www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19  مرداد ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

نگاهی اجمالی و ابتدائی

تفاهم های بی نیاز از بازگوئی

بر سر وزرای کابینه دوم روحانی

 
 
 
 

لیست وزرای کابینه جدید روحانی در دوره دوم ریاست جمهوری اش تسلیم مجلس شد تا برای تک تک آنها از نمایندگان رای گرفته شود. توجه ویژه ای لازم نیست تا آشکار شود روحانی نتوانست و یا برای کاهش مخالفت – بویژه از جانب روحانیون مرتجع- نخواست زنی را بعنوان وزیر به مجلس معرفی کند اما سه زن را در کابینه وارد کرد. اگر آنها بعنوان وزیر به مجلس معرفی می شدند احتمالا با جنجال مخالفان دولت در مجلس روبرو می شدند اما وقتی بصورت معاون و مشاور منصوب شدند دیگر نیازی به رای گیری برای آنها از مجلس نیست و می توانند درجلسات هیات دولت شرکت کنند. از جمله زنانی که اگر روحانی بعنوان وزیر وی را به مجلس معرفی می کرد با جنجال روبرو می شد خانم ملاوردی بود که اکنون در کابینه هست اما وزیر نیست. موضع گیری های قاطع وی در دفاع از حقوق زنان تبدیل به واکنش های منفی در میان مرتجعین مذهبی شده بود و این واکنش قطعا هنگام رای گیری در مجلس برای او به جنجال تبدیل می شد. فعلا خانم ها دکتر معصومه ابتکار به عنوان "معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده"، خانم دکتر لعیا جنیدی به عنوان "معاون حقوقی رئیس جمهور" و خانم شهیندخت مولاوردی به عنوان «دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی» بی نیاز از رای مجلس عضو کابینه شدند و شواهدی وجود دارد که بموجب آن بر تعداد زنان کابینه در آینده افزوده خواهد شد.

از جمله تغییرات مهم در کابینه جدید حضور یک امیر ارتش بنام "حاتمی" در مقام وزیر دفاع است. این برای نخستین بار است که نظامی ارتشی در این مقام قرار میگیرد. بر خلاف جو سازی های برخی رسانه های خارج از کشور که این انتصاب را مقابله ارتش و سپاه و مقابله روحانی با سپاه ارزیابی و تبلیغ کرده اند، این انتصاب عمدتا در جهت برقراری توازن میان ارتش و سپاه صورت گرفته است، بویژه که گفته می شود در یکسال اخیر ارتش در سوریه نقش مهمی ایفاء کرد و ضمنا صنایع دفاع و حتی موشکی بیشتر وابسته به ارتش است تا سپاه!!

در مورد وزیر کشور، با آنکه حرف و نقل و مخالفت ها زیاد است، اما باید توازن نیروها در حاکمیت و پرهیز از جنجال ها و کارشکنی های مخالفان دولت در 4 سال آینده را در نظر داشت. ضمن آنکه بالاخره همین وزیر کشور توانست انتخابات 96 را از کوران توطئه عبور داده و برگزار کند. این که وزارت کشور نتوانست جلوی شورای نگهبان در جلوگیری از ورود خانم خالقی نماینده سوم اصفهان به مجلس بایستد، بیش از آن که ضعف وزارت کشور باشد پرهیز از جنجال و کشاکش بود و یا اینگونه برداشت شد. روحانی توانست علیرغم همه مخالفت ها و خطبه خوانی های امام جمعه هائی مانند علم الهدا درارتباط با قرار داد نفتی با شرکت فرانسوی "توتال" زنگنه را در راس وزارت نفت حفظ کند خود یک موفقیت بود. حفظ زنگنه در راس وزارت نفت، به بحث های پشت صحنه مربوط بود و نه رای گیری در مجلس. تا همینجای کار نیز در این مورد جنجال سازانی مانند امام جمعه مشهد و بوق هائی مانند کیهان مات شدند و ناچار به عقب نشینی.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 19 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: