ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

15 فروردین  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

آخرین تلاش های هاشمی در آخرین سالهای زندگی

رهبری در ج. اسلامی باید

دوره ای و تحت نظارت یک شورا باشد

 
 
 
 
 

هاشمی رفسنجانی دو سال پیش در حاشیه همایش نکوداشت آخوند خراسانی، دیداری با اعضای “دفتر فرهنگی مفاخر خراسان” داشت و مسائلی را مطرح کرد که سال گذشته در مجموعه‌ای با عنوان "مجموعه مقالات بزرگداشت آخوند خراسانی" در ایران منتشر شده اما در مطبوعات داخل ایران بازنشر نشد.

او گفت:

1- بسیاری از فقها، ولایت فقیه را به این شکلی که ما در جمهوری اسلامی پیاده کردیم، قبول ندارند؛ مثلا آیت‌الله خوئی قبول نداشت؛ ظاهرا بعضی‌ها مدعی‌اند که آیت‌الله سیستانی هم قبول ندارد.

2- موضوع نظارت بر کار ولی فقیه در زمان امام هم جدی گرفته نشد و خود ایشان هم توجهی به ناظران نداشتند و حتی اجازه دیدار و گفتگو هم نمی‌دادند.

3- الان خیلی از مسائل به رهبری منتسب می‌ شود، به جهت نهادهایی مانند سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، صدا و سیما، تولیت‌های آستان قدس رضوی، حرم حضرت معصومه در قم و حرم حضرت عبدالعظیم در ری، مجمع تشخیص مصلحت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای نگهبان هم تحت‌نظر رهبری هستند.

4- مجلس خبرگان تصمیم گرفت از مسئولان برای پاسخگویی دعوت کند. در ابتدا از هرکسی که دعوت می‌کردیم، خوشحال می‌شد و تشکر می‌کرد و می‌گفت: من آماده می‌شوم، می‌آیم و گزارش می‌دهم. بعد از چند روز می‌دیدیم که می‌گوید نمی‌آیم. از مسئولان دیگر دعوت کردیم که هیچ‌کدام نپذیرفتند. متوجه شدیم که این قبول دعوت و سپس رد آن، یک مسئله عادی نیست. هیچ‌یک از مسئولان مورد نظر، حتی رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه که آسان‌ترین‌اش بود نیامد. علت را که از وی جویا شدیم گفت: «دفتر رهبری گفته است نروید!» تعجب کردم و از خود آقا پرسیدم؛ ایشان تایید کرد. من گفتم: این قانون خبرگان است و ما هم مسئولیت داریم که اجرا کنیم. ایشان گفتند: من مخالف تصویب این قانون بودم، ولی نخواستم آن موقع بگویم، و الان که می‌خواهد عملی شود نظرم را می‌گویم.
5ـ شاید لازم نبود ما هشتاد نفر را که هریک اشتغالات متعددی دارند و در اطراف و اکناف کشور هستند مسئول نظارت بر رهبری کنیم. به نظرم ده تا بیست نفر انسان شایسته و مقاوم که بتوانند مثل کوه بایستند و مسئولیت‌شان هم فقط نظارت بر ولی فقیه باشد کافی بود. چه لزومی دارد که امام جمعه یا نماینده رهبری در فلان‌جا را مسئول این کار بکنیم؛ لااقل می‌توانیم طبق شیوه‌ای که پاپ انتخاب می‌شود عمل کنیم.

6ـ من اگر جای آیت‌الله خامنه‌ای بودم این‌کار را (تشکیل شورای نظارت بر رهبری) در زمان حیات خودم می‌کردم. قصد دارم موضوع را با ایشان در میان بگذارم. الان که از ریاست خبرگان کناره گرفته‌ام راحت‌تر می‌توانم این بحث‌ها را انجام بدهم.

7 ـ ما الان بعد سال‌ها تجربه متوجه خیلی از خطاها شده‌ایم؛ ولی الان شرایط برای تغییر مهیا نیست و می‌ترسم که اگر الان بخواهیم قانون اساسی را اصلاح کنیم، همین مقدار از حقوق ملت هم از بین برود.
8ـ آن موقع نظرشان [نظر خامنه ای] بر این بود که رهبری هم مانند مناصب دیگر دوره‌ای باشد و برای آن یک دوره پنج یا ده ساله گذاشته شود. به نظرم این نوع محدودیت کار درست‌تری است؛ و اگر الان هم نظرشان بر این باشد می‌توانیم قانون بگذرانیم و دوره رهبری را با زمان‌های پنج یا ده ساله محدود کنیم. در این صورت نمایندگان خبرگان هم با دقت بیشتری بر کار رهبری نظارت می‌کنند.
8ـ استبداد اگر بخواهد در لباس فقیه انجام شود، بدتر است؛ چون مستبدان نمی‌توانند حرف از تقدس بزنند و کار خود را با دین و شرع توجیه کنند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 15 فروردین

 
 

اشتراک گذاری: