ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

9 شهریور ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

پاسخ غیر مستقیم جهانگیری به آیت الله مکارم شیرازی

مخالفت با اینترنت یعنی

بستن درهای جهان به روی خود! 
 
 
 
 

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در همایش بین‌المللی اینترنت، در پاسخی غیر مستقیم به آیت الله مکارم شیرازی که اینترنت پر سرعت را حرام اعلام فرموده (!) گفت:

در دنیای کنونی برای اصلاح هر بندی و کوتاه کردن هر مسیری اعم از اصلاح نظام اداری و رفت نواقص بروکراسی و گسترش خدمات فنی و اجتماعی و یا حتی مبارزه هوشمند با فساد در زمینه‌های مختلف علمی و فرهنگی واجب است از قابلیت‌های فناوری‌های جدیدی از جمله اینترنت استفاده شود.

دوران ما دوران جابجایی ثروت، قدرت و منزلت و عصر کاهش فاصله‌هاست که متکی به انقلابی است که در فناوری ارتباطات و اطلاعات رخ داده است. امروز انقلاب ارتباطات بر اساس اطلاعات جهان را دگرگون کرده است.  در مقابل این پدیده نه می‌توان و نه باید منفعل بود و کنار نشست و نه می‌توان و نه باید در برابر آن غیرمنعطف بود. بلکه باید قدرت انتخاب داشت و به موقع از این فناوری برای ارتقای ظرفیت‌های مادی و معنوی توسعه بهره گرفت. این موضوع به آن بستگی دارد که ما از کدام زاویه به این موضوع نگاه کنیم و از کدام جهت با آن مواجه شویم، برای خود فرصت خلق کنیم یا تهدید.

من متأسفم که باید بیشترین و بهترین بهره‌ها را از این فناوری برای تحول در اقتصاد، کارآفرینی، سالم‌سازی جریان آزاد اطلاعات و تقویت شبکه‌های اجتماعی ببریم عده‌ای دامنه آن را محدود می‌بینند و گمان می‌کنند که می‌توانند با بستن و تنگ کردن فضای دسترسی شهروندان درب را به روی دنیای جدید ببندند.

ما در دولت یازدهم مصمم هستیم این حوزه‌ها را با شتاب و تمهید بیشتری پیش ببریم. توسعه خدمات دولت الکترونیک و ارتقای شاخص‌های بین‌المللی به عنوان اهداف برنامه پنجم توسعه، توسعه اشغال و کارآفرینی، توسعه شبکه مدارس و شبکه علمی کشور و همچنین شبکه سلامت از جمله برنامه‌هایی است که باید با سرعت بیشتری در کشور پیگیری شود.

دولت در مبارزه مبنایی با فساد مصمم است. شفافیت، اطلاع رسانی، نظارت و اصلاح ساختارهای از جمله تأکیدات نظام است. چرا که همان‌گونه که امروز فساد چهره سیستمی به خود گرفته است و با توسل به شیوه‌های نوین پنهان‌کاری و بافرار از قانون و با استفاده از رانت و امتیازات ویژه انجام می‌شود پیشگیری و مقابله با آن باید به صورت سیستمی، هوشمند و مدرن صورت بگیرد. 

این روزها به دلیل وجود فضای مجازی سطح دسترسی به اطلاعات و دانش بسیار افزایش یافته است، جامعه شبکه انحصاری آموزش و پژوهش، دانشگاه، رادیو و تلویزیون و رسانه‌های مکتوب را شکسته و باعث شده اخبار، اطلاعات و دانش با سرعت در اختیار مردم قرار بگیرد.

در دولت یازدهم موضوع فیلترینگ ضابطه مند شده است خوشبختانه در دولت یازدهم از مسدود کردن بی‌دلیل سایت‌ها جلوگیری شده است. البته هنوز ما از اقدامات انجام شده راضی نیستیم و همان‌طور که رئیس جمهور نیز اشاره کرده‌اند سرعت اینترنت، پهنای باند و ضوابط موجود را عقب‌تر از نیازهای جامعه می‌دانیم.

دولت هنوز بر این اعتقاد است که تا جایی که این شبکه‌ها عملا موجب زیان اخلاقی و فرهنگی کشور نشوند نباید به محدودیت آنها دست زد. این رویکرد در ادامه کار دولت نیز ادامه خواهد داشت.

ما تلاش می‌کنیم که قوانین و مقررات متناسب با موقعیت‌ها را به جای سلیقه‌ها بنشانیم و با تلاش برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات، جنبه‌های مثبت شبکه‌های اجتماعی را تقویت کنیم و از دستاوردهای تکنولوژی نهایت استفاده را ببریم.

من از مجموعه وزارات ارتباطات انتظار دارم که شرایط را به گونه‌ای فراهم کنند که تا پایان کار دولت یازدهم که جهش خوبی در زمینه استفاده از اینترنت فراهم آمده باشد. دولت باید به وظایف قانونی خود عمل کند، دولت قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را که در سال 85 در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده است حق قانونی شهروندان می‌داند و آن را به اجرا درخواهد آورد.

 

پیک نت 9 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: