ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

اول اردیبهشت ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

روحانی: هنوز عدالت جنسیتی برقرار نیست

برای حقوق برابر

همه زنان باید بسیج شوند! 
 
 
 
 

رئیس جمهور در همایش ملی زنان نقش آفرینان عرصه اقتصاد و فرهنگ که با حضور ۷۰۰ تن از زنان بمناسبت تولد حضرت زهرا و برای گرامی داشت روز زن و مادر در جمهوری اسلامی برگزار شده بود گفت:

امام زن را از گوشه خانه با حجاب و عفاف به جامعه آورد. ایشان مرجعی بود که فتوای صریح برای شرکت زنان در تظاهرات در برابر تمامی شبهات داشت. او در برابر متحجرینی که می‌خواستند در دانشگاه میان دختران و پسران دیوار بکشند و برای حضور زنان در جامعه مشکل ایجاد کنند ایستاد.

آنهایی که آزادی زن به معنای مشروع اسلامی آن و از تعالی زن می‌ترسند این اعتقادات غلط را به پای اسلام و قرآن ننویسند. آیا تنها خانه مامن زنان است و یا اینکه ما باید این امنیت را به خیابان، جامعه و همه جای کشور گسترش دهیم.

چرا عده‌ای حضور زنان را تهدید حساب می‌کنند و فکر می‌کنند به محض اینکه زن از در خانه خارج ‌شد عرش اخلاق و عفت عمومی به صدا در می‌آید. زنان خود پاسدار عصمت جامعه هستند. حضور این همه زن در صحنه‌های اجتماعی یک فرصت است نه تهدید و اشکالی اگر در گوشه‌ای از آن وجود دارد باید به خود بانوان و اگذار شود تاخودشان مسئله را حل کنند. با خشونت و تبختر با زنان جامعه ما برخورد نکنید. ما نه فرهنگ خشونت و نه خشونت فرهنگی نه فرهنگ تبعیض و نه تبعیض فرهنگی برای جامعه و زنانمان را نخواهیم پذیرفت. مگر می‌توانیم نیمی از جامعه را فراموش کنیم و ۵۰ درصد از فضای جامعه را به گوشه‌ای برانیم و در حاشیه بگذاریم؟ زنان باید دارای فرصت برابر و مصونیت و حقوق اجتماعی برابر باشند. ما برای اینکه به مقصد برسیم راهی طولانی در پیش داریم. اقدامات بسیار ارزشمندی برای زنان در زمینه علوم، ‌دانش، ‌تحصیل و کار و اشتغال فراهم شده و آنان در تمام بخش های فرهنگی و اقتصادی حضور دارند.

اکنون زنان با وجود کسب و کار الکترونیک در همه عرصه‌ها حضور دارند اما هنوز ظلم وخشونت نسبت به زنان پایان نیافته است.

در روستا‌ها بار سنگین کار بر دوش زنان است. در عرصه‌هایی مانند مزرعه و قالی بافی. زنان شهری و پایتخت نیز همین وضعیت را دارند. برخی از زنان از رفتار ناعادلانه مردان در هراسند و این دوران باید پایان یابد. من به عنوان یک حقوق‌دان و رئیس جمهور اعتراف می‌کنم هنوز کاستی‌های فراوانی در زمینه احقاق حقوق زنان و عدالت جنسیتی وجود دارد.

در بسیاری از زمینه‌ها من دست یاری به سوی بانوان و ارکان دیگر نظام دراز می‌کنم. برای اینکه به هدف نهایی برای احقاق حقوق زنان برسیم همه باید کمک کنند. تمامی زنان اندیشمند، ‌اساتید به ویژه حقوقدانان باید به صحنه بیایند. من از معاونت امور زنان و خانواده می‌خواهم با همکاری مراکز تحقیقاتی اندیشمندان جامعه مدنی و سازمانهای مردم نهاد بخش خصوصی و عمومی همکاری ومشارکت کنند و راه را هموار‌تر کنند.

 

پیک نت اول اردیبهشت فروردین 

 
 

اشتراک گذاری: