www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

14 شهریور ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

اردوغان "لابی" امریکائی

برای پیوند با ترامپ می خرد

ترکیه- بهزاد دولت آبادی
 
 
 
 

 

معروف ترین بانک ترکیه بنام  "حالک بانک - بانک مردم" در ازای دریافت "خدمات" می خواهد  با یک شرکت امریکائی که وابسته به ترامپ است شریک شود.

این شرکت "بالاردز پارتنرز" نام دارد که مرکزش در فلوریدا می باشد و بر سر این شراکت هم به  توافق رسیده اند. 

"حالک بانک" از بانک های دولتی ترکیه است که از جهت نقدینگی در جایگاه 159 جهانی قرار دارد و پس از کودتای نظامی سوال برانگیز 15 جولای  2016 با تبصره ای در حکم قانون توسط رئیس جمهور اردوغان 51 درصد از دارایی آن  به "بنیاد دارایی ترکیه" که در کنترل حزب حاکم است منتقل شد.

بر اساس این توافق نامه که بنا به خبر صدای آمریکا در 21 ماه آگوست بین "هاکان ار ییلماز"، از مدیران بانک نامبرده و "برایان بالاردز" مدیر و صاحب شرکت آمریکایی منعقد شد، "حالک بانک" ماهانه  150 هزار دلار به شرکت فوق الذکر آمریکایی پرداخت خواهد کرد! "برایان بالاردز" از نزدیکان سیاسی و مالی به ترامپ می باشد و خصوصا پس از پیروزی ترامپ و انجام وظیفه در کمیتۀ موقت انتخاباتی ستاره اش درخشید و صاحب موقعیتی برتر بین شرکت های لابی گر ایالات متحده شد. این شرکت ها که در عین حال وابسته به حکومت ایالات متحده آمریکاست، در ازای دریافت پول و"در راستای" منافع شرکت ها و دولت های خارجی فعالیت های "لابی گری" می کند. بر اساس توافقنامۀ منعقده شرکت "بالاردز پارتنرز" موظف است: "با ارائۀ خدمات مشاورانه به حالک بانک، در صورت درخواست این بانک به عنوان نماینده اش از منافع این بانک نزد حکومت فدرال ایالات متحده، وزارت دارایی و وزارت دادگستری آمریکا و دفتر ریاست جمهوری ایالات متحده دفاع کند و این بانک را از تغییرات قوانین و موضوعات سیاسی در ایالات متحده با خبر سازد." 

برخی تحلیلگران – بویژه فیسبوک نویسان ایران- این خبر را در راستای ماجرای بازداشت رضا ضراب کارگزار بابک زنجانی در ترکیه و شیخ نشین های خلیج فارس ارزیابی و تحلیل کرده اند، اما اندک دقتی روی مانورهائی که اردوغان در ارتباط با اتحادیه اروپا و بویژه المان و مناسبات تیره شدن آن با ترامپ می کند، مشخص می شود که اردوغان ترامپ را اسب برنده این اختلاف فرض کرده و می خواهد از این طریق سوار آن شود.

او بازیگریست که هیچ مرزی را در سیاست و بندبازی قبول ندارد و اکنون با همین مانورها می خواهد اتحادیه اروپا و آلمان را زیر فشار بگذارد و خود را متحد ترامپ زیر گوش اتحادیه اروپا معرفی کند.

بنابراین مسئله پیوند بانکی اردوغان و ترامپ، ریشه هایی عمیق تر و جدی تر از پیوند زدن آن به ماجرای رضا ضراب دارد. رضا ضراب بخش کوچکی از معامله می تواند باشد اما بخش اصلی و عمده چیز دیگری است که به آن اشاره کردم. حتی اگر بدانیم

حتی اگر بدانیم دو ماه دیگر  دادگاه رضا ضراب و هم پرونده اش "محمد هاکان آتیلا" قائم مقام سابق حالک بانک ترکیه آغاز م شود.

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 14 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: