ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

9 مهر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

این سیل به پشت دروازه شهرها رسیده

سیل مهیب سیاسی

پشت بی آبی در حرکت است 
 
 
 
 

 

سلام پیک نت- بحران آب مثل سيل ويرانگر دارد همه را با خود مي برد. اين نه جنگ است و نه تحريم . نه فتنه و نه تورم 50 درصدی و نه اعدام هاي دسته جمعی . الان در بسیاری از نقاط آذربایجان با تانک به روستاها و مرغداری ها و دمداری ها وحتی باغ ها آب مي رسانند و هر روز بر تعداد روستاهای بی آب افزوده ميشود. تبعات اجتماعی این کم آبی قابل پیش بینی نیست. لطفا به اين امر حياتی هشدار های لازم و راهكارهای لازم را بدهيد. فاجعه هر روز و هر ساغت نزديك تر مي شود و گويا عده‌ای هنوز به عمق مسئله پی نبرده اند.

 ۱۱ روستا از ۱۷ روستای شهرستان مرند در استان آذربایجان شرقی و در نزدیکی رود ارس به دلیل بحران آب از سکنه خالی شده اند.

۱۲ استان ایران در معرض ممنوعیت گسترش کشاورزی هستند. جواد هروی نماینده قائنات در مجلس می گوید:

بحران کم آبی در مناطق شرقی و مرکزی ایران از بیش از یک دهه قبل قابل پیش بینی بود و کاملا روشن بود که ما به اینجا می رسیم، اما در سطح برنامه ریزی ها و مدیریت هیچ توجهی نسبت به آن وجود نداشت.

هم اکنون متوسط عمق چاه در مناطق شرقی و استان هایی چون خراسان جنوبی از مرز ۲۵۰ متر نیز گذشته و به حدود ۳۰۰ متر رسیده است.

در خراسان جنوبی آب شرب نزدیک به ۴۵۰ روستا با تانکر تامین می شود. دربسیاری از روستاهای شرقی کشور مهاجرت خزنده آغاز شده است. به طور مثال آمارها نشان می دهد که در منطقه سیستان و بلوچستان تقریبا ۲۰۰ روستا به دلیل بحران آب خالی از سکنه شده است. در خراسان جنوبی هم وضعیت همینطور است و باید سریعا اعلام وضعیت قرمز کنند.

در روستاهای خراسان جنوبی نزدیک به ۵۹ هزار روستائی آب مورد نیاز خود را به شیوه سیار تامین می کنند.

تا ۵ سال دیگر بسیاری از مناطق شرقی کشور خالی از سکنه خواهند شد. الان در منطقه قائنات مهاجرت مردم از روستاها با سرعت بالایی ادامه پیدا می کند و عمومی ترین و اصلی ترین دلیل آن بحران آب است.»

من هشدار می دهم که امنیت کشور شدیدا به خطر خواهد افتاد. اولا مناطق مرزی ما خالی می شود و این زمینه را برای برخی خرابکاری ها آماده می کند و مضافا این جمعیت غالبا به دلیل وضعیت اقتصادی که دارند باید در حاشیه شهرها ساکن شوند و بدین ترتیب ما باید منتظر یک حاشیه نشینی بسیار بزرگ و گسترده از مردم ناراضی باشیم و این خودش کانون تولد بسیاری از جرایم است. نماینده قائنات تاکید دارد که بحران آب می رود تا تبدیل به یک بحران امنیتی شود. شورای عالی امنیت ملی بهتر است بسیار سریع وارد موضوع بحران آب شود، و گرنه این بحران در آینده نه چندان دور خطرات امنیتی هم برای کشورمان به دنبال خواهد داشت. در ۲۵ سال گذشته به دلیل بحران آب ۶۵ درصد روستاهای استانی مانند یزد خالی از سکنه شده اند و گفته می شود بیش از ۵ هزار روستا در سراسر کشور به وسیله تانکر آبرسانی می شوند. روستاهایی که در یک قدمی خالی شدن از سکنه هستند.

پیک نت 9 مهر

 
 

اشتراک گذاری: