ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

21 اسفند  1390

infos@pyknet.net

 
 
  کوفی عنان هم دست خالی باز می گردد؟
سوریه بر سر دوراهی
مذاکره و یا جنگ داخلی
 
 
 
 

مذاکرات کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد در سوریه، پس از دو روز اقامت دراین کشور، به نتیجه ای که پیش بینی می شد و آتش بس در صدر آن بود، نرسید. نه اپوزیسیون حکومت سوریه حاضر به تسلیم سلاح های خود و قبول شکست در برابر ارتش سوریه است و نه دولت سوریه حاضر است با اپوزیسیونی که سلاح در دست دارد مذاکره کند. بدین ترتیب آتش‌بس فوری بین ارتش و مخالفان دولت سوریه برقرار نشده و سفر و مذاکرات کوفی عنان می رود تا به همان سرنوشتی دچار شود که سفر هیات شورای اعراب به آن دچار شد.

جنگ و گریز خیابانی همچنان در چند شهر سوریه که نزدیک مرز لبنان است ادامه دارد و از همین طریق سلاح به مخالفان می رسد. بیم آن می رود که مخالفان که در میان آنها اعضای القاعده، سلفی ها و دیگر شبه نظامیان حضور دارند در روزهای آینده مجهز به سلاح های تازه جنگ را در داخل خاک سوریه گسترش بدهند.

همچنان که بیم آن میرود، با شکست سفر کوفی عنان، مقدمات تازه ای برای طرح مسئله سوریه در سازمان ملل متحد فراهم آید. بویژه که این سازمان، همزمان با حضور کوفی عنان در سوریه اعلام کرد، طی ماه های گذشته بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ تن در سوریه کشته شده اند.

همزمان با سفر کوفی عنان به دمشق، نشست وزیران امور خارجه اتحادیه عرب نیز در پایتخت مصر"قاهره" با حضور وزیر امور خارجه روسیه تشکیل شد.

این گفته او که روسیه مخالف هر نوع دخالت در امور داخلی سوریه است، آشکار می سازد که مسئله دخالت مستقیم و نظامی اتحادیه عرب در سوریه مطرح است، زیرا درغیر اینصورت چنین حضور و هشداری لازم نبود. وزیرخارجه عربستان در همین نشست، با اشاره به تشدید عملیات نظامی ارتش سوریه در شهرهای این کشور، به وزیر امور خارجه روسیه گفته است: وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل توسط روسیه و چین اجازه کشتارهای اخیر را به دولت سوریه داد.

 

پیک نت 21 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: