منتخب اخبار  

        www.pyknet.net

   پیک نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

2 مهر 1396

  pyknet100@gmail.com

 
   
 

 

منتخب اخبار هنری

 

درحاشیه مصاحبه با گلپایگانی

 

در روزهای اخیر مصاحبه ای از اکبر گلپایگانی (خواننده) روی شبکه اینترنت "شر" به "شر" می شود که خبرگزاری ایسنا آن را به نقل از روزنامه قانون منتشر کرده است. گلپایگانی در کهولت سن (84 سالگی) نقطه نظراتی را در باره افراد و موسیقی سنتی ایران طرح کرده که جای ایراد به آن بسیار است. این مصاحبه با مقدمه ستایش آمیزی که قانون در رسای گلپایگانی بر آن افزوده منتشر شده است و جا به جا از او بعنوان استاد بزرگ آواز ایران یاد شده است. آیا واقعیت اینست؟

کسانی که از گذشته پیش از انقلاب گلپایگانی را می شناسند و با سبک کار و آواز او آشنائی دارند می دادنند که گلپا آن وزن و اعتباری را که ایسنا نوشته و خود گلپا نیز به خود داده نه بوده و نه هست. گلپایگانی با چند آواز در گلها به صحنه آمد که اولین و بهترین آن "مست مستم، ساقیا دستم بگیر" بود در دستگاه شور. تقریبا می توان گفت که از دومین آوازی که در برنامه گلها خواند و تحریرهای آن تقلید از تحریرهای آواز اولش بود سقوط صدا و آواز او آغاز شد. خیلی زود از آواز رفت به تصنیف خوانی و زودتر از آن سر از کاباره های تهران در آورد و هر شب در چند کاباره تهران آواز و بیشتر تصنیف می خواند. گوشه های موسیقی را قاطی می کرد و اغلب از نت خارج می شد. این که او اکنون 84 ساله است و احترامش واجب به جای خود محفوظ بود اگر سخنان و ادعاهائی را در مصاحبه با ایسنا مطرح نمی کرد که کرده است. از جمله علیه علیزاده، شجریان؛ لطفی، سایه و دیگرانی که نسل بعد از یاحقی و صبا و بدیعی و پایور و ... بودند و اگر آنها به همت سایه و در واقع جنگ سایه در رادیو نبود، ما این نسل را نداشتیم و امروز با یک خلاء بزرگ در موسیقی ایران روبرو بودیم.

گلپایگانی در ابتدا نفسی بلند داشت که خیلی زود این نفس فروکش کرد و تحریرهای او مصنوعی بود و حق با نورعلی خان برمند استاد بزرگ بسیاری از موسیقدانان و خوانندگان بنام ایران است که گفت: "گلپا" صدای وارونه از خودش در می آورد!

سایه که این نقل قول را در کتاب خاطرات خود بنام |پیر پرنیان اندیش نقل کرده در برابر این سئوال که صدای وارونه یعنی چی می گوید: یعنی مثلا شما بوق را از سر گشادش بزنین! من صدای نورعلی خان برومند را روی ضبط صوت دارم که درباره گلپا می گوید صدای وارونه از خودش در می آورد. البته آقای برومند که استاد گلپا بود به او اجازه نداد که برود بخواند (اما گلپا به عشق شهرت، تعلیم را نیمه کاره گذاشت و رفت خواننده رادیو سپس کاباره ها و فیلمفارسی های مبتذل شد. او عاشق پول و میکرفن بود.)

گلپا در همین مصاحبه با افتخار می گوید که از ایران نرفت که در خارج خواننده شود. اما واقعیت اینست که او در آستانه انقلاب دیگر از فرط خواندن در کاباره ها، صدایی برایش نمانده بود که بتواند در خارج از کشور چندین سال بخواند!

تلخ بود اما حیف بود که در پاسخ به ایسنا و هر رسانه دیگر داخل کشور که صفت استاد از قلم و زبانشان نمی افتد به شوق ضدیت با شجریان به سراغ گلپا رفته بودند این توضیحات داده نشود و خود گلپایگانی هم بداند و به شوق مجوز انتشار و چاپ چیزهائی که می نویسند و فضائی که در مطبوعات برایش باز کرده اند ادعاهای حکومت پسند نکند.

------

لینک مصاحبه ایسنا با گلپا:

http://www.isna.ir/news/96052616487/%DA%AF%D9%84%D9%BE%D8%A7-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%B1-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%85


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 2 مهر

 
 

اشتراک گذاری: