ايران  

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

30اردیبهشت 1389

infos@peiknet.com

 
 
 

دومین گزارش ویژه پیک نت از بانکوک- پنجشنبه شب

نسخه مقابله با جنبش سبز

در تایلند مو به مو اجرا می شود

 
 
 
 

شب گذشته پس از صدور اعلامیه ارتش در مورد ممنوعیت عبور و مرور در شهر بانكوك از ساعت هشت شب تا 6 صبح، نیروهای ارتشی برای سركوب مخالفان دولت معروف به سرخپوشان كه در مركز تجاری و اقتصادی شهر تحصن و سنگربندی كرده اند وارد عملیات شدند. سرخپوشان با عقب نشینی و سنگربندی در چند مركز تجاری و در یك معبد به مقاومت ادامه می دهند. به گزارش مطبوعات تحت كنترل دولت 7 نفر در این درگیری ها كشته و تعداد نامعلومی زخمی شده اند. روز گذشته دو تن از رهبران سرخپوش كه برای جلوگیری از خونریزی به مقامات امنیتی مراجعه كرده بودند بازداشت شدند.

مقاومت سرخپوشان در بعضی از محلات شهر همچنان ادامه دارد. دولت در برنامه ها و تبلیغات تلویزیویی وانمود می‌كند كه طرفداران جنبش سرخ عامل كشتار و آتش سوزی ها و خسارات وارده به برخی فروشگاه های بزرگ هستند. این در حالیست كه تظاهرات سرخپوشان در ابتدا جنبه كاملا مسالمت آمیز داشت و در واقع این ارتش و نیروهای نظامی بودند كه با حمله به تظاهرات آنان را ناگزیر از تحصن و سنگربندی و مقاومت كردند، آن هم در حالیكه كه تنها چوب بامبو  و سنگ و لاستیك برای دفاع از خود در اختیار داشتند.

این در حالیست كه نیروهای دولتی و برخی افراطیونی كه در میان تظاهركنندگان جای گرفته اند در این محلات با آتش زدن برخی مغازه ها مردم را به خشونت تحریك می كنند. گروه های سرخپوش نیز متقابلا برای دفاع از خود لاستیك های اتومبیل ها را به آتش می كشند تا دود حاصل از آن مانع از دید نیروهای مسلح و شلیك به سمت متحصنین شود.

تلویزیون تایلند اعلام كرد كه مقررات حکومت نظامی و منع رفت و آمد شبانه تا روز شنبه در بانكوك همچنان ادامه خواهد داشت. این امر ناشی از نگرانی نسبت به گسترش تحصن به دیگر نقاط شهر و همچنین ناشی از اخباری است كه در مورد درگیری در دیگر شهرهای تایلند گزارش شده است. در همین حال نیروهای سازمان یافته توسط همسر پادشاه كه به زرد پوشان معروف اند و هوادار دولت هستند خواستار مجازات سرخپوشان و رهبران آنان به عنوان عاملین تخریب اموال عمومی شده اند.

انتخاب لحظه كنونی برای حمله نیروهای دولتی به جنبش سرخ در ارتباط با آغاز فصل كشت می باشد كه موجب شده دهقانانی كه در میان تظاهركنندگان در پایتخت تحصن كرده اند ناگزیر به بازگشت بر سر مزارع خود شوند كه به كاهش شمار متحصنان انجامید.  

با این حال همه چیز حكایت از آن دارد كه حمله ارتش و دولت تایلند نخواهد توانست مقاومت جبهه سرخپوشان را در درازمدت در هم شكند، جبهه ای كه حمایت روشنفكران، زحمتكشان شهر و روستا، دمكرات های چپ و همچنین بخشی از عناصر بورژوازی لیبرال را همراه خود دارد و علیه اریستوكراسی و حاكمیت چند صد خانوار بر كشور مبارزه می كند.

 
 
اشتراک در فیس بوک