www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

8 آذر ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

ضراب متهمی که ناگهان شاهد دادگاه شد

پل میلیاردی"رضا ضراب"

میان امریکا- ترکیه و ایران
استانبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

 

بر اساس آخرین اخبار دادگاه "رضا ضراب" (دست بلند بابک زنجانی در ترکیه و شیخ نشین ها) در این هفته برگزار نخواهد شد و در مقابل معاون مدیر "حالک بانکاسی" ( بانک مردم) تبدیل به دادگاه "محمد هاکان آتیلا" شد. رضا ضراب و همکارانش متهم به دور زدن تحریم ها علیه ایران و نقض قوانین این تحریم ها هستند و ماجرا باز می گردد به دوران استقرار ضراب در ترکیه و ارتباط مستقیمش با بابک زنجانی در ایران و دیگر کشورهای جهان که زنجانی به آنها سفر می کرد.

دادستان "ریچارد برمن" در جریان انتخاب هیئت منصفه، با معرفی کردن "محمد هاکان آتیلا" به عنوان متهم، به هیئت ژوری اعلام کرد که: " در این دادگاهی که مسئولیت هیئت ژوری اش را دارید فقط محمد هاکان آتیلا محاکمه می شود."

از بیانات دادستان چنین بر می آید که رضا ضراب با دادگاه برای همکاری به توافق رسیده است. بر این اساس وی نه متهم، بلکه از شاهدان و معترفین این پرونده خواهد بود. به دنبال این، دادستان پرونده در یک بیانیۀ 6 ماده ای "محمد هاکان آتیلا"، معاون بانک مردم (حالک بانکاسی) را به نقض تحریم های بانکی آمریکا علیه ایران و فعالیت های غیر قانونی اش در راستای اغفال موسسات آمریکا و پول شویی متهم کرد.

دادستان "برمن" خطاب به هیئت منصفه از نقش آنها به عنوان یکی از عناصر مهم در سیستم حقوقی ایالات متحده قدردانی کرد و سپس از تک تک اعضای هیئت ژوری در خصوص داشتن هر گونه رابطه و آشنایی قبلی با دادستان ها و وکلای پرونده و خصوصا احتمال آشنایی شان با "محمد هاکان آتیلا"  سوالاتی کرد.

دادستان اظهار داشت که جلسات دادگاهی به سرعت و به مدت دو الی چهار هفته و هر روز در ساعت نه صبح برگزار خواهد شد و در این بین نام اعضای هیئت منصفه مخفی نگه داشته شده و خبرنگاران با استفاده از کنفرانس ویدئویی جلسات دادگاه را از اطاق دیگری دنبال خواهند کرد. هر چند ضراب و محمد هاکان آتیلا هم اکنون در اختیار سیستم قضایی آمریکا هستند، ولی برای افرادی چون "سلیمان اصلان" (مدیر سابق حالک بانکاسی)، "ظفر چاغلایان" (وزیر سابق اقتصاد) نیز حکم بازداشت از جانب دادستان پرونده صادر شده است. هر چند نامبردگان هم اکنون در ایالات متحده نیستند (خبری دال بر بودنشان در ترکیه نیز موجود نیست)  ولی هیئت ژوری صلاحیت ابراز نظر و صدور حکم در خصوص ایشان را نیز خواهند داشت.  

دولت ترکیه بر این باور است و چنین تبلیغ می کند که رضا ضراب تحت فشار ایالات متحده و جهت رهایی از حبس طولانی مدت مجبور به همکاری با سیستم قضایی آمریکا شده و همکاری اش با دادگاه  و اعترافات احتمالی اش توطئه ای است از جانب آمریکا علیه ترکیه. با این حال اخیرا از جانب برخی از نزدیکان حزب حاکم عدالت- توسعه برای نخستین بار چنین سوالی مطرح شده که آیا رضا ضراب بنا به خواسته و ارادۀ خودش به آمریکا رفت یا یک عامل و مسبب دیگری وی را به آمریکا برد؟

ساعت 17 بعد از ظهر 28 نوامبر به وقت ترکیه تمامی خبرگزاری های داخلی طی یک خبر فوری و بر اساس ادعای دادستان پرونده اعلام کردند که ضراب تمامی اتهامات وارده را پذیرفت. بر این اساس نام دعوا در آمریکا به "دادگاه محمد آتیلا هاکان" تغییر یافت و از این پس رضا ضراب نه به عنوان متهم، بلکه به عنوان شاهد (بر علیه ترکیه)  در دادگاه حضور خواهد یافت. در این رابطه یکی از خبرنگاران نیویورک تایمز به نام "بنجامین وایزر" که فعالیت خبری اش در حوزۀ قضایی می باشد از قول وکیل پروندۀ "محمد آتیلا هاکان" نوشت: "ضراب هم اکنون از مهمترین شاهدین ایالات متحده می باشد." در این میان وکلای محمد هاکان آتیلا از دادستان تقاضای تعویق دو هفته ای در نشست دادگاهی بعمل آورده بودند که با مخالفت دادستان مواجه شد.

در همین رابطه یکی از تحلیلگران وقایع خارجی "فاینانشیال تایمز" چاپ لندن بنام "گاردنر" در مقاله ای نوشت که با توجه به اینکه این دعوا برای ترکیه حتی از نگرانی های اردوغان در مورد فتح الله گولن و کردها نیز مهم تر و حساس تر است، چه بسا رابطۀ دو کشور آمریکا- ترکیه را به مرز گسستن نیز بکشاند.

سه شنبه این هفته، همچون هر سه شنبه دیگر دبیران اول احزاب پارلمانی در جمع نمایندگان حزب خود تشکیل جلسه دادند. چشم ها بیشتر بر اظهارات "کمال قلیچدار اوغلو" دبیر اول حزب جمهوریت خلق متمرکز بود. وی چندی پیش مدعی شد که اردوغان و نزدیکانش دارای پول های نجومی در بانک های اروپایی هستند و اردوغان در واکنش به این ادعا گفته بود: "در صورتیکه ادعای خود را اثبات کنی نه تنها از پست ریاست جمهوری استعفا خواهم داد، بلکه از سیاست نیز کنار خواهم کشید. در غیر اینصورت این تو هستی که باید استعفا بدهی." امروز کمال قلیچدار اوغلو در نشست گروه پارلمانی اش که با شعارهای "اردوغان استعفا!" همراه بود مدارکی دال بر انتقال ارز از طرف اردوغان و نزدیکانش  به بانک های اروپایی را رو کرد و بلافاصله وکیل اردوغان طی بیانیه ای اظهار داشت که تمامی این مدارک جعلی هستند! از طرفی "دولت باغچه لی" دبیر اول حزب حرکت ملی گرا که در تمامی سیاست های داخلی و خارجی اش در کنار اردوغان است نیز در نشست گروه پارلمانی اش اظهار داشت: "این رضا ضراب  خائن باید هرچه زودتر به ترکیه استرداد شود و پس از محاکمه  شهروندی اش در ترکیه لغو شود."!

به هر حال از هم اکنون برخی صدا ها از جانب بعضی از کادرهای بالای حزب عدالت- توسعه مبنی بر بهره برداری ایران از محاکمات ضراب علیه ترکیه برخاسته است. یکی از نمایندگان مجلس حزب عدالت- توسعه به نام "برهان کوزو" که از تئوریسین های حزب حاکم و خصوصا از نویسندگان طرح تغییر قانون اساسی بود در نشستی در شبکۀ سی ان ان ترک با اشاره به دعوای رضا ضراب تلویحا اظهار داشت که این بازی علی خامنه ای بر علیه ترکیه است.!

رضا ضراب در جریان افشای پروندۀ فساد مالی خاندان اردوغان در 17-25 دسامبر 2013 از طرف اردوغان به عنوان "شرافتمندترین سرمایه دار ترکیه" معرفی شد و حتی با کت و شلوار و کراوات در کنار پرچم ترکیه در شبکۀ سی ان ان ترک نیز در راستای تطهیر خویش مصاحبه کرد و ...  هم اکنون در سن 37 سالگی در چنگ قوۀ قضایی ایالات متحده است و بازیچه ای برای معاملات منطقه ای.

ساعاتی قبل از حکم اعدام بابک زنجانی در ششم ماه مارس 2016 نخست وزیر وقت ترکیه "احمد داود اوغلو" نیمه شب به ایران رفت و ظاهرا دست خالی بازگشت. و ضراب چند روز بعد تحت عنوان "گردش" به میامی رفت و بلافاصله بازداشت شد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 8 آذر

 
 

اشتراک گذاری: