www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

24  مرداد ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

اردوغان، رئیس جمهوری

که هر روز به رنگی در می آید

استانبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

 

بر اساس همه پرسی سوال برانگیز 16 آوریل 2017  برای تغییر قانون اساسی ترکیه، که حزب حاکم با 2% اختلاف نتیجه را به نفع خود تغییر داد، قرار است انتخابات مجلس و ریاست جمهوری به طور هم زمان در ماه نوامبر 2019 برگزار شود. از هم اکنون اردوغان رئیس جمهور ترکیه آغاز به آنچنان حضور و میتینگ هایی در میادین و سالن های شهرهای ترکیه کرده که تو گویی هفتۀ آینده انتخاباتی دیگر در راه است!  وی 13 آگوست، در شهر آنتالیا (پنجمین شهر بزرگ ترکیه که بنا به آمار رسمی وزارت کشور 59% رای منفی به همه پرسی تغییر قانون اساسی به سود اردوغان داد)  در سالنی خصوصا جوانان "پر شور و ملتهب" را که  مدام شعارهای "زنده باد اردوغان" سر می دادند جمع کرد. مخاطبینش نه آن جوانان آدامس در دهان، بلکه مخالفان وی و خصوصا "کمال قلیچدار اوغلو" رهبر حزب مخالف جمهوریت خلق بود. جالب این که وی کتی بر تن داشت که شبیه لباس های الویس پریسلی خواننده راک اند رول امریکائی بود. رنگ و مدلی عوامفریبانه که با فضای توریستی آنتالیا همآهنگ بود.

اخیرا "کمال قلیچدار اوغلو"، رهبر حزب جمهوریت خلق در مصاحبه ای با مجله "اشپیگل" ضمن اشاره به شرایط فوق العاده در ترکیه، چنین وضعیتی را مغایر با حقوق انسانی، چه در مورد شهروندان ترکیه و چه شهروندان سایر کشورها، اعلام کرد. اردوغان در میتینگ آنتالیا وی را متهم  به" خیانت و وطن فروشی" کرد و  مدعی شد که قلیچدار اوغلو با این پیامش خواهان جلوگیری از سفرهای توریستی و سرمایه گذاری اقتصادی شهروندان اروپا به ترکیه است. این در حالی است که خصوصا پس از سرنگونی جنگندۀ سوخو-24  روسیه در نوامبر سال 2015 و همچنین تنش بین اردوغان با اتحادیۀ اروپا عملا سد اصلی در سفر توریست های روسی و اروپایی به ترکیه توسط شخص وی پایه ریزی شد. اردوغان وی را تهدید کرد که در صورت ادامۀ چنین سیاستی چه بسا مابقی زندگی اش را در کنار "انیس بربراوغلو" سپری کند. (انیس بربراوغلو از وکلای مجلس حزب جمهوریت خلق، در ارتباط با افشای تریلی های ادارۀ اطلاعات ترکیه که حامل سلاح به گروه های تروریستی سلفی در سوریه بودند دستگیر و بنا به حکم دادگاه به حبس 24 ساله محکوم شد.)

بدنبال سخنان اردوغان، "ماهر اونال" سخنگوی حزب عدالت و توسعه اظهار داشت: "ما حساب طرفداران حزب جمهوریت خلق را جدا از رهبر حزب می دانیم." و این تهدیدی آشکار بر علیه رهبری حزب جمهوریت خلق است. حزب حاکم به رهبری اردوغان همانگونه که با دستگیری و زندانی کردن رهبران حزب دمکراتیک خلق ها سعی در ایجاد جدایی و تفرقه در صفوف این حزب و قطع ارتباط رهبری اش با بدنۀ حزب نمود، ظاهرا خواهان اجرا کردن روشی مشابه در خصوص رهبری و حزب جمهوریت خلق است. اردوغان در میتینگ آنتالیا به نکته ای دیگر اشاره کرد و چه بسا شاه بیت سخنانش بود. وی علنا گفت: " در ترکیه دیگر دمکراسی پارلمانی وجود نخواهد داشت.  دیگر پیروزی با 34% و حتی 49% رای نخواهد بود. برای پیروزی احتیاج به 50% به اضافۀ یک خواهیم داشت." وی سپس به کادرهای حزبی حزب عدالت و توسعه اشاره کرد و گفت: "آنها که فرسوده شده اند رفتنی هستند. یا در کنار این حزب باشید و یا خائن." در این راستا بی شک اردوغان دست به تسویه حساب های بزرگی در تشکیلات حزبی اش خواهد زد. امروز،(دوشنبه) عصر مراسمی بمناسبت شانزدهمین سال تاسیس حزب عدالت و توسعه با حضور تمامی کادرهای کنونی و اغلب کادرهای قدیمی حزب در آنکارا برگزار شد. رئیس جمهور سابق عبدالله گل که یکی از سه موسس حزب عدالت و توسعه و یکی از مدعوین بود با اعلام "معذرت " از شرکت در این مراسم سر باز زد. 

در این بین درگیری ها بین نیروهای نظامی ترکیه با "پ ک ک" نیز افزایش و هر روز شاهد کشته شدن نظامیان هستیم. این در حالی است که حزب حاکم قبل از هر انتخاباتی به مردم قول داده که در صورت رای به حزب عدالت و توسعه "ریشۀ پ ک ک را خواهند کند." در روز یازدهم ماه جاری در پی یک درگیری بین نیروهای پ ک ک و ارتش درنزدیکی های شهر ترابزون واقع در سواحل دریای سیاه چند نظامی کشته شدند. مقامات رسمی اعلام کردند که پسر پانزده ساله ای از اهالی منطقه به نام "ارن بلبل" محل خانه ای را به نیروهای انتظامی و مسلح اطلاع داد.  بر اساس ادعای مقامات رسمی  برخی از کادرهای مسلح پ ک ک در حال به سرقت بردن آذوقه از آن خانه بودند و در آن حین درگیری مسلحانه بین نیروهای  پ ک ک  و نیروهای مسلح ارتش ترکیه آغاز شد و در این درگیری این نوجوان به همراه یک  درجه دار به نام "فرهاد گدیک" کشته شدند.  بدنبال این حادثه  تمامی شبکه های تلویزیونی و جرائد نزدیک به حکومت به خبر کشته شدن این نو جوان پانزده ساله پوشش داده اند. فردای این درگیری پ ک ک در سایت اینترنتی اش در خصوص این درگیری چنین نوشت: " در ساعت سه بعدازظهر روز 11 آکوست با ارتش اشغالگر ترکیه  وارد درگیری مسلحانه شدیم و پس از کشتن پنج سرباز، یک درجه دار و زخمی کردن یک سرباز  محل را ترک کردیم. نیروهای ارتش ترکیه پس از درگیری به گشت و فعالیت در منطقه ادامه دادند." بعبارتی پ ک ک مسئولیت کشته شدن این نوجوان را بعهده نگرفت. فردای این واقعه حزب دمکراتیک خلق ها با صدور بیانیه ای ضمن آرزوی برقراری صلح در ترکیه پیام تسلیت به خانوادۀ نوجوان کشته شده ارسال کرد.

در میان تمامی این حوادث و رخداد ها، رئیس جمهور اردوغان در حساب توئیترش تغییراتی داد. وی در صفحۀ توئیترش جمهوریت را از نام ترکیه حذف کرد! وی زیر نام خود جملۀ "رئیس جمهور جمهوری ترکیه" را حذف و به جایش این را نوشت: "رئیس جمهور ترکیه و دبیر اول حزب عدالت و توسعه"

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 24 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: