ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 اردیبهشت ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

مصاحبه عراقچی با مثلث آنلاین

میوه شیرین توافق نهائی اتمی

لغو همه تحریم های جهانی است 
 
 
 
 

عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکرات اتمی با مثلث ‌آنلاین، تقریبا به همان نکاتی در باره مذاکرات اتمی اشاره کرد که حسین موسویان اشاره کرد. بخش هائی از این مصاحبه مشروح را می خوانید:

مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1  وارد فاز جدیدی شده است. در حالی که در دوره موقت توافق ژنو قرار داریم، دو طرف برای رسیدن به توافق جامع در حال مذاکره هستند. قرار است تا پایان تیر‌ماه چانه‌زنی‌ها در مورد متن نهایی هم تمام شود. در داخل ایران اما منتقدان همچنان برحرف‌های پیشین خود اصرار دارند.

بسیاری از خطوط قرمز ما در ژنو رعایت شد و ما در نهایت به توافقنامه ژنو رسیدیم. در مجموع مذاکرات مسیر درست خود را طی می‌کند و ما نه عقب هستیم و نه بیش از حد جلو رفته‌ایم.

اینکه میزان غنی‌سازی ما چقدر باشد، مورد مذاکره قرار است. تعداد سانتریفیوژها، سطح غنی‌سازی، میزان غنی‌سازی، میزان ذخایر، محل غنی‌سازی و ... موضوعاتی است که پیرامون آنها مذاکره می کنیم. اما باز هم تاکید می‌کنم که حق غنی‌سازی، مورد مذاکره قرار نخواهد گرفت و غربی‌ها این اصل را پذیرفته‌اند.

تلاش ما این است که تا قبل از 30 تیر (20 جولای) که موعد به پایان رسیدن گام اول توافق ژنو است، به توافق نهائی برسیم. این خواست هر دو طرف است. برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای است که تا آن زمان، فرصت کافی را به مذاکره اختصاص دهیم. امیدواریم که به توافق برسیم. اگر تا آن زمان به توافق نهایی نرسیم، یکی از راه‌حل‌ها این است که توافق فعلی را تمدید کنیم. البته باید در موعد مقرر، بر سر جزئیات این موضوع بحث کنیم. از آنجا که هیچ‌یک از دو طرف قصدی برای ادامه گام اول ندارند و طرفین برای رسیدن به توافق تا پیش از پایان گام اول جدی هستند، هنوز در خصوص جزئیات چنین احتمالی (تمدید گام اول) بحث نکرده‌ایم.

در توافق نهایی بحث برداشته شدن تحریم‌هاست؛ یعنی در مقابل اعتماد‌سازی که ایران نسبت به برنامه خود انجام می‌دهد، آنها هم تحریم‌ها را لغو ‌کنند. همه تلاش ما بر این است که در این‌خصوص به یک چارچوب مناسب دست پیدا کنیم تا ایران چگونه اعتمادسازی کند و آنها چگونه تحریم‌ها را لغو کنند. در توافق ژنو هم صراحتا آمده است که اگر توافق حاصل شود، همه تحریم‌ها اعم از تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های یک‌جانبه و چندجانبه باید لغو شود. این از شرایط توافق است.

 

پیک نت 3 اردیبهشت فروردین 

 
 

اشتراک گذاری: