ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

1 دی  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

حرکت 70 میلیون موش، 800 هزار کشته، ویرانی 80 در صد بیمارستانها

زلزله در تهران

یک فاجعه جهانی خواهد شد

خیابان‌های فرشته، کریمخان، طالقانی، محمودیه، داوودیه و ... هر کدام روی یک گسل قرار گرفته‌اند. 
 
 
 
 

دکتر پرویز پیران مشاور ارشد سازمان ملل، در نشست خبری "کنفرانس ملی مدیریت بحران و HSE " اطلاعات تازه ای را درباره خطر زلزله درتهران مطرح کرد که می خوانید:

 

«در بحث زلزله تهران گسلی 90 کیلومتری از دماوند تا هشتگرد را داریم که بر اساس نتایج تحقیقات، در صورت فعال شدن این گسل، دست‌کم 800 هزار نفر جان خود را از دست خواهند داد. در صورت بروز زلزله در تهران، 65 درصد از خانه‌های نوساز نیز فرو خواهند ریخت.  این امر ناشی از فسادی است که در ساخت و سازها وجود دارد و همچنین کیفیت نامرغوب مصالح نیز می‌تواند خسارات این حوزه را افزایش دهد.

احتمال تخریب قریب به 80 درصد بیمارستان‌ها در زلزله تهران وجود دارد. برابر آمارها در سطح تهران، 70 میلیون موش و میلیون‌ها سوسک داریم که در صورت بروز حادثه، این حیوانات موذی به سطح شهر و کنار مردم خواهند آمد.

خیابان‌هایی مانند فرشته، کریمخان، طالقانی، محمودیه، داوودیه و ... هر کدام روی یک گسل قرار گرفته‌اند. پیش از انقلاب، شبکه‌های برق‌رسانی از زیر زمین عبور داده می‌شد و این در حالی است که امروز کابل‌های فشار قوی برق از بالای اتوبان‌ها و خیابا‌ن‌ها عبور داده می‌شوند که این موارد خطر‌آفرین است.

امکان اطفای حریق در ساختمان‌های بیشتر از شش طبقه را با امکانات فعلی نداریم، در صورت وقوع زلزله یا حادثه‌ای در تهران، فاجعه‌ تهران، فاجعه‌ای جهانی خواهد شد.

امکان پیش‌بینی زمان وقوع زلزله وجود ندارد و به تازگی چینی‌ها و ژاپنی‌ها با تحقیقات خود تنها می‌توانند چند ثانیه زودتر از وقوع، زلزله را پیش‌بینی کنند. از رفتار گسل‌های تهران می‌توان فهمید که قطعا در این شهر زلزله رخ خواهد داد، اما اینکه چه زمانی، چگونه و با چه قدرتی حادث خواهد شد، معلوم نیست.

متاسفانه بحث ایمنی مسکن مهر فراتر از نوع سازه و ساخت و ساز آن است و باید گفت که اصلا جایابی درستی برای ساخت مسکن مهر انجام نشده است.

در برخی از مناطق بر روی تپه‌های دفع زباله‌ اقدام به ساخت و ساز مسکن کرده‌اند، درباره مسکن مهر، وزارت مسکن و شهرسازی نیز چندی پیش آن را دارای مشکلات مختلف عنوان کرد.

امروزه عمده افرادی که اقدام به خرید مسکن مهر کرده‌اند، به دنبال اجاره دادن منزل و بازگشت به شهر هستند، طبیعی است که نمی‌توان کارگر یا کارمندی را روزانه 50 کیلومتر از محل کار به خانه‌اش جابجا کرد.

 

پیک نت 1 دی

 
 

اشتراک گذاری: