ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

2 بهمن ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

سئوال روزنامه اومانیته:

در کنفرانس ژنو 2 چرا باید

عربستان باشد، اما ایران نباشد؟ 
 
 
 
 

اومانیته روزنامه حزب کمونیست فرانسه در شماره 21 ژانویه خود درباره کنفرانس ژنو 2 نوشت:
ژنو 2 آغاز روند مذاکرات برای حل وفصل مناقشه برای پایان دادن به درگیری های سوریه است که قرار است فردا در سواحل دریاچه ژنو در سوئیس برگزار شود. در گیرهائی که تاکنون هزاران کشته و صدها هزار پناهنده در بر داشته است. از این رو، مذاکرات یک نیاز فوری و ضروری برای یافتن یک راه حل سیاسی برای جنگ در سوریه است.
ائتلاف ملی سوریه و بخشی از اپوریسیون کشورهای غربی در دوبی و کشورهای خلیج فارس و ترکیه اعلام و تهدید کردند در صورتی که ایران یک سری از پیش شرط های آنها را قبول نکند و یا سازمان ملل دعوت خود را از تهران پس نگیرد در کنفرانس شر کت نمی کنند. آنها از دولت ایران "خروج تمام نیروهای نظامی و شبه نظامی از خاک سوریه" را می خواهند و قبول توافق های کنفرانس ژنو 1، یعنی "ایجاد یک دولت انتقالی در سوریه ".
این در حالی است که ایران در کنفرانس ژنو اول شرکت نداشت و هیچ تعهدی نسبت به تصمیمات آن ندارد. ایران مخالفتی با تشکیل دولت انتقالی ندارد، اما پیش شرط را قبول نمی کند.
عربستان سعودی یکی از مهره های اصلی در "ائتلاف ملی سوریه" همچنان یکی از حامیان ائتلاف ملی سوریه با ورود ایران به کنفرانس ژنو 2 اعتراض کرد. اما مشخص نیست چرا پادشاهی عربستان سعودی مشروعیتی بیش از تهران برای حضور در کنفرانس ژنو 2 دارد.
فرانسوا هولاند رئیس جمهور فرانسه در مورد کنفرانس ژنو 2 گفته است: "کنفرانس ژنو باید روند خود را برای پایان مناقشه دنبال کند، به اهداف خود دست یابد. یعنی اینکه تداوم رژیم اسد نمی تواند ادامه یابد" . واشنگتن و لندن دیپلماسی محتاطانه ای در کنفرانس دنبال می کنند و مسکو از شرکت ایران در کنفرانس ژنو 2 حمایت کرده است.
همه این تدارک درحالی است که ائتلاف ملی سوریه بشدت تضعیف و تقسیم شده است. جناح هایی مورد حمایت عربستان سعودی در ائتلاف ملی سوریه برخلاف جناح هائی که از نظر مالی از طرف تر کیه و قطر حمایت می شوند حاضر به شرکت در کنفرانس شده اند. در کنفرانس ژنو 2 کمیته ملی برای تغییرات دمکراتیک و "شورای ملی کرد" که در منطقه حضور دارند دعوت نشده اند.
 

پیک نت 2 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: