منتخب اخبار  

        www.pyknet.net

   پیک نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

4 تیر 1396

  pyknet100@gmail.com

 
   
 

 

منتخب اخبار منطقه و جهان

هیچگاه مانند اکنون تحولات سیاسی در عربستان سعودی برای ایران مهم نبوده است. نه در زمان شاه و نه بعد از انقلاب 57. هاشمی رفسنجانی بسیار تلاش کرد که مناسبات میان ایران و عربستان را به حالت عادی بازگرداند. او از نفوذ عربستان روی کشورهای خلیج فارس و حتی خاورمیانه با اطلاع بود و میدانست که مار را باید با زبان خوش از سوراخ بیرون کشید اما فرماندهان سپاه که هنوز در رویای جنگ با عراق بسر می برند و نقش مهمی در هدایت سیاسی و نظامی رهبر جمهوری اسلامی دارند مانع تحقق این نظر هاشمی شدند. آخرین پیشنهاد هاشمی برای رفتن به عربستان و گفتگو با پادشاه این کشور به دوران پایانی ریاست جمهوری احمدی نژاد و آغاز کار روحانی باز می گردد. او گفت که اگر نظام – منظور خامنه ای- از من بخواهد می روم به عربستان و مذاکرات را شروع می کنم. اما نظام که همان خامنه ای باشد موافقت نکرد زیرا بیم داشت ابتکار عمل از دست او در آید. بازگردیم به اکنون و خطری که عربستان به کمک امریکا و با تشکیل یک محور علیه ایران برپا کرده و پای ایران هم در یمن و بحرین گیر است. درحالیکه در سوریه نیز حضور دارد، گرچه نقش تعیین کننده ندارد و ارتش روسیه و ارتش سوریه چنین نقشی را دارند. امیدها و نا امیدی ها نسبت به برگماری ولیعهدی که جانشین پادشان عربستان خواهد شد از اینجا بر میخیزد که ایران امیدوار است با ولیعهد پرقدرت عربستان بتواند زبان مشترکی در سوریه پیدا کند. اما عربستان هم حالا کار کشته شده و آن دورانی را پشت سر گذاشته که عده ای قبیله ای آن کشور را اداره می کردند. تقریبا تمام کاربدستان کنونی عربستان که از فرزندان پادشاه شروع می شود تحصیل کرده امریکا و فرانسه و انگلستان اند. به چند زبان تسلط دارند و عربستان هم حالا دیگر نه 6 میلیون بلکه نزدیک به 24 میلیون جمعیت دارد، ضمن آن که تمام شیوخ خلیج فارس نیز چشمشان به دستان پادشاه عربستان است. این را اسرائیل زودتر از جمهوری اسلامی متوجه شده و به همین دلیل خود را به گوش به فرمانی عربستان زده. گفت "میزنم چهچه بلبل که خرم بگذرد از پل". آیا محمد بن سلمان ولیعهد پرقدرت عربستان که طرف مذاکرات مهم جهانی عربستان است، اگر جانشین پدر شود سیاست و گفتگو را جایگزین تفنگ با ایران خواهد کرد؟

سرلشگر سلیمانی فرمانده سپاه قدس که سعی می کند کمتر وارد مناقشات سیاسی سپاه در حکومت شود و اگر پس از ابلاغ تولید آستانقدس رضوی برای بیعت با رئیسی همراه فرمانده کل سپاه به مشهد نرفته بود این لکه سیاه را در کارنامه اش نداشت اخیر گوشه ای از سیاسی کاری های ولیعهد عربستان را شرح داده و گفته:

تا دوسال پیش، قبل از آنکه پدر محمد بن سلمان به پادشاهی برسد، خارج از مرزهای عربستان، کمتر کسی نام او را شنیده بود. او اکنون و به سرعت به یکی از پر نفوذترین چهره‌های ریاض تبدیل شد. محمد بن سلمان، بزرگترین فرزند سومین همسر ملک سلمان پادشاه عربستان است. تحصیلات او حقوق است و سالها مشاور پدرش بوده است. روس ها وساطت کردند که مذاکره ای بین سعودی ها و نظام سوریه انجام بشود. آقای محمد بن سلمان همین ولیعهد دومی که خیلی عجول است و میخواهد زودتر اولی را کنار بزند چه بسا پدر خود را بکشد و جای او بنشیند به سوریه رفت.

روس ها بعد از صحبت با وی قبول کردند او واسطه گفتگو میان اسد و پادشان عربستان شود. او با حضور روسها به سوریه رفت. محمدبن سلمان از فردی سوری در مورد احوال بشار اسد سوال کرد. فرد سوری که موقعیت را مناسب دیده بود از محمد بن سلمان خواست تا دست به دست هم داعش وجبهه النصره را که خطر عمومی برای همه هست نابود کنید . محمد بن سلمان در جواب گفت: "این ها چیزی نیست درست می شود. مشکل شما یک چیز است و آن ارتباط با جمهوری اسلامی ایران است اگر این ارتباط تمام شود همه چیز درست می شود.»

 

خرازی در ششمین مجمع جهانی صلح در چین

http://www.irna.ir/fa/News/82576297/

روسیه ماهواره نظامی به فضا فرستاد

http://www.irna.ir/fa/News/82576274/

جمهوری آذربایجان تجهیزات نظامی مدرن از روسیه دریافت کرد

http://www.irna.ir/fa/News/82576351/

روزنامه های روسیه –  شنبه سوم تیر

http://www.irna.ir/fa/News/82576331/

اردوغان: جهان اسلام بازنده واقعی جنگ داخلی سوریه است


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 4 تیر

 
 

اشتراک گذاری: