ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 شهریور ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

 

دیدار یزدی ها با محمد خاتمی

انقلاب با نگاهی متفاوت

با نگاه حاکم شکل گرفت! 
 
 
 
 

محمد خاتمی، با گروهی از مردم یزد دیدار کرد و پس از شنیدن نظرات آنها، طی سخنانی گفت:

دو نگاه به جامعه، ایران و اسلام وجود دارد و نمی توان این نگاه ها را حذف کرد اما مشکل آنجاست که یکی از این نگاه ها - که درست هم نیست- بخواهد همه جا حضور داشته باشد و در همه ارکان انقلاب باشد؛ در حالی که انقلاب با نگاهی متفاوت شکل گرفت.

باید متوجه باشیم با کدام نگاه، انقلاب شد و با کدام نگاه، نظامِ حاصل انقلاب می تواند پاسخگوی نیاز امروز باشد و با استناد به آموزه های دینی و بر اساس محورهای اساسی آن، خلا حکومت های امروز را جبران کند.

خاتمی در پاسخ به گلایه های حاضران از عدم جذب جوانان در سازمان های دولتی گفت:

اینطور نیست که دولت باید بیاید یکسری افراد را از ادارات بیرون ببرد و جوانان را جای آنها بگذارد. یک نظام بروکراسی به ارث رسیده از گذشته داریم اما همواره از خصوصی سازی سخن گفته ایم.

400 هزار نفر به جمعیت افراد حاضر در ادارات دولتی در مدت 8 سال دولت قبلی اضافه شد. امروز نمی توانیم از دولت انتظار اخراج آنها و جذب افراد دیگر را داشته باشیم، بلکه باید بخش خصوصی و تشکل های غیردولتی فعال باشند.

اگر در جامعه احزاب خاصی اجازه همه کاری داشته باشند اما برخی احزاب دیگر –که دل در گرو این انقلاب دارند- حذف شوند طبیعی است جوانان و گرایش هایی از جامعه حذف می شوند. ما باید زمینه فعالیت نهادهای مدنی را فراهم آوریم و البته دولت هم باید در این زمینه کمک کند. هیچ راهی جز این نداریم که مردم با همه گرایش ها حضور داشته باشند و در چارچوب انقلاب و قانون اساسی فعالیت کنند نه اینکه فقط تفکرات غلطی که الان میدان دار شده اند اجازه فعالیت داشته باشند. هر کسی می تواند فعالیت کند، فقط به شرط آنکه برانداز نباشد. به شرط اینکه تعریف درست، منطقی و حقوقی از براندازی مورد اهتمام و عمل حکومت باشد نه اینکه هر منتقد و حتی مخالف، برانداز به حساب آید و هرگونه رفتاری با او مجاز باشد.

از سویی بخش خصوصی با سخت گیری و عدم حمایت و نبود مواد اولیه و نقدینگی و ... با مشکل مواجه می شود و از سوی دیگر بخش خصوصی فقط نورچشمی ها را شامل می شود که هزاران میلیارد بدهی به بانکها به جا می گذارند و منابع در اختیار برخی افراد قرار می گیرد که هدر می رود.اگر بخش خصوصی شکل بگیرد همه جوانان و زنان و مردان جذب فعالیت می شوند.

دولت روحانی با یک ایران پر از مشکلات در عرصه سیاسی، اقتصادی، بین المللی و ... مواجه است و اگرچه نمی گویم نقد نشود اما انتظارات از این دولت باید درست باشد.

ما نمی توانیم منتظر باشیم تا دولت همه کار کند. حتی اگر دولت باید کار کند این ما هستیم که باید مطالعه کنیم و طرح دهیم و از امکانات مشروع دولت و کشور که باید عادلانه و قانونی در اختیار همگان قرار گیرد استفاده کنیم که این نیاز به ساماندهی دارد.

خاتمی درباره درخواست یکی از حاضران مبنی بر پیشگامی خاتمی در برقراری یک آشتی ملی بیان کرد: فعلا این بحث آشتی ملی به عنوان بک مساله انحرافی مورد سرکوب قرار می گیرد. باید توجه شود که راه حل مشکلات کنونی میدان دادن به افرادی با زبان تند و حصر و محدود کردن نیروها نیست بلکه مصلحت نظام ما آشتی ملی است. عده ای دیدگاهشان این است که باقی بمانند و شدت عمل خود را در برابر دولت بیشتر کنند و به جای آشتی به حذف و کینه می اندیشند که البته ما نمی گوییم اینها نباشند بلکه باشند اما اجازه دهند مردم محور انقلاب باشند و بگذارند همه دیدگاه ها در عرصه اجتماعی حضور داشته باشند.

«من کوچک همه هستم» اما اگر زمینه حضور اجتماعی فراهم نشود، آن وقت است که خیلی ها حصر می شوند یا به زندان می روند یا ممنوع النفس!

 

پیک نت 3 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: