ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

اسفند  1390

infos@pyknet.net

 
 
 

تردیدهای "سیا"
در باره تولید بمب درایران
گزینش و  ترجمه رضا نافعی

 
 
 
 
 

 

16 سازمان اطلاعاتی آمریکا  ابراز تردید کرده اند که ایران واقعا قصد تولید سلاح اتمی دارد.   سالهاست که تهران مظنون است به این که قصد تولید سلاح اتمی دارد.  سازمان بین المللی انرژی اتمی چندی پیش گزارش داد که ایران با موفقیت به  غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد. نیویورک تایمز در شماره روز 25 فوریه خود  به گزارش لئون پانتا وزیر دفاع آمریکا  به کمسیون امنیت ملی در سنای آمریکا (Senate Select Committee on Intelligence) اشاره کرده است .  ژنرال  مارتین  دمپسی رئیس ستاد فرماندهی ارتش، و دواید پتریوس، رئیس سیا تحلیل ها و اطلاعات سازمان های اطلاعاتی را مورد تایید قرار داده اند که ،   دلیل محکمی در دست نیست که نشان دهد  ایران مصمم به تولید بمب اتمی است، (”There is no hard evidence that Iran has decided to build a nuclear bomb.”)  نیویورک تایمز یاد آور می شود که سازمانهای اطلاعاتی آمریکا از سال 2007 اعلام کرده اند که ایران برنامه ( تولید بمب ) را " به کنار" نهاده است.

http://www.berlinkontor.de/25.02.2012/zweifel-an-irans-atomwaffen-bau.html

 

هفته نامه محافظه کار  و معروف آلمانی "فوکوس"،  در فوکوس آنلاین ، در این مورد می نویسد: از قرار معلوم ایران برنامه مخفیانه ای برای ساختن بمب اتمی ندارد. سیا معتقد است که ایران برنامه اتمی خود را متوقف کرده است. اما دلیل این که چرا ایران جهان را در تردید نگاه می دارد می تواند این باشد که این رفتار بخشی از استراتژی آایران  برای گسترش نفوذ خود در خاور نزدیک باشد.

جیمز کارپنتر مدیر سیا در پایان ماه ژانویه گفت گرچه ایران تمام امکانات را برای خود محفوظ نگاه می دارد. ولی هیچ اثری در دست نیست که  نشان دهد ایران تصمیم گرفته برنامه ای برای تولید بمب به اجرا بگذارد.

نیویورک تایمز می نویسد سازمانهای اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل  تردیدی ندارند که ایران برای آن که تبدیل به یک قدرت اتمی بشود هم اورانیوم غنی می کند و هم تمام عناصر لازم  زیربنائی برای رسیدن به این امکان  را تدارک می بیند.

بنا بر تحلیل سازمانهای اطلاعاتی آمریکا ایران هنوز خود تصمیم نگرفته است که   همزمان با تدارک این ساختار برنامه ای برای تولید کلاهک اتمی نیز آغاز کند.  بر اساس اطلاعات سازمانهای اطلاعاتی آمریکا ایران این برنامه را در سال 2003 کلا متوقف ساخته است.  

ایران مدعی است گزارش مقامات اتمی "ماهیت مسالمت آمیز"  برنامه اتمی ایران را اثبات می کند.  فوکوس به نقل از خبرگزاری فارس می نویسد: علی اصغر سلطانیه جمعه شب گفت آنچه در گزارش ذکر شده، قبلا از سوی ایران اعلام شده بود. این که نمایندگان مقامات اتمی نتوانسته اند از مناطق نظامی پارچین دیدن کنند دلائل فنی داشته است ولی میتوان در باره آن گفتگو کرد.  ایران  هم مقررات بین المللی را اجرا می کند  و هم حاضر به ادامه همکاری با مقامات بین المللی هست ولی از حق خود در مورد استفاده مسالمت آمیز از نیروی اتمی چشم نمی پوشد.

فوکوس در پایان گزراش خود می نویسد :

ولادمیر پوتین نخست وزیر روسیه، روز جمعه هنگام دیدار از تاسیسات پژوهشی اتمی روسیه در "سارو"  غرب را متهم کرد به این  که هدف غرب برنامه اتمی ایران نیست بلکه در صدد تغییر رژیم در ایران است.

http://www.focus.de/politik/ausland/iran/atomwaffen-im-iran-cia-hat-keine-beweise-fuer-atombomben-bau_aid_717697.html

 

 

 7 اسفند 1390

 
 

اشتراک گذاری: