www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

27 شهریور ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

 

در آستانه همه پرسی استقلال در کردستان عراق

پیام صلاح الدین دمیرتاش

خطاب به مسعود بارزانی

 
 
 
 
 

صلاح الدین دمیرتاش از رهبران حزب دمکراتیک خلق ها که بنا به حکم قوۀ قضایی اردوغان در شهر ادیرنه، واقع در مرز سه کشور ترکیه-بلغارستان-یونان، تحت بازداشت می باشد طی نوشته ای با عنوان "در راستای همه پرسی در جنوب"، مواضع خود در قبال همه پرسی 25 سپتامبر در اقلیم کردستان عراق را اعلام نمود. فرازهایی از نوشتۀ دمیرتاش که در روزنامۀ "دمکراسی آزادیخواه" منتشر شده چنین است:

"کرد ها نیز همچون تمامی خلق های جهان صاحب حق تعیین سرنوشت در خاک مادری شان می باشند و راه و روش استفاده از این حق تنها منوط به تصمیم و ارادۀ آن خلق است. مخالفت و عدم احترام به این حق که حاصل تجربیات و مبارزات چند صد سالۀ خلق ها بوده و به عنوان یک اصل  در منشور سازمان ملل متحد ثبت شده،  تنها و تنها به معنای نژادپرستی و فاشیسم می باشد. استقلال برای کردها همچون شیر مادر حلال است  و همه موظف به احترام به هر نوع تصمیم حاصله از ارادۀ مشترک این خلق می باشند.

ولی در کنار تمامی اینها، برخی پیشنهادات و نگرانی های در خور تاملی نیز موجود می باشد که خلق کرد و حرکت سیاسی این خلق می بایست به آن دقت نموده و نباید بی توجه از کنار آن بگذرد. نگرانی هایی ناشی از برباد دادن فرصت استقلالی که محصول بلوغ یکصد سال مبارزه و فداکاری های این خلق است.  زیرا که این روند بدون در نظر گرفتن پیشنهادات جدی و دوستانه، و با به مخاطره انداختن خلق کرد، و با تکیه بر مدل قرن گذشته مبنی بر ایجاد روابط و اتحادهایی پیش می رود که در یک آن می تواند کردها را با سختی و خطرهای بزرگتری مواجه سازد.  

مردم "کاتالان" در اسپانیا نیز همزمان با اقلیم کردستان وارد روند همه پرسی استقلال شده اند. و این در حالی است که این روند در اسپانیا با مشارکت پارلمان کاتالان ها و بیش از ششصد مجلس محلی و شهرداری پیش می رود. و البته بگذریم که تابلوی جامعه شناسی بین کاتالان و کردستان منطبق بر هم نیستند. ولی از آنجایی که موضوع به روزی می باشد، ارزش رصد دقیق و ارزیابی را دارد.  در این چارچوب این را نیز بگویم که حزب دمکرات کردستان حزبی با ریشه های قوی در کردستان جنوبی است. مبارزۀ فداکارانۀ  پیشمرگان و خلق کرد به رهبری ملا مصطفی بارزانی همواره جایگاه احترام آمیز و با وقارش را حفظ خواهد کرد. و آقای مسعود بارزانی نیز به عنوان  میراث دار مبارزات پدرش، یکی از رهبران قابل احترام و با افتخار خلق کرد است. و شکی در نیات مثبتش در راستای حفظ منافع کردها نیست. با این حال بر این باور هستم  در صورتیکه وی و حزبش  از تلاش های اتحاد ملی دفاع و در کنار فعال و کارساز کردن پارلمان پیشنهادات و انتقادات دوستانه را نیز در مد نظر گیرد، راه رسیدن به استقلال صحیح تر و بهتر طی خواهد شد. این پیشنهاد ها، نه قدرت ایشان را  تضعیف می کند و نه چیزی از احترام به ایشان کم می کند. برعکس بر قدرت و اعتبار ایشان نزد مردم خواهد افزود. نه موجب از دست رفتن استقلال خواهد شد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 27 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: