www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

11 تیر ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

دولت کردها در سوریه

معادلات تازه در منطقه

استانبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

 

در پی هشتمین نمایشگاه تجهیزات نظامی در سن پطرزبورگ، مشاور ارشد نظامی پوتین "ولادیمیر کوژین" به خبرنگاران گفت که با ترکیه در خصوص ارسال تجهیزات موشکی اس-400 به توافق نهایی رسیده ایم و هم اکنون در حال مذاکره در مورد وام هستیم.

ترکیه قبلا گفته بود این تجهیزات را نه با پول نقد بلکه با  وام از روسیه خریداری خواهد کرد. حجم کل این معامله حدودا 3.5 (سه و نیم) میلیارد دلار است. این را باید در موازات نزدیکی آمریکا به یگان های مدافع خلق از یک سو، و نزدیکی (حد اقل ظاهری) ترکیه به محور ایران- سوریه- روسیه نیز ارزیابی کرد. ترکیه در تدارک حمله، و یا حد اقل واکنش نظامی به نیروهای کرد در منطقۀ "عفرین" واقع در شمال غرب سوریه است. اسوشیتدپرس مدعی شد که اردوغان و بشار اسد در مورد عدم تشکیل یک دولت کرد در شمال سوریه با یکدیگر تماس گرفته اند.

برخی از منابع خصوصا کرد در شمال سوریه با توجه به دیدار اخیر برخی از مقامات بلندپایه نظامی آمریکا با کردها در منطقۀ "روژوا" که نمایندۀ ویژه ترامپ "برت مک گورک" نیز در این دیدار حضور داشت، معتقد به هماهنگی بین ترکیه-ایران-روسیه در مقابله با کردها هستند. به عبارتی ترکیه خواهان بر هم زدن معادله به نفع اسد و بر علیه کردها است. ایران در کنار کدام جریان قرار خواهد گرفت؟ پاسخ صریح این سئوال هنوز روشن نیست. برای ایران بهترین مسیر به مدیترانه از مرکز سوریه می گذرد ولی این محور هم اکنون در اشغال داعش است.

آنچه که واضح است این می باشد که ایران برای رسیدن به سواحل مدیترانه راهی جز قرارگرفتن در تعادل بین تمامی بازی کنان شطرنج ندارد. در شرق رودخانۀ فرات در سوریه با آمریکا و در غرب آن با روسیه. و از طرفی در مناطق جنوبی تر با دولت بشار اسد و در کل شمال سوریه با نیروهای کرد. و از طرفی با همسایه شمال غربش ترکیه که هرگز خواهان یک دولت کرد در شمال سوریه نیست.

 

در چنین مقطع بحرانی در داخل ترکیه و منطقه، ترکیه در تدارک حمله به شهرستان "عفرین" است. این شهرستان که هم اکنون در دست نیروهای کرد است واقع در شمال غرب سوریه و از توابع استان "حلب" و همجوار با استان "حاتای" در ترکیه می باشد و بخش غربی "روژوا" (کردستان غربی) را تشکیل میدهد و از جنوب غرب در فاصلۀ نسبتا کوتاه 50 کیلومتری با دریای مدیترانه قرار دارد. هرچند ارتش ترکیه از ماه آوریل 2017 بخشی از نیروهایش را در این منطقه متمرکز کرده ولی بر اساس خبری از روزنامۀ نزدیک به اردوغان به نام "صاباح" نیروهای مسلح ترکیه از ماه مارس در تدارک  حملات توپخانه ای به "عفرین" بوده اند و هر از چندی حملاتی نیز انجام شد. روزنامۀ "صاباح" در هفـتۀ اول ماه آوریل با درج خبری با تیتر "حرکات موازی در داخل و برون مرز" به نوعی نیت نیروهای مسلح ترکیه و حکومت اردوغان را آشکار ساخت. این روزنامه در گزارشش مدعی شد که حمله به "عفرین" با کمک نیروهای "ارتش آزاد سوریه" از مدت ها پیش طراحی شده بود. در 27 ماه جاری توپخانۀ ترکیه مراکز "یگان های مدافع خلق کرد" در شهرستان "عفرین" را هدف قرار داد. در این راستا و در روزهای اخیر، و با توجه به کمک تسلیحاتی ایالات متحده به نیروهای کرد، رجب اردوغان درشهر "آکچا کاله" از توابع شهر "اورفا" در خصوص مخالفت و ممانعتش از تشکیل یک دولت کرد در شمال سوریه و با انتقاد از آمریکا مجددا تاکید کرد که ترکیه هرگز به تشکیل چنین دولتی در شمال سوریه اجازه نخواهد داد. در خصوص مواضع ترکیه در حمله به "عفرین" برخی از منابع معتقد به نوعی" زد و بند" سیاسی بین ترکیه از یک طرف و سه کشور روسیه- ایران- سوریه از طرف دیگر هستند. این منابع معتقدند با توجه به دیدگاه سرد حکومت بشار اسد به تشکیل یک دولت خود مختار و یا مستقل کرد در شمال سوریه، و از آنجایی که دولت ترکیه نیز با چنین تشکلی مخالف است، چه بسا چنین اشتراکی موجب نزدیکی بین اردوغان- اسد بشود.

منابع کرد معتقدند:

 1- نقشۀ حملۀ ترکیه به "عفرین" به اطلاع ایران و روسیه رسانده شده.

 2- در چارچوب حرکات نظامی ترکیه موسوم به "سپر فرات" ، قوای مسلح ترکیه به همراه جهادگران وابسته به آن با حمله از شرق به "عفرین" به جرابلس و منبج و از آنجا به همراه برخی جهادگران اسلامی در شهر "ادلب" به مواضع کردها در "عفرین" حمله خواهد کرد و توپخانۀ مرزی ترکیه از این حرکات مدافعه خواهد نمود.

3- به این وسیله نیروهای یگان های مدافع خلق در عفرین تحت محاصره و راه برای استقرار نیروهای بشار اسد در این منطقه باز خواهد شد.

4-  در صورتیکه نیروهای بشار اسد وارد این شهرستان نشوند، با توجه به ضمانت روسیه-ایران، این موضوع در نشست آتی "آستانه" در ماه جولای مطرح و این شهرستان به عنوان منطقۀ "عدم درگیری" اعلام و با تکیه بر مصوبه 2254 شورای امنیت سازمان ملل، تلاش در کاهش فشار به این منطقه بعمل خواهد آمد.

منطقۀ "عفرین" دارای یک و نیم میلیون جمعیت است و در صورت یک درگیری نظامی حداقل سیصد هزار آواره و پناهجوی جنگی جدید در پی خواهد داشت.

دولت ترکیه (همچون قبل) در پی استفادۀ سیاسی از این رخداد ها چه در سیاست خارجی و خصوص در سیاست داخلی اش است. دولت اردوغان به دنبال بستن راه حل های سیاسی با کردهای داخلی، هم اکنون نجاتش را در تخاصم با کردهای برون مرزی می بیند. با شروع بحران در سوریه، ترکیه علی رغم موافقت ضمنی با کردهای شمال سوریه، سپس با مخالفت در تشکیل یک دولت کرد در شمال سوریه، سپس با نیروهای وابسته به خود از جمله "ارتش آزاد" به مخالفت با چنین تشکلی در شمال سوریه برخاست. تا آنجا که در این راستا و اهدافش حتی به داعش نیز کمک کرد. بدنبال پیروزی کردها در مبارزه با داعش، ترکیه مستقیما وارد ماجرا شد و با حرکات موسوم به "سپر فرات" علنا از جهادگران پشتیبانی و آغاز به حملات نظامی بر علیه کردهای شمال سوریه نمود. با این حال "اتفاق جهانی" از دخالت بیشتر ترکیه در شمال سوریه و خصوصا جرابلس جلوگیری کرد و ترکیه نتوانست حرکتی در محدودۀ وابسته به "نیروهای دمکراتیک سوریه" (که رهبری اش در دست حزب اتحاد دمکراتیک-سوریه می باشد) بکند.

آنچه که "ظاهرا" حساب ها و خواب ترکیه را به هم زده نزدیکی ایالات متحده با "نیروهای دمکراتیک سوریه" می باشد. "یگان های مدافع خلق کرد" ستون فقرات این نیروها می باشد.

در ادامه چنین شرایط بغرنجی راهپیمائی اعتراضی از آنکارا به سمت استانبول شکل گرفت. بسیاری از نیروهای ترقیخواه ترکیه از این راهپیمایی (که زمانی مهاتما گاندی دست به چنین راه پیمایی زده بود) حمایت و پشتیبانی کرده اند. این راهپیمایی خشم اردوغان و نزدیکانش را برانگیخته است. این راهپیمایی هم اکنون درشانزدهمین روزش است و تا استانبول تقریبا 230 کیلومتر فاصله دارد. با توجه به خیمه شب بازیی که قرار است اردوغان به مناسبت اولین سالگرد کودتای 15 جولای برگزار کند،  انتظار می رود ورود "کمال قلچدار اوغلو" که پیشاپیش راهپیمایان قرار دارد به استانبول و ملاقاتش با روزنامه نگاران مخالف و دربند مصادف با مراسم این سالروز باشد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 11 تیر

 
 

اشتراک گذاری: