ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 7 بهمن  ماه  1393

  pyknet@inmano.com

 
 
 

با پیروزی حزب چپگرای سیریزیا  در یونان

آغاز زمین لرزه سیاسی

در ساختمان اتحادیه اروپا! 
 
 
 
 

 

با اعلام نتایج انتخابات پارلمانی در یونان، اکنون مهم ترین بحث در اروپا، زمین لرزه ایست که در اتحادیه اروپا روی داده و همه منتظرند تا بدنبال یونان، اسپانیا، پرتقال وحتی ایتالیا نیز خود را از زیر دیوار این اتحادیه دور کنند تا دیوار روی سر آنها خراب نشود.

حزب چپ "سیریزیا" که از مخالفان برنامه های ریاضت اقتصادی گروه موسوم به "ترویکا" (سه چرخه) مرکب از بانک مرکزی اروپایی، کمیسیون اروپا و صندوق بین‌المللی پول است با کسب اکثریت وسیع آرا برنده انتخابات گردید و دارای 149 کرسی در پارلمان این کشور شد. پارلمان یونان 300 کرسی دارد.

حزب سیریزا در دوران کارزارهای انتخاباتی وعده داد که نظام بانکی را دوباره دولتی خواهد کرد و برنامه های خصوصی سازی را متوقف و بجای آن در هر جا که لازم باشد سیاست ملی سازی در پیش گرفته خواهد شد. سیریزا همچنین اعلام کرد که از پذیرش برنامه های ترویکا برای ریاضت اقتصادی یونان خودداری خواهد کرد. 

حزب راستگرای حاکم در این انتخابات تنها کمی بیش از 70 کرسی را کسب کرد، در حالیکه حزب سوسیالیست این کشور کمتر از 5 درصد رای آورد. حزب کمونیست یونان نیز در این انتخابات توانست 15 کرسی در پارلمان یونان بدست آورد.

روز گذشته الکسی تسیپراس رهبر حزب پیروز انتخابات، مطابق قانون اساسی یونان به عنوان نخست وزیر معرفی شد تا کابینه خود را به پارلمان معرفی کند. تسیپراس پس از اعلام پیروزی در انتخابات در اجتماع وسیع مردم آتن ظاهر شد و اعلام کرد که ترویکا (صندوق بین‌المللی پول، بانک مرکزی و کمیسیون اروپایی) دیگر به تاریخ گذشته یونان تعلق دارند و تفاهم هایی که دولت قبلی با آنان کرده است بنا بر رأی مردم یونان اعتبار خود را از دست داده اند.

پیک نت  7 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: