ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

29 شهریور ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

روحانی در آستانه سفر به نیویورک

مناسبات ایران و امریکا

قرار نیست تا ابد تیره باشد! 
 
 
 
 

 

در آستانه سفر حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل که همزمان شده با مذاکرات اتمی 1+5 و مذاکرات اتمی دو جانبه ایران و امریکا در امریکا، شبکه تلویزیونی "ان بی سی" امریکا با وی در تهران مصاحبه کرد. برجسته ترین نکاتی که دراین مصاحبه مطرح را در ادامه می خوانید:

 

 هر اقدامی بدون هماهنگی با دولت و رضایت مردم آن كشور، مبارزه با تروریسم نیست و نام دیگری دارد كه به آن تجاوز می گویند.

برای مبارزه با تروریسم باید به ریشه های مسئله پرداخت. اگر در منطقه ما مشكلی وجود دارد مردم و دولت های منطقه خیلی بیشتر از دیگران مشكل را حس می كنند و ریشه های آن را می شناسند تا دیگرانی كه هزاران كیلومتر با این منطقه فاصله دارند و تجربه سالیان دراز هم نشان داده كه در مبارزه آنها با تروریسم موفقیتی نداشته اند.

دیگران اگر می خواهند مسئله تروریسم حل شود باید به فكر كمك باشند نه رهبری. اگر بناست در این منطقه تروریسم از بین برود لازمه اش این است که ملتهای منطقه در كنار دولتهای خود تصمیم بگیرند و برنامه ریزی كنند و دیگران هم اگر علاقمند بودند، می توانند در این راه كمك كنند.

از ارتفاع ۱۰ هزار پایی و ۱۵ هزار پایی با هواپیمای با خلبان و یا بدون خلبان هدفی را درست و یا نادرست بمباران كردن، راه حل درستی برای مبارزه با تروریسم نیست. در افغانستان و پاكستان و مناطق دیگر این بمباران ها مشكلی را نتوانست حل كند. البته ممكن است جایی و در شرایطی نیاز به بمباران هم باشد اما این مسئله باید با اجازه مردم و دولت آن كشور انجام شود. بدون هماهنگی با دولت و رضایت مردم آن كشور این كار مبارزه با تروریسم نیست و نام دیگری دارد كه به آن تجاوز می گویند.

همه می دانند که در عراق چه قدرتی بود كه نگذاشت داعش به بغداد یا سامرا برسد و چه قدرتی بود كه فرسنگها مانده به بغداد جلوی آنها را سد كرد. زمانی مردم عراق داعش را از بغداد دور كردند كه آمریكا می گفت من در مسئله عراق مداخله ای نخواهم كرد و حتی تصمیمی هم به بمباران هوایی نداشت .

خوب است مردم امریكا این سوال را مطرح كنند که این گروههای تروریستی كه سالهاست در این منطقه مشغول كشتار هستند چرا دولت امریكا علیه آنها سخنی نگفته و علیه آنها اقدامی انجام نداده است و فقط زمانی كه تحت فشار افكار عمومی مردم آمریكا قرار گرفت، تصمیم گرفت به بمباران های بی حاصل و كم اهمیت اقدام کند.

 

بهترین کار برای مقابله با داعش این است که به مردم و دولت های منطقه كمك شود. باید مردم عراق و نیروهای مسلح عراق با این تروریستها بجنگند و همه در این راه به ارتش و مردم عراق كمك كنند. در سوریه هم اگر قصد و نیت كمك وجود دارد باید به نیروهایی كه متعلق به آن كشور است و با گروه های تروریستی می جنگند كمك شود.

دولت امریكا بعد از اینكه یك تبعه آن کشور سربریده شد به فكر جنگ با تروریسم افتاد.

 

در سوریه و عراق در یکسال گذشته یك انتخابات مهم و بزرگ برگزار شده و همه باید به انتخاب مردم ، به نظر مردم و به افكار مردم احترام بگذارند مگر می توان با عنوان مبارزه با تروریسم، بدون اجازه مردم عراق، بدون درخواست دولت عراق وارد این کشور شد؟ گروه های تروریستی كه امروز در عراق هستند دیروز در سوریه جنایت نمی كردند؟ و امروز همزمان هم در عراق و هم در سوریه جنایت نمی كنند؟ مگر جنایت در این سرزمین یا آن سر زمین فرق می كند؟ مگر مرز جغرافیایی می تواند ماهیت موضوع را تغییر دهد؟ تروریسم ،تروریسم است و ترور چه در عراق انجام بگیرد و چه در اروپا و آمریكا محكوم است.

 

درباره عدم حضور ایران در اجلاسی که به نام ائتلاف علیه تروریسم تشکیل شده و بصورت سئوال مطرح شد نیز روحانی گفت:

تاكنون ائتلاف های متعدد را تشكیل دادند بعد از مدتی هم ناچار شدند بدون اینكه به نتیجه ای برسند از منطقه خارج شوند . این ائتلاف كمی مضحك است، زیرا در داخل این ائتلاف كسانی هستند كه این گروه های تروریستی را بوجود آورند و در داخل این ائتلاف كشورهایی هستند كه پول این گروه ها را تامین می كردند و هنوز هم می كنند و در داخل این ائتلاف كسانی هستند كه حمایت های سیاسی و حتی تسلیحاتی از این گروه های تروریستی كردند. با این شرایط چه كسی باور می كند آنهایی كه اینها را بوجود آوردند و كمك و هدایت كردند و اطلاعات و تجهیزات به آنها دادند امروز بخواهند مبارز واقعی علیه آنها باشند؟ ما تردید و شك فراوانی نسبت به نیت آنها داریم اما در كنار ملت عراق و سوریه، فلسطین، لبنان و افغانستان برای مبارزه با تروریسم خواهیم بود.

افراد تروریستی كه از همه كشورهای دنیا آمده اند از چه راهی وارد شده اند و در كدام كشور آموزش دیده اند؟ فكر نمی كنم بدست آوردن این اطلاعات خیلی مشكل باشد. اینقدر آشكار است كه نیاز به سرویس های اطلاعاتی هم ندارد. قرار بود هر پولی در دنیا برای تروریسم مصرف می شود را بتوان دنبال کرد و كمیته هایی در سازمان ملل مامور این كار بودند. از آنها بپرسید پول تروریست ها از كجا تامین شده است.

 

اگر واقعا هدف، مبارزه با تروریسم است این گروههای تروریستی سالهاست در منطقه در حال جنایت هستند، پس چرا حالا به این فکر افتاده اند؟ آنهایی كه رهبری این ائتلاف را به عهده گرفتند سوابق خوبی در این منطقه به جای نگذاشته اند و مردم منطقه تردیدهای فراوانی نسبت به نیت های آنان دارند .

- در پاسخ به سئوالی پیرامون حضور فرماندهان نظامی سپاه در عراق نیز روحانی گفت:

در اولین روزهایی كه گروه هایی تروریستی وارد موصل شدند با اقای مالكی صحبت كردم و گفتم ما از هر نظر آماده ایم به دولت و مردم عراق در برابر تروریست ها کمک کنیم . ممكن است فرماندهان نظامی ما هم به عراق رفت و آمد داشته و مشاوره هم بدهند. هر كمكی از دست ما برآید برای اینكه تروریسم در این منطقه ریشه كن بشود انجام می دهیم، البته در چارچوب خواست مردم منطقه، دولتهای منطقه و مقررات بین المللی.

ما نیروی زمینی در عراق نداریم نیازی نبوده، نه ارتش عراق از ما درخواست كرد، نه مردم عراق و فكر نمی كنم مردم عراق و دولت و ارتش عراق نیاز داشته باشند و از ما درخواست نیرو بكنند. تاكنون چنین درخواستی مطرح نشده است. البته عتبات مقدسه، یعنی شهرهای مذهبی شیعیان و مسلمان جهان و بغداد اگر در خطر باشد این خط قرمز ما است. برای اینکه این شهرها به اشغال تروریست ها در نیایند از هر توانی استفاده خواهیم كرد و نخواهیم گذاشت بغداد به دست تروریسم ها بیافتد و یا شهرهای مقدسی مثل كربلا و نجف در اشغال تروریست ها قرار بگیرد.

- درباره گفتگوی ایران و آمریکا درحاشیه مذاکرات اتمی جاری در نیویورک نیز روحانی گفت:

مذاكرات اصلی ما با امریكا و یا با هر یك از كشورهای 1+5 برای موضوع هسته ای است اما در حاشیه آن ممكن است هر گفت و گویی انجام بگیرد.

از طرف ایران این مذاکرات جدی است. ما راهی جز مذاكره نمی دانیم و نمی بینیم و برخلاف بعضی ها كه می گویند روی میز ما خیلی چیزها قرار دارد و خیلی شلوغ است میز ما شلوغ نیست و روی میز ما فقط صفحه های منطق و مذاكره و استدلال و تعامل وجود دارد.

درباره احتمال دیدار با اوباما درجریان کار اجلاس سالانه سازمان ملل نیز روحانی گفت:

فعلا در برنامه من چیزی به عنوان ملاقات با رییس جمهور اوباما وجود ندارد، گرچه در دنیای سیاست همه چیز امكان پذیر است، اما در عین حال موضوع امریكا یك موضوع خاصی است. بین ایران و امریكا سالیان دراز تخاصم و تنش وجود داشته است. اراده دولت من بر این است كه سطح تخاصم و تنش را پایین بیاوریم و شرایط را برای اینكه دو ملت بتوانند به هم نزدیك تر شوند فراهم كنیم.

به هر حال عدم رابطه و شرایط ایران و آمریكا تا قیامت كه نخواهد بود. به هر حال زمانی دریك شرایط مناسبی، در این دولت یا دولت بعدی و یا بعد از آن، مسئله ایران و آمریكا حل خواهد شد و اینگونه نیست كه ۱۰۰ سال دیگر هم همینطور باشد. در طول یكسال گذشته برخی رفتارها از مقامات آمریكایی مشاهده كردم كه می توانست رفتار بهتری باشد و شرایط بهتری را بوجود بیاورد. ما نباید شرایط گذشته را به عنوان تنها مسیر برای آینده مد نظر قرار دهیم.

 

http://www.president.ir/fa/81005

پیک نت 29 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: