ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

20 بهمن  ماه  1393

  pyknet@inmano.com

 
 
 

نگاهی به سخنان رهبر جمهوری اسلامی

راهپیمائی 22 بهمن

نه آب می شود و نه نان! 
 
 
 
 

 

روز گذشته، به بهانه سالروز دیدار همافران نیروی هوائی در سال 57 و آستانه سقوط رژیم شاه با آیت الله خمینی، شماری از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش و پدافند هوایی با رهبر جمهوری اسلامی دیدار کردند. محور سخنان علی خامنه ای در این دیدار بیان نظراتش پیرامون مذاکرات جاری اتمی میان جمهوری اسلامی و 1+5 بود. او در این سخنان تقریبا همان نظراتی را تکرار کرد که ظریف در مصاحبه خبری خود در مونیخ گفته بود و در همین شماره پیک نت منتشر شده است.

خامنه ای مذاکرات اتمی را با راهپیمائی 22 بهمن گره زد، درحالیکه این دو با هیچ وصله ای به هم نمی چسبند. تحریم ها بزرگترین بحران اقتصادی را در کشور بوجود آورده و مردم جانشان به لبشان رسیده است. این واقعیتی است که امریکا نیز از آن مطلع است و از آن بعنوان ضعف ایران در مذاکرات استفاده می کند. این که مردم در 22 بهمن بیایند در خیابان و راهپیمائی کنند، مشکل اقتصادی کشور را حل نمی کند. راهپیمائی که نان و آب و شغل و مسکن و تولید نمی شود و چرخ های اقتصاد را به گردش در نمی آورد!

رهبر جمهوری اسلامی چند بار از خواست قطع کامل تحریم ها سخن گفت. یعنی همان دامی که اسرائیل و امریکا در دوران احمدی نژاد برای ایران پهن کردند و حالا به بزرگترین ضعف در مذاکرات اتمی تبدیل شده است.

در سخنان رهبر جمهوری اسلامی نکات مثبتی نیز وجود دارد که دست مذاکره کنندگان را باز می گذارد. او گفت:

 

چند روز پیش یک مقام امریکایی گفته بود، ایرانی ها در مذاکرات هسته ای، دست بسته هستند و گیر افتاده اند. در روز ۲۲ بهمن شما خواهید دید که ملت ایران چه حضوری خواهد داشت و آن موقع معلوم خواهد شد که آیا ملت ایران دست بسته است؟

دست ملت و مسئولان ایران هیچگاه بسته نبوده و این موضوع را در عمل نشان داده اند و از این پس نیز با ابتکارات و شجاعت خود، آن را نشان خواهند داد. آن طرفی که فعلاً گیر افتاده و دچار مشکل است، امریکا است و همه واقعیات منطقه و خارجِ منطقه، اثبات کننده این حقیقت است.

این، شما هستید که سالهای متمادی، پی در پی شکست خورده اید اما جمهوری اسلامی ایران پیش رفته و به هیچ وجه با سی و چند سال گذشته قابل مقایسه نیست.

معتقدیم توافق نکردن بهتر از توافقی است که به ضرر منافع ملی و زمینه ساز تحقیر ملت بزرگ ایران شود. اگر این اتفاق رخ دهد و با توافق، حربه تحریم از دست دشمن خارج شود، بسیار خوب است اما اگر این اتفاق نیفتاد، همه بدانند که راهکارهای فراوانی در داخل کشور برای کُند کردن حربه تحریم وجود دارد.

مذاکره به معنای رسیدن دو طرف به نقطه مشترک است، بر همین اساس، نباید در مذاکره، یک طرف با رفتار غیر منطقی تلاش داشته باشد که هر آنچه مورد توقع او است، محقق شود. رفتار امریکاییها و چند کشور اروپایی دنباله رو آنها، در مذاکرات، غیر منطقی است و با پرتوقعی انتظار دارند همه خواسته های آنها تحقق یابد در حالیکه این، روشِ مذاکره نیست.

من با ادامه و پیشرفت مذاکرات و رسیدن به توافق خوب موافقم و قطعاً ملت ایران هم با هر توافقی که در بر دارنده عزت و احترام او باشد، مخالفتی ندارد.

پیک نت  20 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: