www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

23  مرداد ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

شیعیان عراق نیز

چند پاره خواهند شد؟

شیرینه هانتر

 
 
 
 

 

هفته گذشته، مقتدی صدر، روحانی شیعه عراقی و رهبر جنبش صدر سفری رسمی به عربستان‌سعودی انجام داد و با محمد بن سلمان، قدرت اصلی سعودی و ولیعهد این کشور دیدار کرد.

جایگاه مقتدی صدر صرفا به خاطر دودمان مشهور روحانی‌اش نیست. او خودش مرد جاه‌طلبی است، با برخی ادله‌ها و با توجه به ایثارهای خانواده‌اش در زمان حکمرانی صدام، ادعای حضور در رهبری سیاسی و مذهبی عراق را دارد. در حقیقت از زمان سقوط صدام در سال 2003 وی چنین سودایی در سر داشته است.

علی رغم روابط نزدیک خاندان او با ایران و این حقیقت که او در دورانی که خطری تهدیدش می‌کرد به ایران پناه برد اما مقتدی صدر مایل نیست که ایران نفوذ بیش از حدی در عراق داشته باشد.

زمانی که مقتدی صدر به دیدار محمد بن سلمان رفته بود، عمار حکیم نیز از مجلس اعلای اسلامی عراق، که هویت خود را تقریبا از ایران گرفته، کنار رفت. حکیم بازمانده یکی دیگر از خاندان‌های ثروتمند عراق است. آیت‌الله باقر حکیم در دوران صدام حسین سال‌ها در تبعید در ایران زندگی می‌کرد. علاوه ‌براین حرف و حدیث‌هایی مطرح است که وی نیز به‌زودی به ریاض سفر می‌کند.

در نگاه برخی کارشناسان، عمار حکیم نیز که دو سال جوان‌تر از مقتدی است شاید به تغییر سیاست در عراق فکر می‌کند، هم تغییرات در نهاد روحانیت و هم در نهاد حکومت، به‌ویژه در دوران پس از آیت‌الله سیستانی. در این صورت، دیدن رقابت میان این دو نسل جدید از صدر و حکیم جالب توجه خواهد بود.

هم صدر و هم حکیم هر دو دریافته‌اند که نسیم تغییر در سیاست‌های آمریکا وزیدن گرفته است، به‌ویژه سیاست‌های آمریکا در رو در رویی بیشتر با ایران. در نتیجه به زعم برخی، آنها می‌خواهند از ایران فاصله بگیرند و گزینه‌های خود را چه در سطح عراق و چه در سطح منطقه گسترده‌تر کنند.

رفاقت بیش از حد با سعودی‌ها باعث ایجاد مناقشه بیشتر در کشور و چند پاره شدن بیش از حد سیاست در عراق و این بار در بین شیعیان خواهد شد. شاید که هدف اصلی سعودی برای استقبال از مقتدی تضعیف شیعیان عراق بوده باشد.

 

شیرینه هانتر (تحلیلگر ایرانی تبار خاورمیانه و استاد دانشگاه جورج تاون)

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 23 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: