ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 مهر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

نگاهی به گزارش سرپرست وزارت علوم

مسابقه باز کردن

بقالی، شعبه بانک و دانشگاه 
 
 
 
 

 

محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشستی با هیئت ‌رئیسه و روسای دانشکده‌های دانشگاه شیراز گفت:‌

وزارت علوم با مشکلات به جامانده از دوران گذشته روبرو است و بخشی از تلاش‌ها باید صرف اصلاح اشتباهات گذشته شود. بی توجهی دولت گذشته نسبت به کیفیت آموزشی از مشکلات کنونی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

با وجود گسترش کمی دانشگاه‌ها، هنوز هم عده‌ای درکشور دنبال ایجاد دانشگاه‌های جدید هستند، اما این موضوع در سیاست‌های کاری وزارت علوم قرار ندارد، چرا که افزایش کمیت با کیفیت پایین رشته‌های دانشگاهی به نفع کشور نیست.

۲۵۰ هزارصندلی خالی در دانشگاه‌ها داریم که۱۶۰ هزارصندلی خالی به دانشگاه پیام‌نور و بقیه به سایر مراکزآموزش‌عالی غیردولتی و غیرانتفاعی اختصاص دارد. برخی واحدهای دانشگاهی تحت تاثیرکاهش قابل توجه شمار دانشجویان به دنبال اخذ مجوز پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری هستند تا از محل شهریه دریافتی از دانشجویان این مقاطع، دانشگاه‌ها را اداره کنند. برخی مراکزعنوان می‌کنند که اگراین امرمحقق نشود ورشکسته می‌شوند، اما ما در وزارت‌علوم جلوی این خواسته‌ها ایستاده‌ایم و نمی‌خواهیم دانشجوی بی‌کیفیت به جامعه عرضه کنیم.

افزایش بودجه پژوهشی در اختیار دانشگاه‌ها و به‌ سازی تجهیزات دانشگاهی در دستورکار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارد. به دنبال تمرکززدایی درآموزش‌عالی کشورهستیم، بنا داریم اختیارات بیشتری به دانشگاه‌ها واگذار کنیم و در این راستا، آئین‌نامه‌های شورای عالی برنامه‌ریزی و شورای گسترش تنظیم شده که اختیارات دانشگاه‌ها را در رابطه با مسائل آموزشی و اداری افزایش می‌دهد. به دنبال آن هستیم که صدای دانشگاه‌ها در مراحل تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در کشور شنیده و پذیرفته شود.

به منظور گره‌گشایی از مشکلات آموزش عالی کشور نیازمند کمک فکری دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه شیراز هستیم و فضای لازم باید ایجاد شود تا مسئولان دغدغه دانشگاهیان را به عنوان نخبگان جامعه بشنوند.

پیک نت 28 مهر

 
 

اشتراک گذاری: