ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

9 تیر  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مصاحبه با معاون سرپرست نهاد ریاست جمهوری

17 میلیارد دلار بلوکه شده

طی 7 ماه به کشور برگشت 
 
 
 
 

 

معاون سرپرست نهاد ریاست جمهوری مصاحبه ای با خبرگزاری ایلنا کرده که در عنوان اول پیک نت امروز به آن اشاره شده است. او در این مصاحبه به چند نکته مهم خبری اشاره کرده که آن ها را در خلاصه ای که می خوانید استخراج کرده ایم:

هم اکنون فعالیت‌های عمده دولت در جهت سیاست‌گذاری اصلی مانند توسعه کشور، جلوگیری از رکود، تورم، سیاست‌های بانکی و پولی، رونق بورس و شاخص‌های عمده اقتصادی است و تصمیمات اساسی از سوی اعضای کابینه در این موارد هماهنگ می‌شود. ضمن این که ما شاهد تنش‌های برنامه‌ای و فکری گسترده‌ در دولت نیستیم و چارچوب‌ها و اصول اصلی به صورت هماهنگ در دست انجام است.

بحث لیبرالیسم اقتصادی اصلا در دولت مطرح نیست زیرا اسناد موجود کشور و اسناد بالادستی کشور اسنادی هستند که  دولت به آن‌ها متعهد است. دولت یازدهم متکی به این برنامه‌های ملی است.

لیبرالیسم یک نوع تفکر است و  در درون این راهبرد‌های دولت نیز بسیاری از اصول اقتصاد آزاد وجود دارد. همچنین به اصولی که مربوط به جامعه است نیز توجه داریم. مانند کاهش محرومیت و فقر و یا بحث‌های کلان‌تر مربوط به اقتصاد مقاومتی. اقتصاد‌ نئولیبرال هرگز در دولت پیگیری نشده است.

اخبار عملکرد دولت به درستی منعکس نشده و تیم تبلیغاتی دولت نیز نتوانسته به نحو مطلوب همه این موضوعات را منتقل کند.

رئیس قبلی سازمان صدا و سیما به طرق مختلف موفقیت های دولت را نادیده می‌گرفت و مطرح نمی‌کرد. البته امیدواریم با تغییر رییس سازمان صدا و سیما این مشکل کاهش پیدا کند.

در دوران آقای سرافراز ریز‌ترین و جزئی ترین مشکلات در قاب صدا و سیمای جمهوری اسلامی  بزرگ نمایی می‌شد و طوری القاء می‌شد که دولت شکست خورده و ناموفق بوده است. برای کوچک‌ترین مسائل، صدا و سیما افرادی را دعوت می‌کرد که رسما بر علیه دولت صحبت کنند.

بسیاری از عناصر تبلیغاتی در اختیار دولت نیستند و توفیقات این دولت در زمینه کاهش تورم، رشد اقتصادی، افزایش صادرات و بهبود شاخص‌ها مانند بورس و برخی دیگر از مسائل اقتصادی در اصلاح سیستم بانکی، گشایش‌های اقتصادی با خارج از کشور و تبدیل بسیاری از تهدید‌ها به فرصت در برخی از رسانه‌ها اصلا مطرح نشده است. همچنین ۱۶ تا ۱۷ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ما طی ۷ ماه گذشته وارد کشور شده است، صادرات نفت نیز دو برابر شده و ثبات ارزی هم برقرار شده است.

در ۲ ماهه ابتدای سال ۹۵ روند افزایش صادرات نسبت به واردات ادامه یافته است و پیش بینی می‌شود تا آخر سال این افزایش چشم گیر‌تر شود و شاهد رشد ۵ درصدی باشیم.

۱۶ هزار میلیارد تومان برای رونق واحدهای صنعتی در نظر گرفته شده و ۷ هزار واحد صنعتی نیز شناسایی شده‌اند که یا به دلیل مشکلات بانکی دچار مسئله بودند یا هنوز نتوانسته‌اند ظرفیت خود را نهایی کنند و یا اینکه بخشی از واحد‌ها هنوز راه اندازی نشده‌اند و ۲۰ تا ۳۰ درصد تا راه اندازی فاصله دارند که این امکان فراهم شده تا این واحد‌ها مشکلات شان مرتفع شوند. مقرر شده تا مشکلات این واحدهای صنعتی با مشارکت بانک‌ها حل شود .

دولت برای این که  قدرت خرید مردم را افزایش دهد  امکاناتی را فراهم کرده است. این امکان برای مردم به خصوص بازنشستگان و کارکنان دولت و کارگران است تا بتوانند با کارت‌های اعتباری امکان خرید کنند. برنامه‌های مدونی هم برای طبقات محروم جامعه وجود دارد و ادامه خواهد یافت.

بهداشت عمومی جامعه برای حدود ۷۵ میلیون جمعیت ایران و بهره گیری از درمان نسبتا رایگان در دستور است. شاهد فعالیت‌های اقتصادی  و سرمایه‌گذاری‌های خارجی بوده‌ایم.

- آقای روحانی با مقام معظم رهبری برای دریافت مالیات از آستان قدس رضوی و بنیادهایی که مشمول معافیت مالیاتی بودند، رایزنی داشته‌اند؟

- بنده اطلاع ندارم که در این خصوص رایزنی شده یا خیر اما دریافت مالیات نهادهای مختلف و از جمله آستان قدس هم اکنون جزء برنامه‌هاست و مشکلی هم برای اخذ مالیات نیست. با توجه به اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مشکلی قانونی برای اخذ مالیات وجود ندارد. رئیس سازمان امور مالیاتی قبلا به خبرگزاری فارس گفته بود در قانون مالیات‌های مستقیم بعضی از نهادهایی که تحت نظر مقام معظم رهبری فعالیت می کنند از مالیات عملکرد معاف هستند اما دفتر مقام معظم رهبری در خصوص قانون مالیات بر ارزش افزوده حتی شرکت های زیرمجموعه آستان قدس و حضرت معصوم  را از قانون مالیات بر ارزش افزوده معاف نکردند و در آنجا هم ما از ایشان کسب نظر کردیم که فرمودند همه نهادهای اقتصادی که زیرنظر آستانین فعالیت می کنند مشمول قانون هستند و باید مالیات بر ارزش افزوده را بپردازند.

منبع: ایلنا


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 9 تیر

 
 

اشتراک گذاری: