www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

17 اسفند ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

اتم و اصلاحات اجتماعی

بلند پروازی های

شاهزاده جوان عربستان سعودی

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 
 
 
 

 

شاهزاده جوان عربستان سعودی "بن سلمان" پس از پاکسازی سیاسی و اقتصادی در کشور،  پاکسازی نظامی خود را آغاز کرده است. او باز سازی سلسه مراتب نظامی در وزارت دفاع و یک برنامه هسته ای برای برتری  اتمی برایران و تقویت  موقعیت خود در کشور را آغاز کرده است .

پادشاه عربستان روز دوشنبه گذشته رسما تصمیمات اصلاحی جدید پسرش را در تمام عرصه های اجتماعی و حکومتی و از جمله آخرین آنها، یعنی پاکسازی و نوسازی ارتش و وزارت دفاع عربستان را تائید و تصویب کرد.

در واقع برنامه اصلاحی ارتش تحت نام "توسعه وزارت دفاع" یعنی اخراج مقامات ارشد سابق نظامی از وزارت دفاع که رسما به علت بی لیاقتی در جنگ بحرین  که به دستور شاهزاده آغاز شد و اوج گرفت و کشور را به مدت سه سال دچار بحران نظامی کرد. آن جنگ با شکست روبرو شد و حالا شاهزاده جوان می خواهد نسل جوان ارتش را جایگزین نظامی های سالمند و فربه شده آن کشور کند. افسرانی از نسل جوان که بر خلاف نظامی های قدیمی که خود را سهیم در قدرت میدانستند بشدت خود را وابسته به شاهزاده جوان می دانند.

شاهزاده جوان همین روش را در ماه نوامبر گذشته، در عرصه سیاسی، مالی و اقتصادی  به اجرا گذاشت. ده تن از شاهزادگان و وزیران و بازرگان باتهام  فساد مالی دستگیر شدند. او پیش از اجرای این طرح اعلام کرده بود که جامعه مبتلا به سرطان فساد است و ما با یک شوک شیمیائی نمیتوانیم این سرطان را علاج کنیم، باید برای درمان این سرطان عجله  کرد در غیر این صورت سرطان فساد کل جامعه عربستان سعودی را نابود میکند.

هدف پادشاه جوان آینده عربستان که از سال 2003 زمینه اجرای سیاست های اصلاحی را فراهم کرده 1- حل بحران جنگ در بحرین،

2- برتری نظامی - اقتصادی  بر ایران

3- کاهش وابستگی اقتصادی کشور  به نفت بعنوان تک تولید عربستان.

وی میخواهد "انرژی هسته ای و باد و خورشید" را جایگزین گاز و نفت در کشور کند. در ماه دسامبر ریاض تاسیس 16 راکتور هسته ای را با ظرفیت تولید 17.6 ژیگاوات تا سال 2032 اعلام کرد.

مدیر آژانس هسته ای عربستان سعودی "هاشم بن عبدالله  یمانی"، بدون آن که  مشخص کند عربستان سعودی در حال بررسی غنی سازی اورانیوم است "برنامه دولت را برای اولین گام  دسترسی و خود کفائی در تولید  سوخت هسته ای" اعلام کرد. چالشی که امروز برای منطقه نگران کننده است.

 سناتور دمکرات امریکا "اد مارتی" خواستار تعهداتی از طرق دولت ترامپ درپی امضاء این  توافقنامه هسته ای با ریاض شده است. وی درخواست کرد که مبانی توافقنامه اتمی امریکا با عربستان باید مبتنی بر منع تولیدسلاح هسته ای  مانند توافقنامه با کره شمالی، هند و امارات متحده عربی  باشد که  در گذشته به امضا رسیده است.  

شاهزاده بن سلمان که بطور رسمی در روزهای آینده برای نهائی کردن تمام قراردادها راهی واشنگتن خواهد شد، بدون تردید سعی خواهد کرد حداقل موقعیتی مشابه ایران "یعنی حداقل حق غنی سازی اورنیوم" را بدست آورد. وی که جنگ پنهان و آشکار حکومت عربستان سعودی  با جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرده اکنون با واکنش های قدرت های منطقه و اروپائی روبرو است. عربستان سعودی برای تقویت مواضع خود به شرکتهای بزرگ چند ملیتی غرب وعده داده است که آنها را در پروژه عظیم هسته ای شرکت خواهد داد. البته به این شرط که از مواضع سیاسی عربستان در منطقه حمایت کنند!

. https://humanite.fr/arabie-saoudite-ben-salmane-atomise-aujourdhui-pour-


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 17 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: