www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

12 مهر ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

فریب اردوغان را نخورید که توپ خالی در می کند

ریش اقتصادی ترکیه

زیر تیغ اقلیم کردستان است!

ترکیه- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

 

43  سال پیش (در سال 1974) که دولت ائتلافی بلند اجویت و نجم الدین اربکان بر مسند امور بود، یک ترانۀ قدیمی ترکی از رادیو "بیرق" (رادیوی ترک های قبرس) به نام "یک شب سرزده خواهیم آمد" پخش و فردایش نیروی هوایی ارتش ترکیه با پیاده کردن سرباز در قبرس شمالی این بخش از قبرس را اشغال و جدا کرد.

حالا پس از اعلام نتایج همه پرسی استقلال در اقلیم کردستان، رجب اردوغان خطاب به مسعود بارزانی رهبر آن اقلیم گفت: "یک شب سرزده خواهیم آمد."

مدتی است مقامات رسمی دولت ترکیه با بهانه قرار دادن  مفاد عهدنامه های "لوزان" و "آنکارا" که مرزهای دو کشور ترکیه و عراق را تعیین می کند، رهبریت اقلیم کردستان عراق را با اشغال و الحاق کرکوک و موصل تهدید می کنند. اردوغان در ماه های اولیۀ آغاز بحران و جنگ تحمیلی در سوریه گفته بود: "در آینده ای نزدیک نماز جمعه مان را در مسجد اموی در شام اقامه خواهیم کرد."  و پس از همه پرسی اقلیم کردستان عراق در اولین سخنرانی اش گفت: " معلوم شد که در مورد بارزانی اشتباه می کردیم"!

اردوغان پس از کودتای 15 جولای 2016 نیز در مورد فتح الله گولن که وی را متهم به رهبری کودتا می کند نیز دقیقا همین گونه گفته بود: "حالا معلوم شد که در مورد گولن اشتباه می کردیم."

اما واقعیات حکم دیگری را صادر می کند. حجم 8 میلیارد دلاری صادرات ترکیه به اقلیم کردستان، نه تنها برای اقتصاد ترکیه بسیار مهم است، بلکه برای ادامه حضور اقتصادی ترکیه در اقلیم کردستان نیز اهمیت دارد. از طرف دیگر نفت این اقلیم از طریق ترکیه حمل می شود. ترکیه یک سوم از احتیاج نفتی اش را از این اقلیم تامین می کند.

بنابراین، اردوغان توپ خالی در می کند وقتی می گوید: "مرزهای تجاری و شیر نفت را می بندیم و تاوانش را مردم معصوم اقلیم پرداخت خواهند کرد."!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 12 مهر

 
 

اشتراک گذاری: