ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

2 خرداد ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

روحانی:

"نه" به فریبکاران

بهترین بخش انتخابات بود!

 
 
 
 

 

فرازهائی از پاسخ  های روحانی در مصاحبه خبری روز گذشته ( دوشنبه) که با اندکی تاخیر در پایگاه اطلاع رسانی دولت منتشر شد:

روحانی روز دوشنبه در ابتدای نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان این‌که «بسیار خوشحالم که امروز از طریق رسانه‌های جمعی می‌توانم با ملت ایران صحبت کنم»  ادامه داد: ملت بزرگ ما بزرگ‌ترین حضور خود را در انتخابات به نمایش گذاشتند. ٤٢میلیون جمعیت در انتخابات حضور پیدا کردند که اگر می‌توانستند از همه آن‌هایی که در صف بودند رای اخذ کنند به ٤٥ میلیون هم می‌رسید.

من می‌خواهم بگویم این تعداد رای پای صندوق آرا یک حضور بی‌نظیر بود. مردم با این حضور و این انتخاب خواستند بگویند که در کشور ما تکثر به رسمیت شناخته شده است.

هیچ گروه، جناح،‌تفکر و ایده‌ای قابل حذف نیست. همه هستند، حضور دارند و از همه باید برای ساختن ایران پرآوازه بهره بگیریم.

در این انتخابات مردم در تراز بالاترین دموکراسی‌های جهان حضور پیدا کردند. مردمی که دارای مشکلات اقتصادی هستند. مردمی که در روستاها با مشکلات زندگی می‌کنند اما به پول نه گفتند. مردم به خوبی اعلام کرده‌اند، ما می‌فهمیم آب شور عطش را کم نمی‌کند.

مردم به فکر اقتصاد هستند و به درآمد ملی 2.5 برابری تخیلی نه گفتند. نه مردم به فریبکاران بهترین بخش این انتخابات بود.

مردم به تخریب نه گفتند و در مقابل به اتحاد تعامل، اعتدال و عقلانیت آری گفتند. مردم ما در این انتخابات به همه نهادها و ارگان‌ها گفتند که هر کس به جای خود و هر کس به کار خود مشغول باشد.

مردم به نیروهای مسلح از عمق جان عشق می ورزند . مردم ما به قوای دیگر و رسانه‌ها علاقه‌مند هستند، اما نمی‌پذیرند که یک نهاد ملی با به معنایی فراملی به نهادی فروملی و جناحی تبدیل شود. مردم در این انتخابات گفتند ما احترام نهادهای خودمان را حفظ خواهیم کرد.

همه اقوام ، مذاهب ، روستایی ها و شهری ها مثل هم رای دادند.  همه گفتند ما یک مسیر را انتخاب کردیم . مردم ما به برنامه رای دادند و می‌دانستند که اقتصاد و اشتغال در سایه سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری در سایه آزادی و تعامل سازنده با جهان امکان‌پذیر است.

مردم انقلاب کردند و همه‌شان کنار هم بودند که فریاد می زدند استقلال آزادی جمهوری اسلامی ایران . همه مردم ما انقلابی هستند. هیچ‌کس حق ندارد انقلاب را به درون خیمه‌های خود بکشاند.

اگر تاکنون توانستیم در زمینه هسته‌ای موفق شویم به این دلیل بوده که همه مردم پشت رهبری جمع شدند و  یک انسجام ملی و اجماع ملی درست شد و دولت از قدرت ملی مردم  در صحنه بین‌المللی استفاده کرد؛ بنابراین همان راه، انسجام ملی و اجماع همه قوای کشور پشت سر رهبری است.

چه کسی کمک کرده که امروز داعش در شهرهای بزرگ عراق مستقر نباشد جز ملت عراق؟ چه کسی کمک کرده داعش در دمشق نباشد جز ملت سوریه ؟ البته ایران کنار آن‌ها بوده و خواهد بود. چه کسی می‌تواند در منطقه ادعا کند بدون ایران ثبات منطقه حفظ شده و امنیت کامل مستقر می‌شود؟ چه کسانی با تروریسم جنگیدند؟ ایران ، عراق، سوریه ، حزب الله در کنار آن‌ها روسیه.

 

کسانی که از تروریست حمایت کردند و به آن‌ها پول دادند؟ پس نمی‌توانند ادعای مبارزه با تروریسم داشته باشند.

 

در پاسخ به سوال آسوشیتدپرس مبنی بر چگونگی رابطه ایران با آمریکا در دور دوم ریاست‌جمهوری وی روحانی گفت: ایران و آمریکا طی 39 سال گذشته مسیر پر پیچ و خمی را با هم طی کردند. آمریکایی‌ها همواره از انواع شیوه‌ها علیه ایران استفاده کرده و شکست خوردند. از طبس تا مداخلات در جنگ هشت ساله و فشار به ملت ایران از طریق تحریم.

شاید یک جا موفقیتی داشتند و آن هم زمانی بود که در مقابل ملت ایران سر فرود آوردند و پای میز مذاکره با نمایندگان ایران با احترام حرف زدند. آن‌جا به نتیجه برد – برد رسیدیم. آمریکا اگر باز همین رفتار را داشته باشد باز هم شکست خواهد خورد.

ما منتظر یم این دولت از نظر فکری ، موضع‌گیری و برنامه ریزی به یک استقراری برسد تا ما نسبت به دولت واشنگتن نظر دقیق‌تری داشته باشیم.

آمریکایی‌ها همیشه نسبت به خاورمیانه اشتباه کردند. آن‌ها در یمن و سوریه هم اشتباه کردند.

مردم ما تصمیم گرفتند که مقتدر باشند و موشک و سلاح ما برای صلح است و اگر ساخته نشود یک عده دچار اشتباهات محاسباتی می شوند که قبلا هم شدند و در منطقه آشوب آفریدند. موشک و سلاح ما برای تهاجم نیست،‌ بلکه برای دفاع است.

مسئولان آمریکا بدانند که ما هر زمان به تست موشک نیاز داشته باشیم، تست می‌کنیم و منتظر آنان نخواهیم نماند. ما برجام و قطعنامه 2231 را پذیرفتیم که قدرت دفاعی‌مان را از دست ندهیم و آن را حفظ کنیم. من به آن آقا می گویم که برود و قطعنامه 2231 را بخواند.

 

- من هم فقط رئیس‌جمهور 24 میلیونی که رای دادند و 4 میلیونی که در صف بودند تا رای بدهند نیستم.  مساله این است که اکثریت قاطع مردم راهی را انتخاب کردند و این یعنی همه پذیرفتیم نه این‌که مخالف نباشد اما اجرا بر این مبناست یعنی باید بر مبنای رای اکثریت جامعه اداره شود، البته منافع جمعی و ملی اقلیت نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

 

ما نیاز به نیروی جوان‌تری برای اداره کشور داریم. ما در دولت یازدهم در شرایط - اگر نگویم بحرانی که تعبیر درستی نیست - سختی بودیم. تحریم و مشکلات و رشد منفی وجود داشت و شرایط خاصی داشتیم که لازم بود از همه تجربه کشور برای مقابله با آن استفاده کنیم.

 برخی از وزرا در دولت یازدهم با ما کار کردند من چند بار خواستم و آن‌ها گفتند سن ما بالاست اما من ازآنان خواستم که بمانند که چرا من معتقد بودم تجربه آنان برای اداره کشور مفید است و آنان باید اداره را به دست بگیرند. البته من در دولت بعدی به دنبال این هستم که مدیران ما میانگین سن‌شان کاهش پیدا کند و در واقع سن مدیریت پنج سال کاسته شود  و دیروز نیز در هیأت دولت دو توصیه را به وزرا کردم که یکی بکار گیری جوانان و دیگری بکار گرفتن بانوان بود.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که چرا وی با وجود آن‌که حقوقدان است، یکبار به طور خاص درباره حصر سخن نمی‌گوید، اظهار داشت: کشور ما دارای چارچوب و مقرراتی است و همه ما باید به دنبال اجرای مقررات باشیم. هم قوه قضاییه و هم قوه مجریه و هم مقننه مقررات و قوانینی دارند که باید در چارچوب آن عمل کنند و همه ما باید در چارچوب قانون اساسی حرکت کنیم.

من نسبت به حقوق شهروندان ایرانی به عنوان رئیس دولت مسوول هستم حتی ایرانیان خارج از کشور. هر جا ببینم که حق یک ایرانی چه در داخل و چه در خارج از کشور مورد تعرض و اجحاف قرار گرفته است باید آن را دنبال کنم و در داخل کشور نیز با قوه قضاییه از طریق وزارت دادگستری و یا مکاتبه مستقیم و نیز در جلسات مشترک روسای سه قوه موضوعات را دنبال می‌کنم.

یکی از برنامه‌های ما در دولت دوازدهم اجرای منشور حقوق شهروندی است که در این زمینه حق همه مردم برای ما حائز اهمیت است.

هرکس مالیات می‌دهد باید معلوم شود چقدر و باید بگوید چرا، در دنیا شرکت عمومی غیردولتی و خصولتی تعریف نشده است. اقتصاد ما یا تعاونی است یا دولتی و یا خصوصی و باید شفاف شود که سود چقدر است، کجا سرمایه‌گذاری کرده‌اند و چقدر حقوق دریافت می‌کنند.

برای انتخابات بحث اعلام اموال را درست کردند که خوب بود اما همه پولی گرفته شده 23 میلیارد تومان بود که همه آن نیز به خزانه برگردانده شده اما نهادهای خصولتی چقدر دریافت می‌کنند.

من خیلی حرف‌ها را در این چهار سال و در زمان انتخابات نزدم و برای آرامش جامعه نمی‌زنم اما همه ما به خاطر دین و مردم همه چیز را شفاف اعلام کنیم که در این راستا لوایح مربوط به شفافیت نیز بزودی ارائه می‌شود.

در ارتباط با چگونگی رابطه ایران با دولت چین و سطح مبادلات اقتصادی میان این دو دولت نیز روحانی گفت: ما همواره با چین روابط خوبی داشته و داریم. مردم ما نه با چین مشکلی دارند و نه با کالای چینی بلکه مشکل آن‌ها کالاهای کم‌کیفیتی است که وارد کشور شده و می‌شود. مردم می‌خواهند کالاهای باکیفیت در بازارشان باشد. من فکر می‌کنم با توانمندسازی کشور ما در حوزه تولید از این مساله نجات پیدا می‌کنیم و روابط ما با چین از کالاهای مصرفی به سمت کالاهای استراتژیک پیش می‌رود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 2 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: