ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

6 آذر ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

سخنرانی سفیر ج. اسلامی در مسکو

تمام یخ ها، در مناسبات

ایران و مسکو آب شده است

 
 
 
 

 

آنچه را می خوانید بخش هائی از سخنرانی سفیر جمهوری اسلامی در سالن اجتماعات جوانان مسکو که توسط خبرگزاری ایسنا منتشر شد:

روسای جمهور ایران و روسیه در عرض سه سال گذشته 9 بار با یکدیگر ملاقات کرده اند و بارها نیز گفت‌وگوی تلفنی داشته اند و در حال حاضر نیز،آنها روابط ایران و روسیه را تحت کنترل خود دارند. روابط ایران و روسیه را می‌توان راهبردی نامید. البته سخت است بگوییم که روابط روسیه با کدام کشورها راهبردی است، بلاروس، قزاقستان یا چین اما روابط ایران و روسیه در سال‌های گذشته واقعاً حالت راهبردی داشته است. در حال حاضر ایران و روسیه در سطوح بالا با یکدیگر تبادل هیأت می‌کنند. در نیمه دوم سال 2015 بیش از 10 وزیر روسیه به ایران سفر کردند. روسای پارلمان‌های ایران و روسیه نیز به دو کشور سفر می‌کنند و ما در تمامی سطوح نظامی، امنیتی و تجاری تبادل هیأت در سطح بالا داریم. همچنین تبادل تجاری رشد کرده است. در سال 2015 مهمترین اسناد دوجانبه امضاء شد. سه سند اصلی که خیلی برای تحکیم و توسعه روابط مهم بودند، همانند موافقتنامه اجتناب از مالیات مضاعف، حمایت از سرمایه‌گذاری متقابل و همکاری گمرکی امضاء شدند.

در حال حاضر حدود 16 الی 17 پرواز از ایران به روسیه انجام می گیرد. چهار شرکت هواپیمائی ایران به روسیه پرواز می‌کنند و این‌ها فقط پروازهای منظم است. پروازهای چارتر نیز وجود دارد.

در سال 2015 ما 150 درصد افزایش جهانگردی داشتیم و پیش‌بینی می‌شود در سال 2017 این رقم به 400 درصد برسد. ایران و روسیه در زمینه‌های علمی و آموزشی نیز با یکدیگر همکاری خوبی می‌کنند و در سال گذشته اتحادیه روسای دانشگاه دو کشور تاسیس شد. در سال گذشته اولین جلسه این اتحادیه در مسکو برگزار شد و در سال جاری جلسه دوم این اتحادیه در تهران برگزار شد.

ایران و روسیه در مورد مسائل منطقه‌ای و جهانی نقطه نظرات مشترک دارند. نارسایی که وجود دارد آن است که هر دو کشور صادر کننده مواد هیدروکربني هستند که برخی افراد می‌گویند ایران و روسیه در این زمینه رقیب یکدیگر هستند و من اطمینان دارم در این زمینه نیز ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری وجود دارد.

نارسائی بعدی که وجود دارد، آن است که روابط دو کشور دولتی است. بهتر است مردم و بخش های خصوصی ایران و روسیه با یکدیگر همکاری کنند و دیپلماسی عمومی را توسعه داد که امری بسیار مهم است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 6 آذر

 
 

اشتراک گذاری: