ايران  

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 فروردین 1389

infos@peiknet.com

 
 
 

انفجار در مسکو را

چگونه می توان تفسیر کرد؟

 
 
 
 

انفجار در متروی مسکو که تلفات جانی آن تاکنون بالغ بر 40 تن گزارش شده، تفسیرهای متفاوتی را از سوی خبرگزاری های خارجی، مطبوعات و خبرگزاری های حکومتی در ایران و همچنین سایت ها و رسانه های اینترنتی طرفدار جنبش سبز و با منعکس کننده اخبار این جنبش بدنبال آورده است. هر یک از این رسانه ها، پیش از آن که نگاهی بیاندازند به تفسیرهای اپوزیسیون مخالف دولت روسیه و بویژه حزب کمونیست روسیه از این حادثه، انفجار انتحاری اخیر را موقعیتی یافته اند برای طرح نظرات خود.

آن تفسیری که حزب کمونیست روسیه بعنوان مخالف جدی دولت پوتین – مدویف درباره این انفجار ارائه داده، پیش از هر چیز انگشت اتهام را متوجه دستگاه حاکمه روسیه کرده است. از جمله این که "پلیس و نیروی امنیتی روسیه تا بن دندان فاسد و رشوه خوار است و از هر 10 پلیس روسیه 8 تن آلوده به فساد و رشوه است. با چنین پلیس و نیروی امنیتی چه کسی می تواند انتظار امنیت داشته باشد؟ برای وضع بد اقتصادی کشور و برقراری سیستم بشدت طبقاتی و مافیائی باید فکری اساسی کرد. مردم این را می خواهند."

اینها نقل به مضمون نظراتی است که در سایت خبری حزب کمونیست روسیه منتشر شده است. همین سایت اعلام کرد که امروز ساعت 12 به وقت مسکو، زوگانف دبیرکل حزب کمونیست روسیه همه خبرنگاران داخلی و خارجی را برای شرکت در یک مصاحبه خبری دعوت کرده است تا نظرات خود را پیرامون انفجار در متروی مسکو اعلام کند.

در کنار این تفسیرها از حادثه انفجار متروی مسکو، که همراه است با اخباری در باره دو تیم عامل  انفجار که تصاویر تلویزیونی آنها ثبت شده است، می توان چنین حدس زد که دست هائی در خود حاکمیت در این انفجار نقش داشته اند. با آنکه این نکته با احتیاط در سایت حزب کمونیست روسیه مطرح شده، مردم در مصاحبه های خیابانی که خبرنگاران با آنها کرده اند با صراحت انگشت اتهام را متوجه دولت کرده اند.

اگر این اتهام تائید و ثابت شود، آنوقت می توان رد پای انفجارها در متروی مسکو را د رانتخابات اخیر شوراهای دولتی روسیه جستجو کرد. انتخاباتی که در آن حزب حاکم "روسیه واحد" (وابسته به پوتین) شکستی سنگنین را متحمل شده و در عوض حزب کمونیست در بسیاری از حوزه ها به پیروزی رسیده و در چند شهر مهم روسیه سکان شهرداری ها را بدست گرفته است.

می توان به این نکته نیز اندیشید که انفجار در متروی مسکو با هدف زمینه سازی برای امنیتی کردن شرایط سیاسی و بستن فضای سیاسی در روسیه صورت گرفته است. چرا که این فضا به مردم امکان شناخت بیشتر از حاکمیت و شرکت در انتخابات و تحمیل اراده خویش به حاکمیت را می دهد.

 
 
اشتراک در فیس بوک