www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5 آذر ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

با فاصله گرفتن از خبرهای جنجالی و سطحی

اصلاحات از بالا را

درعربستان باید جدی گرفت! 
 
 
 
 

 

تا همین سه سال پیش برای کمتر کسی در ایران قابل حدس بود که کوچکترین فرزند پادشاه کنونی عربستان از همسر سومش، در سن 32 سالگی قدرتمندترین مردِ عربستان شود.

 محمد، پسرِ شاه سلمان، تحصیل کرده رشته حقوق، جدا از خوش گذرانی‌های معمول شاهزادگان دیگر عربستان خیلی زود محبوب پدرش شد.

 محمد بن سلمان (MBS) را از نوجوانی به دو خصوصیت می‌شناختند؛ هوش، و قدرت طلبی. او که یک شورشی محتاط، برخلاف پدران و برادرانش، دوست دارد تنها یک همسر داشته باشد.

محمد، یکی از باهوش ترین و جسورترین عرب‌هایی است که در سیستم سیاسی عربستان ظهور کرد.

آیا ممکن است در حال اجرای برخی از اصلاح طلبی‌هایی که جامعه جوان امروز عربستان تشنه آن است؛ ناخودآگاه خود عامل سرنگونی پادشاهی عربستان شود؟

او اکنون کلیدی ترین نهادهای حکومتی عربستان را در دست دارد. ولیعهدی، وزارت دفاع، ریاست عالی دادگاه پادشاهی،  ریاست کمیته مبارزه با فساد، رئیس کل قوا، رئیس اطلاعات. از همه مهمتر در نزد جوانان عربستانی که 75 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، نماد اصلاح طلبی و به حاشیه راندن روحانیون وهابی است.

او اکنون تعداد زیادی از شاهزادگان و وزرای حکومت را باتهام فساد دستگیر کرده و زیر فشار گذاشته تا با مصادره 70 تا 80 درصد از ثروتشان موافقت کنند!

 او از طریق دادگاهی که خود رئیس آن است در حال مصادره اموال تک تک این افراد است، آنچه جمع کرده، به نقل از وال استریت ژورنال چیزی نزدیک به 800 میلیارد دلار است!

این رقم تنها از جیب 60 شاهزاده و وزیر عربستانی بیرون آمده، تقریبا دو برابر کل ذخایر ارزی 500 میلیارد دلاری عربستان.

او با این اقدام علاوه بر حذف مخالفان قدرتمند خود محبوبیت  کم سابقه‌ای در میان اکثریت جوانان عربستانی پیدا کرده است.

در میان بازداشت شدگان "ولید بن طلال"، ثروتمندترین عربِ جهان، بزرگترین شکارِ محمد بن سلمان است! او در مهمترین شرکت‌های جهان  چون توئیتر و اپل سهام دارد. می‌گویند دستگیری بن طلال، یعنی قبضه رسانه‌های او توسط ولیعهد. یعنی کنترل کامل افکار عمومی.

روحانیون وهابی نیز کمتر از شاهزادگان ثروتمند زیر حملات قرار نگرفته‌اند. روحانیونی که جایگاه آن‌ها شبیه جایگاه مراجع تقلید در ایران است. ولیعهد نوید داده که می‌خواهد " دین را از سیاست جدا کند" و به سمت سکولاریسم برود. گشایش فضای اجتماعی عربستان برای زنان و بسیج جوانان در حمایت از اصلاحاتی که بدان دست زده گام هائی است در همینسو. این درحالی است که بیرون کشیدن مکه و مدینه از جنگ این روحانیون کاری بسی دشوار تر از دستگیری شاهزادگان ثروتمند است.

بنابراین، باید اصلاحات در عربستان را که از بالا آغاز شده جدی تر از خبرهای سطحی و جنجالی دنبال کرد که در شبکه‌های اجتماعی و بویژه رسانه‌های ایران با نگاه تقابل مذهبی و سیاسی میان جمهوری و عربستان به آن دامن زده می‌شود.

(از اطلاعات مقاله‌ای بنام "پسر پادشاه" در این مطلب استفاده شده است)

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 5 آذر

 
 

اشتراک گذاری: