ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

دوم مرداد  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

"اندیشه های نو در بدنه استانداری ها"

غیر از چند چهره معروف

کسی در لیست سیاه سخنرانی نیست!

 
 
 
 
 

 

مدیرکل سیاسی و انتخاباتی استان البرز "توکل لطفی" در ارتباط با لغو سخنرانی علی مطهری در شهر کرج با خبرگزاری ایسنا گفتگو کرد. وی علاوه بر بیان نظراتش در باره سخنرانی لغو شده مطهری، نکات دیگری را در باره فعالیت احزاب و انتخابات دو مجلس شورا و خبرگان مطرح کرد که حکایت از واقع بینی در بدنه دولت روحانی دارد. او گفت:

 

ما مجوز سخنرانی مطهری را لغو نکردیم. البته موانعی وجود داشت اما کوتاهی اصلی را همآهنگ کنندگانی کردند که میزبان این سخنرانی بودند. درحقیقت غیر از چند چهره خاص که احتمالاً از طرف مراجع قضایی محدودیت‌هایی برای آنها در نظر گرفته شده ما هیچ لیست سیاهی برای ممانعت از سخنرانی درکشور و استان نداریم.

دولت با تأکید بر تقویت احزاب و تشکل‌های سیاسی سعی در تحرک دوباره بخشیدن به این نهادهای مدنی را دارد اما در البرز خودسانسوری و عدم احساس امنیت کافی از جانب این تشکل‌ها کار را دشوار کرده است. اگرچه دولت بر تقویت احزاب و تشکل‌ها تأکید می‌کند ولی همچنان بحث اخلال در برگزاری تجمعات و سخنرانی‌ها در کشور وجود دارد و این خود یکی از عوامل احساس ناامنی در میان تشکل‌های سیاسی است.

تا آستانه دو انتخابات مهم پیش‌ رو می‌توان فضا را برای این فعالیت‌ها آرام و آماده کرد.

 

البرز با وجود دانشگاه‌های مهمی چون خوارزمی و پردیس کشاورزی و با وجود 160 هزار دانشجو که بخش مهمی از آنها در تحصیلات تکمیلی مشغول هستند، یکی از قطب‌های دانشگاهی کشور محسوب می‌شود، اما فضای دانشگاه‌های البرز علیرغم حضور دولت تدبیر و امید همچنان امنیتی است که امیدواریم با توجه به مسائلی چون دستآورد هسته‌ای تیم دیپلماسی، انتخابات پیش‌ رو و برنامه‌هایی همچون کرسی‌های آزاداندیشی، دانشگاه‌ها از این حالت خارج شوند.

براساس اصل 64 قانون اساسی در خصوص افزایش کرسی‌های مجلس، هر 10سال باید تعدادی کرسی به کرسی‌های موجود اضافه شود که اگر این قانون اجرایی می‌شد دو نماینده به حوزه استان البرز اضافه می‌شد. بر این اساس، انتخابات مجلس در استان البرز طبق روال دوره گذشته احتمالاً در دو حوزه انتخابی کرج، فردیس و اشتهارد با دو نماینده و حوزه ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان، با یک نماینده درحدود 1200 شعبه اخذ رأی برگزار خواهد شد.

 

اگر انتخابات الکترونیکی برگزار شود، مانند کشورهای زیادی که تا کنون این پروژه را عملی کرده‌اند، دقت در انتخابات بسیار بالا می‌رود و البرز نیز می‌تواند یکی از پایلوت‌های این طرح باشد اما فعلاً در دستور کار قرار ندارد.

درباره مجلس خبرگان نیز تصمیمات قطعی برای تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه استانها پس از جلسه دوره‌ای این مجلس در اواسط شهریورماه گرفته خواهد شد. ولی به احتمال قوی در دوره پیش ‌رو برای اولین بار استان البرز دو کرسی مستقل در مجلس خبرگان رهبری خواهد داشت.

طبق پژوهش‌های صورت گرفته یکی از مهمترین عوامل پیروزی دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، اقبال قومیت‌های مختلف نسبت به وی بود، اما با این وجود علیرغم نگاه مثبت دولت به قومیت‌ها در بخش‌هایی از دولت همچنان به قومیت‌ها نگاهی امنیتی وجود دارد.

قومیت‌های متنوعی در البرز وجود دارد اما انتخاب و انتخابات بیشتر براساس مؤلفه‌های سیاسی برگزار می شود.

 

پیک نت دوم مرداد

 
 

اشتراک گذاری: