ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

24 آبان ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

سعید لیلاز

مشکلات اقتصاد ایران

ربطی به تحولات امریکا ندارد!

 
 
 
 

 

آیا اقتصاد ایران وابسته به رویدادهای سیاسی امریکا، از جمله انتخابات ریاست جمهوری آن است؟

سعید لیلاز مفسر اقتصادی به این سئوال که از سوی خبرگزاری ایرنا طرح شده چنین پاسخ داد:

ترامپ بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، همانطور که انتظار می رفت از مواضع انتخاباتی خود عقب نشینی کرد و این امر به بازگشت وضعیت بازارها به شرایط عادی کمک کرد.

به نظر نمی رسد خدشه ای به توافق برجام  نیز وارد شود، گرچه ممکن است تلاطم در آن بیشتر شود اما کلیات آن تغییر نخواهد کرد.

روابط منفی آمریکا و ایران نیز در ساختارهای اقتصادی ایران بی تاثیر است زیرا مسایل اساسی اقتصاد ایران آنقدر بزرگ است که اگر تحولاتی هم در این زمینه پیش بیاید، ارتباطی به دولت های دمکرات و جمهوریخواه آمریکا ندارد. مثل بیکاری ، کسری بودجه، کمبود سرمایه گذاری و بهره وری پایین که هیچکدام به انتخابات امریکا مربوط نمی شود. اینها چالش های اصلی اقتصاد ایران است. دولت تلاش می کند در مدت باقی مانده (از 4 سال اول ریاست جمهوری روحانی)، مقداری از طرح های زودبازده را در ماه های پیش رو تحرک ببخشد، به طوری که در هفت ماه نخست امسال مقدار زیادی سرمایه گذاری از طریق اعطای وام به بخش های مختلف صورت گرفت و در نیمه دوم سال منتظر آثار این اقدام ها هستیم. همانطور که آثار آن را در رشد مثبت صنعتی ایران شاهد بودیم و رشد تولید خودرو تا پایان سال به حدود 40 درصد می رسد که ما فوق انتظارها است.

رشد اقتصادی امسال ممکن است از 6 درصد فراتر برود. با این حال برای سال آینده به بعد نگران هستم. اگر بخواهیم از رکود سال 1390 بگذریم، باید سرمایه گذاری در کشور رشد کند که در سه سال گذشته این اتفاق نیفتاده و این موضوعی نیست که به تنهایی در اختیار دولت باشد. وقتی کشوری سالانه بیش از یک میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی روانه وارد بازار کار می کند، اگر نرخ بیکاری سالی یک درصد رشد کند، باید بین 600 تا 700هزار شغل در سال تولید کنیم که رقم بالایی است. بنابراین تا سه چهار سال آینده انتظار نمی رود، نرخ بیکاری در ایران به طرز موثری پایین بیاید و بعید است نرخ بیکاری ایران زودتر از 10 سال تک رقمی شود. از سال 1400 به بعد، اگر برنامه ها درست پیش برود و تلاطم سیاسی - اجتماعی نداشته باشیم، ممکن است نرخ بیکاری به سمت تک رقمی شدن میل پیدا کند.

- مرکز آمار ایران نرخ بیکاری تابستان 1395 را 12.7 درصد اعلام کرده است که 0.5 درصد نسبت به بهار امسال و 1.8 درصد نسبت به زمان مشابه در سال قبل افزایش دارد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 24 آبان

 
 

اشتراک گذاری: