ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

6 مهر ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

رهبر جمهوری اسلامی در جریان دقیق بحران است

گزارش وزیر کشور

از بحران اجتماعی کشور

 
 
 
 

 

وزیر کشور در یک برنامه تلویزیونی با صراحت اعلام کرد: نگران تهدیدهای خارجی نیستیم، بلکه تهدید اصلی در امور داخلی است. وی در باره این تهدیدهای داخلی گفت:

آسیب‌های اجتماعی موضوع اصلی است. برای ایجاد این بازنگری و ایجاد حساسیت در همه مسئولان، موضوع در دفتر رهبری مطرح شد و چندین جلسه در حوزه کارشناسی با ارائه گزارش دستگاه‌های مختلف برگزار شد. به دلیل نبود آمار مشخص و قابل اعتماد مقرر شد وزارت کشور گزارشی که قابل اتکا باشد تهیه کند. این موضوع در وزارت کشور برعهده معاونت اجتماعی گذاشته شد و ضمن هماهنگی همه دستگاه‌ها حدود ۲۰ هزار صفحه گزارش از همه دستگاه‌ها تهیه و جمع‌آوری شد. آنچه که به دست آمد تقریباً قابل اعتماد بود و می‌توانست مبنای تصمیم‌گیری قرار گیرد . این گزارش تقدیم مقام معظم رهبری شد. ایشان نیز نظرات خود را اعلام کردند و مقرر شد شش ماه بعد جلسه‌ای در حد سران و برای ارائه گزارش گذاشته شود. این جلسه شش ماه بعد با ارائه گزارش مسئولان حدود سه ساعت به طول انجامید و چون همه مسئولان موفق به ارائه گزارش نشدند جلسه دیگری با همین میزان ساعت برگزار شد. نهایتاً مقرر شد اقداماتی از جمله ارتقای سطح شورای اجتماعی کشور، تشکیل سازمان امور اجتماعی و عضویت وزیر کشور در شورای انقلاب فرهنگی انجام شود و گزارش آن تقدیم مقام معظم رهبری شود. این جلسه نیز شش ماه بعد برگزار شد و اولویت‌های آسیب‌های اجتماعی شامل:

 اعتیاد،

حاشیه‌نشینی

 طلاق

و دو مورد دیگر (وزیر کشور فاش نکرد که آن دو مورد چه بوده؟)

قرار شد در ۱۰ آبان ماه گزارش اقدامات انجام شده در این حوزه‌ها تقدیم مقام معظم رهبری شود.

حجم مهاجرت در ایران از سال ۱۳۴۲ افزایش چشمگیری داشت که با ورود منابع مالی زیاد حاصل از فروش نفت و افزایش قیمت نفت موجب افزایش فعالیت‌های شهری و ارائه خدمات شهری بیشتر شد که به تبع این امر، سیل مهاجرت از روستا به شهرها اتفاق افتاد.برنامه‌ریزی کشور از ‌ زمان اصلاحات ارضی دچار مشکلاتی بود و طی سال‌های بعد نیز تنها تغییراتی داشته است.

جمعیت روستایی در سال ۱۳۴۵، ۶۲ درصد بود. در سال ۹۰ و آخرین سرشماری نفوس مسکن جمعیت روستایی کشور به ۲۸.۶ درصد کاهش پیدا کرد. این روند نشان می‌دهد که نظام برنامه‌ریزی کشور برای نگهداشتن جمعیت در روستاها مناسب نبوده است.

۱۰ تا ۱۲ هزار معتاد متجاهر در تهران وجود دارد. مخرج مشترک همه آسیب‌های اجتماعی شامل اعتیاد، طلاق و ... نارضایتی مردم است. بیش از یک میلیون حاشیه‌نشین در خراسان رضوی داریم. حدود ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین نیز در سراسر کشور داریم.

بیکاری جوانان معضل بعدی است. در حال حاضر حدود 1000 شهرداری شهرهای کوچک گرفتار مشکلات مالی هستند. در شهرهای بزرگ نیز اگر شهرداری‌ها چنین مشکلی را کمتر دارند منابع مالی خود را از راه صواب جمع نمی‌کنند. برای اولین بار در دولت یازدهم کمیسیون کلانشهرها ایجاد شد تا در آن دستورالعمل‌ها و لایحه‌های مناسب تهیه شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 6 مهر

 
 

اشتراک گذاری: