ايران  

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

11 خرداد  1389

infos@peiknet.com

 
 
 

مصاحبه رئیس مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه

روسیه برای همکاری با ایران

زیر فشار سنگین جهانی است!

 
 
 
 

رجب صفراف، رئیس مركز مطالعات ایران معاصر در روسیه است و اخیرا در کنفرانس خلع سلاح که شتابزده در تهران بر پا شد شرکت کرد. شاید او نخستین تحلیلگر خارجی باشد که 7سال پیش مسئله حاکمیت سپاه و حسابی که امریکا روی این حاکمیت باز کرده را طرح کرد. آن مصاحبه، همان زمان در پیک نت منتشر شد که می توانید آن را از اینجا بخوانید.

آنچه را در ادامه می خوانید بخش هائی از مصاحبه صفراف، در سفری است که چند هفته پیش برای شرکت در کنفرانس خلع سلاح به تهران کرد. این مصاحبه در نشریه "مثلث" منتشر شد.

«سیاست آمریكا برای همراه کردن چین و روسیه با خود علیه ایران دادن امتیاز اقتصادی و سیاسی است. اعلام میلیاردها دلار کمک به روسیه، امضای قرارداد استراتژی خلع سلاح، کاهش  كلاهك‌های هسته‌ای، کوتاه آمدن درمسئله اوكراین و گرجستان.

اما روسیه می داند که هر اقدامی علیه ایران، صدمه و آثار آن متوجه روسیه نیز می شود.

درعین حال، روسیه با كشورهای غربی و همچنین آمریكا ارتباط گسترده سیاسی و اقتصادی دارد. پای صدها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی در میان است.

روسیه نگران امنیت آسیای مركزی، قفقاز و دریای خزر است و مناسباتش با ایران و مخالفتش با تهاجم به ایران و یا فشارهای اقتصادی به آن در این چارچوب است. روسیه از منافع خود دفاع می‌كند.

انتقال موشک S-300 به ایران هزینه‌ بالایی برای روسیه دارد. عربستان سعودی از روسیه درخواست كرده كه موشك‌های S-300 را به ایران ندهیم. روسیه این درخواست را رد كرد. هرچند این كار هزینه‌ زیادی روی دست روسیه گذاشت.

درباره حمله به ایران صفر اف گفت:

بارها برنامه‌های احتمال حمله نظامی به ایران اعلام شده است. حتی تاریخ حمله به ایران هم اعلام شده است. برخی منابع اطلاعاتی روسیه سال گذشته اعلام كردند كه احتمال حمله به ایران وجود دارد و حتی هشدارهایی را در این رابطه دادند. روسیه بارها و به شكل‌های مختلف از ایران حمایت كرده است و مخالفت خود را با حمله به ایران به كشورهایی كه قصد حمله به ایران را دارند، به اشكال مختلف اعلام كرده است.

در باره راه‌اندازی نیروگاه بوشهر قرار است اواخر تابستان سرانجام این نیروگاه راه‌اندازی شود اما قبول کنید که همكاری روسیه با ایران زیر فشار بسیار سنگینی جریان دارد و هر كشوری نمی‌تواند این فشار را تحمل كند.»

 
 
اشتراک در فیس بوک