ايران  

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 شهریور  1389

infos@peiknet.com

 
 
 

مسلمانی همان نیست
که استاندار تهران می گوید
عبدالستار دوشوکی

 
 
 
 

ادعاهای مرتضی تمدن استاندار تهران در مورد تکذیب انتقادهای اهل سنت ایران و بخصوص اعتراضات مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی رئیس شورای هماهنگی حوزه های علمیه اهل سنت، و رهبر بالفعل سـُـنی های ایران در مورد ممانعت مقامات جمهوری اسلامی از اقامه نماز جماعت عید فطر اهل سنت در پایتخت، بحث درباره محدودیت های روز افزون علیه اهل سنت را وارد مرحله تازه ای کرد.

در پی جلوگیری از نماز جماعت اهل سنت در شهر تهران و اعتراضات متعاقب آن؛  استاندار تهران عجولانه با ارائه یک لیست  مغشوش از تعداد ظاهراً "دقیق" نمازگزاران سُـنی و محل برگزاری نماز عید فطر آنان در ۲۱ نقطه مختلف تهران، تلاش کرد به اعتراضات اهل سنت ایران پاسخ بدهد.

این لیست سوال برانگیز و مبهم توسط خبرگزاری فارس منتشر شده است (۱).

واقعیت اینست که علیرغم اینکه مسیحیان، یهودیان و دیگران کلیسا و کنیسه و پرستشگاه های خود را در تهران دارند،  حداقل چند صد هزار سـُنـی مذهب پایتخت نشین نه تنها اجازه ساخت مسجد اهل سنت در تهران را ندارند؛ بلکه اجازه نماز جماعت در روز جمعه و یا عید فطر و عید قربان را نیز ندارند. تا پیش از انقلاب، مدرسه فرهنگی سفارت پاکستان محل برگزاری نماز جماعت سـُنـی ها بود. طی ۳۱ سال اخیر رژیم جمهوری اسلامی درخواست های متوالی اهل سنت برای صدور اجازه جهت ساخت یک مسجد با خرج خود سـُنـی  های ایران را بطور مکرّر رد کرده است. این در حالی است که تاکنون از پول نفت ایران صدها میلیون دلار خرج ساختن مساجد سـُنـی و شیعه در کشورهای دیگر شده است. برای "استفاده ابــزاری"، از سنی های حماس سنگ تمام می گذارند، حتی این دست نوازش را به سر و روی  آویـغـورها در چین و یا چـچـن ها در روسیه و یا سـُنی های کشمیر در هند و ... می گذارند، اما به ایران که می رسند مسجد بزرگ آنها را در زاهدان می بندند.

خبرگزاری فارس به نقل از استانداری تهران لیستی را منتشر کرده که طبق آن مجموعاً بیش از ۱۲۸۰۰ سنی مذهب ساکن تهران در ۲۱ نقطه از پایتخت نماز عید فطر بجای آورده اند. اولین سوال اینست که نماز عید فطر باید نماز جماعت (یعنی جمع در یک محل) باشد. چرا شیعیان تهرانی اجازه یافتند همگی در یک محل (دانشگاه تهران) جمع شوند و نماز جماعت بخوانند؛ اما سـُنـی های تهرانی باید پراکنده در بیست و یک محل مختلف نماز بخوانند؟  این اساس اعتراض مولوی عبدالحمید بود (۲).  وانگهی در این لیست بعضی از اماکن دوبار ذکر شده اند. بعنوان مثال دو نماز جداگانه در شهرک کارون برگزار شده است که در هر نماز ظاهرا ً صد نفر شرکت داشتند. آنهایی که با مذاهب اهل سنت آشنایی دارند می دانند که این کار از نظر شرعی جایز نیست و سـُنـی های شهرک کارون به احتمال زیاد این کار را نکرده اند.  همین ادعای متناقض در مورد دو محل متفاوت نماز عید در شهرک غرب نیز مطرح شده است. در لیست آمده است که دو گروه صد نفری و هفت هزار نفری که از آنها متاسفانه با واژه  نامطلوب  "افاغنه" یاد شده، در دو نماز مختلف شهرک غرب نماز عید فطر را ادا کردند. طبق لیست ارائه شده توسط استانداری تهران از مجموع بیش از دوازه هزار و هشتصد نفر(۱۲۸۰۰) نمازگزار سـُنـی در تهران؛ بیش از دوازده هزار نفر آنها بقول استاندار تهران "افاغنه" بودند و فقط  هشتصد و بیست (۸۲۰) نفر سـُنـی ایرانی پایتخت نشین بوده اند. البته ادعاهای ناموزون و متناقص در اعلامیه استانداری تهران فراوان می باشند که می توان به مواردی متعددی اشاره نمود. مثلا چه دلیلی دارد که سی تن از به اصطلاح "افاغنه" وابسته به سفارت عربستان سعودی برای ادای نماز عید فطر به سفارت پاکستان بروند؟ گویا سفارت عربستان به آنها اجازه نماز گزاردن در محل کار آنها یعنی سفارت را نداده است! وانگهی مگر نمازگزاران اهل سنت در ۲۱ منطقه مذکور پاسپورت و یا شناسنامه های خود را به مامورین اطلاعات نشان داده اند، که اینک استانداری با قاطعیت تمام سـُنـی های نمازگزار را دسته بندی می کند؟ البته دولت آمارسازی، همانگونه که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ مشاهده نمودیم یــــــــــــــــد توانائی دارد. می خواهند ادعا کنند که در تهران کمتر از هزار نفر سـُنـی ایرانی می باشند و بقیه "افاغنه" و اتباع خارجی هستند ـ موضوعی که استاندار تهران نیز به آن اشاره می کند و می گوید:  "اگر منظور آقای عبدالحمید چگونگی برگزاری مراسم اتباع خارجی است باید به این نکته توجه کنند که اتباع خارجی در هر کشور تابع قوانین آن کشور هستند و در هیچ کجای دنیا اجازه نمی دهند اتباع خارجی خارج از قوانین عمل کنند" (۳).

 

استاندار تهران همچنین با ادعای این که "دشمنان مشترک ما به دنبال تفرقه افکنی هستند" همه "براداران و خواهران مسلمان" را به "اتحاد" با شعار "پشت سر من متحد شوید" دعوت می کند. او می گوید: "برادران و خواهران شيعه ايراني كه به مكه و مدينه مشرف مي‌شوند در نمازهاي اهل سنت شركت كرده و به آنها اقتدا مي‌كنند. چرا شما اين سنت حسنه و وحدت بخش را تبليغ نمي‌كنيد و چرا اصرار داريد اهل سنت نماز‌هاي خود را جداگانه برگزار كنند. مگر خدا، پيامبر و قرآن و قبله برادران اهل سنت و شيعه يكي نيست".

 اولا" اگرچه ظاهر حرف های ایشان کاملاً درست و منطقی و مطلوب می باشد، ولی متاسفانه در عمل اینگونه نیست زیرا من خودم (نگارنده) حداقل در سه روز متعدد نماز مغرب در خانه کعبه با چشمان خودم شاهد بودم که متاسفانه حداقل بخشی از هموطنان زائر شیعه مذهب در داخل خانه کعبه با دیگران  در نماز همراء  نمی شوند. در پاسخ به تعجب و سوال من، آنها می گفتند: "متشکر ! ما نماز خواندیم ـ شما بخوانید".

جاده اتحاد و اخوت باید دوطرفه باشد. آقای استاندار که "هزار"  نفر سـُنـی پایخت نشین را به مسجد و یا محل نماز شیعیان دعوت می کند، چرا همین دعوت را به چند نفر شیعه در روستا های بلوچستان و یا کردستان نمی کند؟ ـ مناطقی که علیرغم وجود چندین مسجد سـُنـی ها، دولت با خرج بیت المال یک مسجد نسبتا ً بزرگ برای فقط چهار کارمند شیعه و غیر بومی می سازد.

تحقیر، تبعیض و برخورد دوگانه نه تنها باعث تفرقه می شود، بلکه بستر نامطلوبی برای توسعه خشونت و رشد بنیادگرایی ِ خشن را فراهم می سازد. همیشه و در هر موضوعی انگشت اتهام بسوی به اصطلاح "استکبار جهانی" را نشانه رفتن نیز دردی را دوا نمی کند. آیا این تبعیض های حکومتی هم از نقشه های استکبار جهانی برای ایجاد تفرقه و تبعیض بین مسلمانان است؟

 

 

۱ـ http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8906260208

۲ـ http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2010/09/100914_l38_

iran_moulaviabdullhamid_protest.shtml

۳ـ http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8906260179

 
 
اشتراک در فیس بوک