ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

7 مرداد  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

10میلیون سنی

در چهارگوشه ایران زندگی می کنند!

 
 
 
 

 

درباره شمار اهل سنت ایران هیچ آمار رسمی اعلام نمی شود. نه آن که حکومت این آمار را در اختیار نداشته باشد، خیر، قطعا دارد، اما اعلام نمی کند. حداقل در هر انتخاباتی می دانند چه شمار از اهل سنت ایران به سن رای رسیده اند. بنابراین، پنهان نگه داشتن آمار اهل تسنن ایران با دو هدف انجام می شود:

1- امید به این که از شمار آنها کاسته شود و لابد به تشیع بپیوندند.

2- محاصره و تنگناهای قومی و مذهبی که برای میلیونها سنی ایجاد کرده اند، مستند به آمار نشود. یعنی معلوم نشود چه تعداد اهل تسنن در ایران زندگی می کنند.

این بافت مذهبی، با بافت قومی و ملیتی در هم تنیده شده است. یعنی بیشتر مسلمانان اهل تسنن ایران در کردستان، بخشی از آذربایجان غربی و همچنین بلوچستان، بندر ترکمن و خوزستان زندگی می کنند. اینگونه نیست که اهل تسنن در شهرها و استان های دیگر نباشند و زندگی نکنند و یا کانون ها و انجمن های خود را در شهرهای دیگر نداشته باشند، بلکه تمرکز اهل تسنن ایران عمدتا در این نقاط است. یگانه آمار مستندی که از شمار اهل تسنن ایران دراختیار است، رقمی است که یکبار در سایت دکتر مهدی خزعلی انتشار یافت. بموجب این رقم که اگر به واقعیت نزدیک نبود، بخشی از پرونده اتهامی وی می شد، از 6 میلیارد جمعیت جهان نزدیک 120 میلیون شیعه هستند و شمار سنی های ایران بیش از 10میلیون است. آنها باقی ماندگان مسلمانان ایران هستند که پیش از رواج تشیع در زمان صفویه در ایران می زیسته اند.



 پیک نت 7 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: