ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

2 اردیبهشت ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

نشست خبری قائم مقام ستاد مبارزه بامواد مخدر

دخترها بیشتر از پسرها

قرص روان گردان مصرف می کنند 
 
 
 
 

نشست خبری قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اخبار و اطلاعات زیر در باره گسترش اعتیاد در میان جوانان و نوجوانان ایران برگزار شد:

 

یک و یک دهم درصد دانش آموزان قرص اکستازی مصرف می کنند. چهار دهم درصد دانش آموزان که اغلب در سن 16 تا 17 سالگی قرار دارند یک بار شیشه را مصرف کرده‌اند که اکثر این مصرف مواد مربوط به شب امتحان است. تهوع، بیهوشی، سکته‌های مغزی و قلبی و افسردگی از عوارض مصرف مواد محرک در شب‌های امتحانی است

سیگار و قلیان بین دانش آموزان رایج است و در این میان پسرها نسبت به دخترها بیشتر قلیان و سیگار می کشند. اما، درعوض، مصرف قرص‌های روانگردان جدید در بین دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر بالاتر است. نداشتن برنامه برای اوقات فراغت از علل گرایش به مصرف این مواد است. حشیش، تریاک، هروئین،‌ ال اس دی و شیشه در بین دانشجویان که در منازل مجردی زندگی می‌کنند بیشتراست.

در حاضر 209 هزار هکتار از مزارع افغانستان زیر کشت تریاک است که با توجه به همجواری ایران و افغانستان، براحتی ترانزیت میشود.

طبق آمار موجود در سال گذشته 2858 معتاد در ایران مرده‌اند. یعنی هر روز 10 معتاد در کشور می میرند.

4000 نقطه آلوده کشور در سال گذشته شناسائی شد. در این مراکز مواد مخدر رد و بدل می شود.

قرص های روانگردان‌ عموما با اسامی مختلف و جدید تبلیغ می‌شوند. برای نمونه در استان فارس مخدری عنوان شد که وقتی بررسی کردیم همان ال اس دی بود، بنابراین برخورد با تبلیغ و توزیع قرص‌های لاغری وظیفه وزارت بهداشت است.

تا حالا 1737 عملیات و درگیری مسلحانه و انهدام و متلاشی سازی حدود 2972 گروه و باند تهیه و توزیع و قاچاق مواد مخدر و روانگردان‌ها و انهدام 395 آشپزخانه تولید شیشه انجام شده است. سال گذشته بیش از 573 تن انواع مواد مخدر روان گردان کشف شد.

آمار زندانیان نشان می‌دهد 99 هزار زندانی با جرایم مواد مخدراند که معادل 45 درصد میانگین موجودی زندانیان است. باید این زندانیان از سایرین جدا شده و در اردوگاه‌های با شرایط سخت موضوع ماده 42 نگهداری شوند که امیدواریم بتوانیم امسال جداسازی زندانیان جرایم مواد مخدر را انجام دهیم.

الگوی مصرف مواد مخدر به صورت تدریجی در حال تغییر از سمت سنتی به صنعتی است که یک زنگ خطری برای شیوع بیشتر اعتیاد است.

 

پیک نت 2 اردیبهشت فروردین 

 
 

اشتراک گذاری: