www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

22 آذر ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گفتگو با "عرب سرخی"

تحولات مهمی در دوران

روحانی روی داده که باید دید

 
 
 
 

 

سایت انصاف نیوز، با "فیض‌الله عرب‌ سرخی"، عضو شورای رهبری سازمان مجاهدین انقلاب که در کودتای 88 بازداشت و چند سال زندانی شد مصاحبه کرده و نظر او را درباره دولت روحانی و تحول در میان اصولگرایان پرسیده است. ما این مصاحبه را بر محور همین دو موضوع خلاصه کرده ایم که می خوانید:

- معتقد به انصاف هستم. مثلا آقای قالیباف در دوره‌ی شهرداری خودش خدماتی به این شهر انجام داده. نقد آقای قالیباف نباید مساوی با ندیده گرفتن خدماتی  که آقای قالیباف انجام داده باشد. باید خدماتش را تقدیر و تشکر کرد و در جای خودش دید، اما برای بهبود وضعیت باید نقاط ضعفش را نقد کرد و راهکار بهتری ارائه داد. اگر این کار را نکنیم نمی‌توانیم انتظار بهبود داشته باشیم. بنابراین دولت حتما می‌تواند بهتر از این باشد اما نسبت به گذشته هم حتما بهتر است.

- با شکل‌گیری جامعه‌ی مدنی کارهایی انجام می‌شود. مروری بر کارهای جامعه‌ی مدنی به راحتی نحوه‌ی کمک به دولت را نشان می‌دهد. تقاضاها در جامعه پراکنده و منتشر است. هرکسی خواستی دارد. یکی از کارآمدی‌ها و کارآیی‌های جامعه‌ی مدنی سازماندهی انتظارات جامعه است. تصور کنید راننده‌ها در سطح کشور پخش‌اند. هرکدام هم تقاضایی دارند. اگر آمدید راننده‌ها را در قالب یک سندیکا متشکل کردید آن‌وقت می‌توان این تقاضاها را طبقه بندی کرد و اولویت‌بندی کرد و آن‌وقت اگر قرار شد به عنوان یک راننده، دو تقاضا از دولت داشته باشید، تقاضای متشکل شده را به دولت بدهید. پس اگر جامعه‌ی مدنی شکل بگیرد از طریق متشکل شدن می‌تواند انتظارات را طبقه‌بندی و سازماندهی کند. دوم اگر قرار باشد راننده‌ها با دولت مذاکره کنند و همین انتظار را به دولت بگویند، چه کسی باید این را به دولت بگوید؟ همه‌ی راننده‌ها جمع شوند و اجتماع کنند و میتینگ دهند و راهپیمایی کنند؟ نه؛ راننده‌ها در قالب سندیکا متشکل شده‌اند. هیات مدیره‌ی این سندیکا، رانندگان را در مقابل دولت نمایندگی می‌کند. بنابراین هیات مدیره‌ی سندیکا به عنوان نماینده‌ی راننده‌ها می‌تواند با دولت مذاکره کند. وقتی متشکل نشدید، وقتی نهادهای مدنی شکل نگرفته، وقتی جامعه‌ی مدنی وجود ندارد، در حقیقت نمایندگی نهادین مدنی وجود ندارد و موارد متعدد دیگری که هست و فهرست کردن همه‌ی آنها مدنظرم نیست.

آزادی سیاسی در دولت روحانی؟

- محدودیت‌ها هر چقدر هم که کم باشد بد است. زندانی هر چقدر تعداد آن محدود هم باشد بد است. یک زندانی بد است صد زندانی هم بد است. درست است صدتا بدتر است اما یکی هم بد است. ما می‌خواهیم محدودیت‌های غیرقانونی نباشد، زندانی فکری و عقیدتی نداشته باشیم، نقد و انتقاد به عنوان یک جریان ضروری و مورد نیاز جامعه برقرار و حاکم باشد. حتما تحولات بزرگی در دوره‌ی آقای روحانی صورت گرفته، خیلی نیاز به فهرست کردن ندارد. شما نگاهی به وضعیت احزاب، مطبوعات، فضای مجازی بیندازید. من معتقدم در همه‌ی اینجاها وضع بهبود پیدا کرده، در حوزه‌ی رسانه‌ها وضعمان بهتر شده است. در حوزه‌ی احزاب وضعیت بهتر است. در حوزه‌ی حقوق شهروندی وضعیت بهتر است. در حوزه‌ی قضایی وضعمان بهتر شده است. نمی‌توانیم با طرح ۵۰ ایراد بگوییم بهتر نشده. قبلا بسیار بیشتر منفی بوده امروز کمتر بد است. در همه‌ی این حوزه‌هایی که نام بردم و بسیاری از حوزه‌هایی که نام نبردیم، وضعیت بهتر شده است. در حوزه‌ی فرهنگ و مسایل اجتماعی وضعیت بهتر است. اما آیا این‌ها نقطه‌های مطلوب ما است؟ نه.

نسبت به دوره‌ی آقای خاتمی چطور؟

- حتی نسبت به دوره‌ی آقای خاتمی هم وضعیتمان بهتر شده است.

ما نزدیک چهل سال از اول انقلاب جلو آمدیم و اگر امروز به اندازه‌ی اول انقلاب بفهمیم معنایش این است که آدم‌های بسیار ضعیفی هستیم. این فقط درمورد اصلاح‌طلبان نیست. کسانی که فکر می‌کنند امام سال ۵۷  همان امام سال ۴۱ و ۴۲ است، آنها هم به امام جفا می‌کنند. امام سال ۴۱ و ۴۲ با امام سال ۵۷ متفاوت است. و امام سال ۵۷ با امام سال ۶۷ متفاوت است. کافی است به مکتوبات امام مراجعه کنید. این تغییر و تفاوت را به‌راحتی و به وضوح می‌بینید. اما اینکه آیا خوب است اصول‌گرایان هم تغییر کنند یا نه؟ اصول‌گرایان تغییر کرده‌اند. مگر اصول‌گرایان امروز همان نگاه‌های سال ۵۷ را دارند؟ به هیچ‌وجه. آنها هم تغییر کرده‌اند. خود اینکه امروز بسیاری از اصول‌گرایان از حقوق مردم دفاع می‌کنند، این تغییر است نسبت به  دیدگاهی که احیانا کسانی در گذشته داشته‌اند که مردم را واجد حقی نمی‌دانستند. شما سخنرانی بلندبالای آن شخصیت حوزوی (مصباح یزدی) را مرور کنید. می‌گوید مگر مردم حقی دارند که در قالب رای به کسی دهند و او صاحب حق شود. آن نگاه را در نظر بگیرید با دفاع امروز آقای ناطق، آقای لاریجانی یا آقای روحانی به عنوان کسی که در گذشته اصول‌گرا بوده است. دفاعشان از حقوق مردم را ببینید. پس فقط اصلاح‌طلبان تغییر نکرده‌اند، اصولگرایان هم تغییر کرده‌اند. تغییرات را هم در مجموع مثبت می‌بینم. همه به مرور به اصلاح‌طلبی نزدیک‌ تر می‌شوند. همه روز به ‌روز به ضرورت اصلاح بیشتر پی می‌برند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 22 آذر

 
 

اشتراک گذاری: