادر است. در روزهای انقلاب اکتبر 1917 روسیه، یک خبرنگار امریکائی بنام "جان رید" در مسکو شاهد 10 روز منجر به پیروزی انقلاب اکتبر بود و نخستین خبرنگاری بود که توانست با رهبر آن انقلاب "لنین" مصاحبه کند. او بعدها خاطرات خود را از انقلاب اکتبر منتشر کرد که ترجمه فارسی آن به همت زنده یاد "رحیم نامور" دبیر "خانه صلح" ایران در کوران جنگ دوم جهانی ترجمه و منتشر و بارها نیز تجدید چاپ شد. آنچه را او به چشم دیده بود، روزهای انقلاب در مسکو بود. نویسنده بزرگ روس "شلوخف" بعدها دو رمان بزرگ درباره انقلاب و سالهای پس از انقلاب روسیه نوشت با نام های "دُن آرام" و "زمین نوآباد" که این دو کتاب نیز در سالهای پیش از انقلاب ایران ترجمه و منتشر شد. اما، این همه آنچه که در انقلاب اکتبر گذشت نبود، زیرا بخش ناگفته این انقلاب که از درون آن جمهوری های متحد در اتحاد جماهیر شوروی در آمد را شامل نمی شد. یعنی قفقاز، آذربایجان، ارمنستان، قرقیزستان، ترکمنستان و...

"یان کولارژ" که از سرزمین "چک" (بعدها جمهوری چک") برای تحصیل به سن پترزبورگ اعزام شده و دانشگاه نظامی را در رشته مهندسی نظامی به پایان برده و با درجه افسری مشغول خدمت در ارتش تزاری می شود که انقلاب اکتبر در میگیرد.نقلاب را از نزدیک می بیند و مدتی بعد به قفقاز اعزام می شود. آنچه او در قفقاز می بیند با آنچه که در مسکو و سن پترزبورگ دیده قابل مقایسه نیست. سقوط حکومت های فئودالی زیر فشار انقلابی که نسیم آن از مسکو به طرف قفقاز در حرکت است و قتل عام هائی که ملیت های منطقه از یکدیگر می‌کنند، بی آن که این کشتارها ارتباطی به انقلاب اکتبر داشته باشد. آنچه او به چشم می بیند وحشتناک است. چنان که ابعاد آن را شاید بتوان با نسل کشی در افریقا و یا یوگسلاوی پس از جنگ سرد مقایسه کرد. این رویداد دومی است که "یان کولارژ" ناخواسته در جریان آن قرار گرفته و به چشم خویش می بیند.

اما این هنوز پایان سرنوشتی نیست که در مقابل پای او قرار می گیرد. او پس از برقراری حکومت شوراها در آذربایجان و قفقاز، همراه یک کشتی که از طرف حکومت جدید شوراها سلاح و مهمات نظامی برای جنبش کمونیستی گیلان حمل می کرده، از طریق دریای خزر وارد بندر انزلی می شود، اما پیش از رسیدن به ساحل در همین کشتی یک کودتا می شود. فرمانده کمونیست کشتی که سلاح ها را برای حکومت کمونیست های مستقر در رشت حمل می کرده در داخل کشتی توسط همکاران نظامی اش بازداشت می شود و آنها که وی را بازداشت کرده بودند سلاح ها را به جای آن که به کمونیست ها و "حیدر عمواغلی" در رشت برسانند، آنها را در اختیار میرزا کوچک خان جنگلی می گذارند ... ادامه

 کولازژ پس از انقلاب اکتبر وصل می شود به انقلاب گیلان و در کنار میرزا کوچک خان قرار می گیرد. او سپس با حیدرعمواغلی از نزدیک آشنا می شود و در کنار وی نیز قرار میگیرد. روزی که حیدر عمواغلی با توطئه میرزا کوچک خان و یا همکاران او ترور می‌شود، دقایقی پیش از ترور با عمواغلی ملاقات داشته و از فاصله ای کم شاهد این ترور می شود!

اسکستانی سر میرزا کوچک خان را برید و به رسم هدیه برای رضاخان میرپنج، وزیر جنگ دولت سیدضیاء در آخرین دولت قاجاریه (احمد شاه) به تهران فرستاد. این هدیه را در دروازه قزوین که بزرگترین پادگاه نظامی قزاق ها در آن بود، آویختند. رضاخان از همین پادگان نظامی به طرف تهران حرکت کرد. حرکتی که کودتائی بود علیه سلطنت قاجاریه.


سیمین دانشور
به یادش آوریم
اکنون که دیگر
در میان ما نیست!

آفتاب رنگ پریده عمر خانم سیمین دانشور، سرانجام، از لب بام خانه ای که نامش "دنیا" ست پرید. زاده 1300 بود و شیرازی .اهل شیراز بود و عطر همه گل های پرپر شده بهاری شیراز در برگ برگ رمان "سووشون" او پراکنده است. همان پرپر شده هائی که آنها را برای گرفتن اشک دوری از شاخه های تازه چشم بر بهار باز کرده نسترن و اقاقیا و نعنا و ... ، به خانه ها عرق گیری در کوچه، پس کوچه های شیراز می برند. آنها را می برند تا اشکشان را در دیگ های بزرگ "عرق گیری" جمع کنند و در شیشه کنند. وای از این مرگ معطر.

 

  7 فیسبوک
به انتخاب پیک هفته

از آخرین شماره پیک هفته (107) تا این شماره که 108 است و بعید می دانیم بتوان آن را مانند گذشته‌ها بصورت هفتگی منتشر کرد، تحولات بزرگی اتفاق افتاده است. کودتای 22 خرداد که به جای خود و قبول داریم که حادثه‌ای بزرگتر از آن در سالهای اخیر سراغ نداریم، اما اشاره ما به اینترنت است. در آخرین شماره پیک هفته، قرار گذاشته بودیم "وبلاگ"‌های پر خواننده و فعال را در پایان هر سال معرفی کنیم. چنین هم کردیم، اما حالا از فروردین 1388 تا فروردین 1391 زمانه زیر و رو، زمینه پر نگار شده است. فیسبوک و تویتر با سرعت نور وبلاگ و وبلاگ نویسی را پشت سر گذاشتند. یعنی در عرض 3 سال دومی جای اولی را گرفت. به همین دلیل، حالا ناچاریم به جای وبلاگ‌های نمونه و موفق، فیسبوک‌های نمونه و موفق را معرفی کنیم. تا در آینده چه پیش آید .... ادامه


رودکی
فروردین 91
منتشر شد!

در آخرین ساعات پیش از انتشار پیک هفته ای که در برابر خود دارید، مجله "رودکی" در تهران منتشر شد. این شماره ویژه "بیژن جلالی" است اما همراه با آثاری از "ابوتراب خسروی"، "جواد مجابی"، "محمدعلی علومی"، "عباس صفاری"، "مانا آقائی"، "عبدالحسین فرزاد"، "اکبر اکسیر"، "ناتاشا امیری"، "علی باباچاهی" و ...


 خزان آرزوها!

از میان فیسبوک هائی که عکس و تابلو نقاشی به نمایش می گذارند، فیسبوک خانم "پری ناز صالح خو" (Parinaz Salehkhou) پر و پیمان است. تحصیل کرده سوئیس است اما فعلا در تهران زندگی می کند. از میان تابلوهائی که به اشتراک گذاشته، تابلوی بسیار زیبائی را برایتان انتخاب کرده ایم، که امیدواریم هنوز در نگارخانه و در میان صدها عکس و تابلوئی که منتشر کرده بتوانید آن را پیدا کنید. مارکتینگ، نقاشی و عکاسی خوانده است


انسان در قفس

به مهربانی مادر


به این جرم

سنگ قبر

شاملو را شکستند!

چشم ديدن شاملو را ندارند، تحمل سنگ قبرش را هم ندارند. به همين دليل ساده که از کتاب کوچه اش می خوانيد! کتاب نيست، فرهنگ کوچه است در 11 جلد!


عکس سال 88

از حوادث پس از کودتای 22 خرداد، به همت اینترنت و مردمی که در آن فعال اند، عکس های بسیاری در اختیار همگان است. هرکس به فراخور نگاه خود به این کودتا عکسی را برتر و گویاتر از دیگر عکس ها میداند. بحث نه از تصاویر تکاندهنده مربوط به قربانیان این کودتا در خیابان ها، بلکه از عکس های مقاومت مردم در برابر کودتاچیان است. ما این عکس را یکی از ماندگار ترین عکس های سال 1388 میدانیم، چرا که تابلوئی است گویا برای حوادث آینده ایران و رسوا کننده حکومتی که دست به کودتا زد و نقاب از چهره خویش برداشت. مردم با چنگ و دندان از رای خود به دفاع برخاستند و حکومت خیانتی به اعتماد مردم و رای آنها کرد که دشوار بتوان تصور کرد به این آسانی بتواند آب رفته را به جوی بازگرداند. این عکس، در عین حال نشان دهنده خشم و نفرت خانواده های مذهبی و محجبه ایران نسبت به حکومتی است که برای دفاع از کودتا علیه رای مردم، با نقاب اسلامی مردم را به گلوله بست و آنها را به زیر باطوم گرفت.


 

 

 28 اسفند 1390

 شماره 108

پيک هفته

ارشيو هفتگی

-------------------------------------

فیسبوک

پیک نت

سید ضیاء

سید مرموزی که

احمد شاه را برد

رضاشاه را آورد


اگر زیاد ناز کنید
می گویند:
مگر نوه این آقا هستید؟


گلچینی از
صدای پیک هفته!

پیک هفته، 3 سال پیش گام های اولیه یک برنامه کوتاه رادیوئی را برداشت، اما جنبش انتخاباتی دهمین دوره ریاست جمهوری در ایران که با آوار کودتای 22 خرداد و حوادث خونین و جنایات حکومتی پس از آن همراه شد، نه برای مردم غمزده و خشمگین ایران حوصله ای باقی گذاشت و نه برای ما. بدین ترتیب، کار پیک هفته متوقف شد و برنامه رادیوئی آن نیز که مراحل مقدماتی آن را فراهم آورده بودیم نیمه کاره رها شد. آنچه می شنوید، گلچینی است از 8 شماره برنامه رادیوئی پیک نت و پیک هفته. امیدواریم بتوانیم در آینده هم پیک هفته را منظم منتشر کنیم و هم برنامه رادیوئی آن را تکامل بخشیده و به انتشار آن نیز تداوم ببخشیم. به همین دلیل، با آنکه فاصله ای سه ساله بین شماره 107 و 108 وجود دارد، ما نام این جنُگ هنری- سیاسی را همچنان "پیک هفته" حفظ کردیم.


با فشار تکمه موش روی اسامی ترانه ها و مطالبی که نام آنها در بالا به لاتین نوشته شده و نام فارسی آنها را به فارسی در زیر می آوریم، می توانید همه را  بشنوید:
1 - ترانه بهاری "گل اومد بهار اومد"
2 - یادی از نصرت رحمانی
3 - طنز در محکمه الهی
4 - تاریخ احزاب سیاسی به قلم ملک الشعرابهار
5 - با منوچهر آتشی
6 - چهارده سال پس از خاموشی سیاوش کسرایی
7 - به یاد ناظم حکمت
8 - یگانه برنامه گلها، به زبان ارمنی
9 - با سروده های شیون فومنی
10- دختران سیروس- ملوک ضرابی و زویا ثابت 11 ـ فریاد از فریدون مشیری


خانم رخشان
چه ظلم ها رفت
بر مبتکران
طرد چادر و حجاب


قمر
در تاجیکستان

چه کسی باور می کرد، رسیدن روزگاری را که صدائی شبیه صدای قمرالملوک وزیری و پریسا از بام خانه های مردم  تاجیکستان به آسمان بر خیزد؟ صدای قمر را دارد اما ترانه ای از مرضیه را خوانده است. روی یوتیوب نوشته اند که اهل ازبکستان است، اما بعید است، زیرا تاجیک ها فارسی سخن می گویند و نه ازبک ها! امیدواریم اشتباه نکرده باشیم.

 به چنین روزگاری رسیده ایم. صدای این خواننده جوان تاجیک را گوش کنید، تا بدانید چه می گوئیم. 


نخستین زن

روزنامه نگار ایران

و نخستین عکاس

 زن ایرانی



از بالا به پائین:

عزت ملوک خانم، کلنل وزیری و بی بی خانم


بشنويد!
آخرين صدائی که
از الهه به يادگار مانده


تاكسی نوشت‌های  يك تاكسيران ايرانی

در پایتخت آلمان "برلین"

دستی به فرمان

دستی بر قلم


سرگذشت ها از مهاجرت ناخواسته

مردم دور افتاده از وطن

"نانوا" شدم

داستانی از میترا مفیدی