ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

14 فروردین  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گفتگو با سخنگوی مستعفی شورای نگهبان

150 نامزد خبرگان

فله ای تائید صلاحیت شدند 
 
 
 
 

 

نجات الله ابراهیمیان عضو حقوقدان شورای نگهبان و سخنگوی مستعفی شورای نگهبان است. پیش از انتخابات هفتم اسفند با احمد جنتی اختلاف پیدا کرد و از سخنگوئی شورای نگهبان استعفا داد. تاکنون چند مصاحبه کرده، از جمله با صدا و سیما. دراین مصاحبه ها با احتیاط بسیار درباره گوشه ای از آنچه در شورای نگهبان می گذرد سخن گفته است. از جمله درباره رد صلاحیت های فله ای اصلاح طلبان.

ابراهیمیان در یکی از تازه ترین مصاحبه های خود درباره رد و سپس تائید صلاحیت علی مطهری گفته است: مطهری را هیات نظارت شورای نگهبان رد صلاحیت کرده بود اما در جلسه 12 نفره شورای نگهبان نظر هیات نظارت رد شد و مطهری تائید شد.

در مورد رد صلاحیت حسن خمینی به بهانه شرکت نکردن وی در آزمون اجتهاد در شورای نگهبان نیز ابراهیمیان گفته است:

من دقیقا مطلع نیستم که برای دعوت از حسن خمینی برای شرکت در آزمون اجتهاد به ایشان تلفن شده بود یا نه. من فقط شنیدم که به دفتر ایشان زنگ زده شده است اما اینکه چه کسی و در چه شرایطی و به چه کسی زنگ زده خبر ندارم. در جریان شلوغی‌های انتخابات شنیدم زنگی هم زده‌اند اما اینکه چه کسی زنگ را زده مطلع نیستم. البته این را قبلا در مصاحبه تلویزیونی هم گفتم که قرار نبوده از کسی با تلفن دعوت کنند.

حدود 150 نفر هم برای انتخابات خبرگان آزمون ندادند. بررسی صلاحیت‌شان با اطلاعاتی بوده که خود آقایان فقها اطلاع داشتند؛ آقای مومن و بقیه‌ آقایان. عقیده فقهای شورای نگهبان این بوده که آزمون اختیارات آنها را برای احراز اجتهاد محدود نمی‌کند. یعنی آنها می‌توانند از طرق دیگر هم اگر به قطع یا اطمینان به درجه اجتهاد کسی رسیدند ترتیب اثر دهند که این کار را هم کردند. (تنها در باره حسن خمینی نکردند!)

در بخش دیگری از این مصاحبه ابراهیمیان درباره هاشمی رفسنجانی نیز گفته است:

آقای هاشمی رفسنجانی شخص مورد اعتماد رهبری است. ما باید احترام ایشان را حفظ کنیم و من هم احترام ایشان را حفظ می‌کنم. ما ایرانیان و شیعه ها نمک نشناس نیستیم. بنظرم باید نمک‌ شناسی کنیم و جایی که می‌خواهیم انتقاد کنیم انصاف راهم رعایت کنیم.

در مورد آقای جنتی هم به رغم اختلاف‌ سلیقه‌هایی که با هم داریم ممکن است که بگویم ایشان یک قاضی حرفه‌ای نیست چون کارش این نبوده است. ممکن است شیوه رسیدگی من به پرونده‌ها با نگاه ایشان فرق کند چون ایشان تربیت ویژه‌ای دارد. اما باید در مورد همدیگر انصاف را رعایت کنیم. تصمیم ‌ایشان براساس باورهایش است. یک وقت در آینده ممکن است من با هر عضو دیگری از شورا اختلاف نظر داشته باشم. اصلا طبیعت شورایی بودن همین است. من یک نظری دارم و می‌گویم این طوری بهتر است و نیروی جوانتری هستم و می‌گویم باید تحول و تغییر ایجاد شود. اقدامات و تصمیمات ایشان مبتنی بر یک تجربه طولانی، گذشت زمان و تداوم ایام است. در آینده هم ممکن است در جلسه شورای نگهبان خیلی جاها با ایشان مخالفت کنم اما باید منصف باشیم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 14 فروردین

 
 

اشتراک گذاری: