ايران  

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

30اردیبهشت 1389

infos@peiknet.com

 
 
 

گزارش اختصاصی "آذرفریتاش" و "علیرضاخیرخواه" از "بانکوک" برای پیک نت
جنبش سرخ در تایلند
به سبک جنبش سبز در ایران!

 
 
 
 

بدستور شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی پخش اخبار قیام مردم تایلند، بویژه فیلم و عکس های آن از سیمای جمهوری اسلامی و انتشار آن در مطبوعات ممنوع اعلام شده است. چنان که گوئی "تایلند" روی کره زمین نیست. آنچه را می خوانید گزارش مستقیمی است که در پایتخت تایلند "بانکوک" برای پیک نت ارسال شده است. دلیل سانسور مطلق اخبار تایلند و تبدیل شدن جنبش سرخ مردم این کشور به خط قرمز جدیدی در صدا و سیما و مطبوعات جمهوری اسلامی در همین گزارش مشهود است:

"امروز صبح 19 مه، مرکز اقتصادی  شهر که در کنترل سرخ پوشان بود مورد حمله ارتش قرار گرفت. من و دوستی که به بهانه امور اقتصادی موفق شده ام همراه او به بانکوک بیایم به چشم خودمان زره پوشهای نظامی را دیدیم که بصورت یک خط زنجیر بطرف سنگرهای خیابانی مردم حرکت کردند. از جمله ابتکارهای مردم که تاکنون در جائی نه دیده و نه خوانده بودم، جاسازی چند کوکتل مولوتف دست ساز توسط مردم در حلقه های لاستیک است. مردم این حلقه های لاستیک مجهز به کوکتل مولوتف را چند نفره به گردش انداخته و به سمت نیروهای نظامی می فرستند. صف این حلقه های لاستیک غرق در آتش منظره عجیبی را بوجود می آورد. اما این نوع مقابله با نیروهای نظامی عمومیت ندارد. ما خودمان صحنه هائی را دیدیم که مردم گل به نیروهای نظامی میدادند و یا یک قلب سرخ پلاستیکی را به نشانه دوستی و مهربانی تقدیم نیروهای نظامی می کردند. حضور خیابانی مردم درست مانند جنبش سبز به زندگی روزانه مردم تبدیل شده است. مردم درعین حال که برای خرید و رفت و آمد در شهر حضور خیابانی دارند، حمایت خودشان را از مقاومت سرخ پوشان علیه دولت نشان میدهند. هرجا که بتوانند به علامت پیروزی انگشتان دست راست خود را به شکل هفت بلند می کنند، بلوز و پیراهن سرخ می پوشند. شباهت جنبش سبز پوشان ایران با جنبش سرخ پوشان تایلند حیرت آور و در عین حال درس آموز است. درست همانطور که مردم بتدریج به شعار مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر خامنه ای رسیدند، مردم تایلند هم از شعار خواست برکناری نخست وزیر بدست پادشاه و کوتاه شدن دست نظامی ها از دولت، رسیده اند به شعار مرگ بر سلطنت!

بعد از ظهر امروز(چهارشنبه) به ما گفتند که سرخ پوشان  کانال شماره 3 تلویزیون را تصرف کردند. نیروهای ارتش و قوای امنیتی محله به محله در بانکوک با مردم درگیرند. ما به هتل بازگشته ایم، زیرا می گویند نیروهای امنیتی که لباس شخصی به تن دارند به سوی خارجی ها تیراندازی می کنند تا امنیت را مختل شده اعلام کرده و حضور خود در خیابان ها و سرکوب مردم را توجیه کنند.

پس از بازگشت ما به هتل - ساعت چهار بعد از ظهر امروز - 19 مه- رادیو اعلام کرد که از ساعت 8 شب مقررات منع رفت و آمد در سراسر شهر بانکوک تا 6 صبح اعلام شده است. پادشاه کشور "راما نهم" به سختی مریض است و از شش ماه پیش در بیمارستان بسرمیبرد و در چند هفته گذشته هیچ ملاقات و یا دیداری از طرف دولت با او صورت نگرفته است و عملا کاخ اریستوکراسی سلطنتی بانکوک به کمک ارتش و نخست وزیری که مردم خواهان برکناری او هستند کشور را اداره می کند.

اکثر پست های مهم دولتی و ارتشی دراختیار وابستگاه به دربار سلطنتی است. ارتش اعلام کرده که هر گونه شعار علیه شاه و اریستوکراسی دربار جرم است و مجازات آن مرگ!

ما خودمان هم در حیرتیم از تشابه آنچه که در بانکوک می بینیم و آنچه که از حوادث پس از انتخابات 22 بهمن دیدیم و شنیدیم و خواندیم."

 

 

«مخالفان دولت تایلند از ماه آوریل 2010 مراکز اقتصادی تجاری بانکوک را در کنترل خود دارند.

آنها در خیابان های اصلی بانکوک پایتخت تایلند سنگر بندی کرده اند. مراکز اساسی اقتصادی و بانکی و تجاری  کشور عملا فلج است. شهر توریستی بانکوک از دو ماه پیش تاکنون توریست به خود ندیده است. اکثر فروشگاهای شهر تعطیل است و از ترافیک پایتخت خبری نیست، درحالیکه مردم می گویند بانکوک فشرده ترین ترافیک اتومبیل را تا پیش از شورش ها داشته است. کشوری که درآمد اصلی آن از  توریسم تامین می شود فلج شده است.

نیروهای نظامی همچنان در خیابان ها به حال آماده باش اند. بیش از 30 هزار نظامی و نیروی امنیتی مردم را در محاصره دارند و مانع مردم نقاط دیگر شهر به مرکز تجاری بانکوک می شوند. نیروی ارتش با زره پوش های مجهز به آب فشار قوی و زرهی های ضد شورش  همه جا بویژه در مناطق حساس بانکوک دیده می شوند. من با تجربه از فیلم های تظاهرات مردم تهران در ماههای بعد از انتخابات و مخصوصا مراسم خاکسپاری آیت الله منتظری با کنجکاوی زیاد بام ساختمان ها را برانداز کردم. نیروهای امنینی آماده شلیک به سوی مردم در بام ساختمان های بلند مرکز شهر در کمین نشسته اند. وقتی با لبخند و اشاره به مردم آنها را نشان دادم، با خونسردی آن را تائید کردند.

ما سه شنبه شب، پس از تاخیر طولانی هواپیما سرانجام به بانکوک رسیدیم و امروز چهارشنبه است و با دشواری خودمان را به مرکز شهر رسانده ایم. به ما گفتند که دو خبرنگار خارجی را نیروهای امنیتی از بام همین ساختمان ها شکار کرده اند که یکی از آنها درجا کشته شده است. همچنین گفتند که یک ژنرال تایلندی به طرفداری از "تاکسین" نخست وزیر تبعیدی مورد حمایت مردم در هفته گذشته به جنبش پیوسته است. او زمانی به مردم می پیوندند که درگیری بین دو دسته از نیروهای نظامی بر سر اجرای فرمان گشوده آتش به روی مردم با هم اختلاف نظر پیدا می کنند و گروه حاضر به تیراندازی به روی مردم نمی شود. این ژنرال همراه با همین گروه از صفوف نظامی های دولتی جدا شده و به مردم می پیوندد. نیروهای دولتی به سوی او شلیک می کنند اما وی پس از اصابت گلوله و مجروح شدن، توسط مردم و واحد نظامی که همراه او بوده به بیمارستان منتقل می شود. در بیمارستان دلیل پیوستن خود به مردم را با خبرنگارانی که او را در بیمارستان دیده بودند در میان میگذارد. تلاش ها برای نجات این ژنرال ارتش از مرگ به نتیجه نمی رسد و روز دوشنبه هفتدهم ماه مه در بیمارستان در می گذرد.

با آنکه بانکوک کاملا یک شهر جنگی شده، دولت نتوانسته جلوی انتشار مطبوعات را بگیرد و عکس هائی از تظاهرات مردم و سنگربندی های آنها همچنان در مطبوعات منتشر می شود، که نمونه هائی از آن را می فرستم.

از دو ماه پیش تاکنون  60 نفر در جنگ های خیابانی با ارتش و نیروهای امنیتی کشته شده اند.

مطبوعات نوشته اند که علاوه بر این، بیش از هزار نفر نیز براثر اصابت گلوله مجروح شده و در بیمارستان ها بستری شده اند.

امروز صبح 19 مه، مرکز اقتصادی  شهر که در کنترل سرخ پوشان بود مورد حمله ارتش قرار گرفت. من و دوستی که به بهانه امور اقتصادی موفق شده ام همراه او به بانکوک بیایم به چشم خودمان زره پوشهای نظامی را دیدیم که بصورت یک خط زنجیر بطرف سنگرهای خیابانی مردم حرکت کردند. از جمله ابتکارهای مردم که تاکنون در جائی نه دیده و نه خوانده بودم، جاسازی چند کوکتل مولوتف دست ساز توسط مردم در حلقه های لاستیک است. مردم این حلقه های لاستیک مجهز به کوکتل مولوتف را چند نفره به گردش انداخته و به سمت نیروهای نظامی می فرستند. صف این حلقه های لاستیک غرق در آتش منظره عجیبی را بوجود می آورد. اما این نوع مقابله با نیروهای نظامی عمومیت ندارد. ما خودمان صحنه هائی را دیدیم که مردم گل به نیروهای نظامی میدادند و یا یک قلب سرخ پلاستیکی را به نشانه دوستی و مهربانی تقدیم نیروهای نظامی می کردند. حضور خیابانی مردم درست مانند جنبش سبز به زندگی روزانه مردم تبدیل شده است. مردم درعین حال که برای خرید و رفت و آمد در شهر حضور خیابانی دارند، حمایت خودشان را از مقاومت سرخ پوشان علیه دولت نشان میدهند. هرجا که بتوانند به علامت پیروزی انگشتان دست راست خود را به شکل هفت بلند می کنند، بلوز و پیراهن سرخ می پوشند. متاسفانه خط تلفن پس از چند دقیقه قطع می شود و به همین دلیل ما نتوانسته ایم تماس تلفنی بگیریم.

تاکتیک های ابتکاری در قیام مردم زیاد است. برای نمونه به ما گفتند که چند تن از رهبران گروه های مردم به طرف نظامی ها رفته و آمادگی خود را برای گفتگو با آنها اعلام کرده اند. آنها را بازداشت کرده اند اما قبل از حرکت به گروه های خود سفارش کرده اند که شما به کارخودتان ادامه بدهید و سنگرها را نگهدارید.

مردم گفتند یکی از این رهبران بنام  "ناتاروت سایکوا" به خبرنگاران خبرگزاری های جهانی که شمار آنها در میان مردم بسیار زیاد است گفته: مردم سرخ پوش باید خود را آماده عملیات سرکوب دولتی کنند.

اعتراض های اولیه و خیابانی مردم برای مخالفان با دولتی بود که به زور ارتش و پادشاه تایلند بر سر کار است. مردم خواهان بازگشت "تاکسین" نخست وزیر سابق به کشور و بدست گرفتن اختیارات نخست وزیر بودند. این خواست همچنان بیان می شود اما سمت گیری شورش بسیار تند از روزهای اولیه آن است. به نحوی که حالا مردم خواهان سرنگونی سلطنت اند.

شباهت جنبش سبز پوشان ایران با جنبش سرخ پوشان تایلند حیرت آور و در عین حال درس آموز است. درست همانطور که مردم بتدریج به شعار مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر خامنه ای رسیدند، مردم تایلند هم از شعار خواست برکناری نخست وزیر بدست پادشاه و کوتاه شدن دست نظامی ها از دولت، رسیده اند به شعار مرگ بر سلطنت!

بعد از ظهر امروز(چهارشنبه) به ما گفتند که سرخ پوشان  کانال شماره 3 تلویزیون را تصرف کردند. نیروهای ارتش و قوای امنیتی محله به محله در بانکوک با مردم درگیرند. ما به هتل بازگشته ایم، زیرا می گویند نیروهای امنیتی که لباس شخصی به تن دارند به سوی خارجی ها تیراندازی می کنند تا امنیت را مختل شده اعلام کرده و حضور خود در خیابان ها و سرکوب مردم را توجیه کنند.

پس از بازگشت ما به هتل - ساعت چهار بعد از ظهر امروز - 19 مه- رادیو اعلام کرد که از ساعت 8 شب مقررات منع رفت و آمد در سراسر شهر بانکوک تا 6 صبح اعلام شده است.

پادشاه کشور "راما نهم" به سختی مریض است و از شش ماه پیش در بیمارستان بسرمیبرد و در چند هفته گذشته هیچ ملاقات و یا دیداری از طرف دولت با او صورت نگرفته است و عملا کاخ اریستوکراسی سلطنتی بانکوک به کمک ارتش و نخست وزیری که مردم خواهان برکناری او هستند کشور را اداره می کند.

اکثر پست های مهم دولتی و ارتشی دراختیار وابستگاه به دربار سلطنتی است. ارتش اعلام کرده که هر گونه شعار علیه شاه و اریستوکراسی دربار جرم است و مجازات آن مرگ!

ما خودمان هم در حیرتیم از تشابه آنچه که در بانکوک می بینیم و آنچه که از حوادث پس از انتخابات 22 بهمن دیدیم و شنیدیم و خواندیم.

در اولین فرصت عکس های بیشتری می فرستم.»

 
 
اشتراک در فیس بوک