منتخب اخبار  

        www.pyknet.net

   پیک نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

8 مرداد 1396

  pyknet100@gmail.com

 
   
 

 

منتخب خبرهای فرهنگی – هنری

 

 

وقتی سانسور بر هنر حاکم می شود، هر جمله و نگاه و رنگ و صحنه ای برای آنها که مامور سانسورند، یک رمز و راز ناگفته ای دارد. این اساس سانسور است در تمام طول تاریخ. می گویند در زمان رضا شاه یکنفر سر تیتر مقاله ای نوشته بود "رضا به داده بده و جبین گره بگشای" روزنامه ای که این مقاله را منتشر کرد بستند و نویسنده را هم گرفتند که "پدر سوخته، حالا کارت به جائی رسیده که به اعلیحضرت می گوئی هرچه گرفته به ملت پس بده؟"  هر چه طرف عجز و لابه کرد که بابا این یک مصرع از یکی از غزلیات حافظ است و معنای رضا، رضایت است نه رضا و نه اعلیحضرت. مصرع دومش هم اینه " که بر من و تو در اختیار نگشادست". نقل است که میخ بر سنگ فرو رفت و این استدلال به کله "محرمعلی خان" سانسورچی نرفت!

حالا حکایت فیلم "صد سال به این سال ها"ست که 10 ساله توقیفه و گویا می خواهند بالاخره اجازه اکران به آن بدهند. این اسم از یک ضرب المثل گرفته شده "صد سال به از این سالها". گیر دادند که پدر سوخته منظورت اینه که زمان شاه بهتر بود؟ "از" را برداشتند و شد صدسال به این سالها. اما قبول این حذف که یکی از گیرهای اداره سانسور فیلم در جمهوری اسلامی بود 10 سال طول کشید. به این آسانی به کله سانسورچی منطق فرو نمی رود!

فیلم حکایت زنی است به نام «ایران» با بازی فاطمه معتمدآریا. فیلم داستان سه دهه زندگی این زن است که  شوهرش را در جریان انقلاب و بعد تنها پسرش را در جریان جنگ از دست می دهد . سپس مجبور می شود پسر کوچک شوهرش را بزرگ کند.

علاوه بر فاطمه معتمدآریا، رضا كیانیان، هانیه توسلی،محمدعلی شادمان، پرویز پرستویی، علی قربان زاده، امیرحسین آرمان، نگار جواهریان، بهاره افشاری و .... در این فیلم بازی می کنند.

 

اهالی سینما در اکران مردمی رگ خواب

http://www.baharnews.ir/news/134260/

کشف استودان‌های زرتشتی در یزد

http://aftabnews.ir/fa/news/464087

اکران یک فیلم پس از 10 سال توقیف

http://www.baharnews.ir/news/134246

مسعود کیمیایی ۷۶ ساله شد

http://www.baharnews.ir/news/134252

انتقاد از سانسور «عاشقانه»

http://fararu.com/fa/news/323967

«طغرل سینما» اینجا آرمیده است + عکس

http://www.isna.ir/news/96050703802


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 8 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: